Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Dagens middag bestod av rostade pilgrimsmusslor med blomkålspuré med pepparrot, skirat smör och krasse. Sinnessjukt gott!

I glasen blev det detta vin!

585789C7-20D0-442B-8043-A97DF82F608F.png


Länk

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chassagne-montrachet-les-masures-546401/
 
Jag hade en rätt tuff dag på jobbet idag med ögonmigrän hela dagen, så jag tog fram en god gryta ur frysen och öppnade en Montirius Vacqueyras Le Clos. Rätt gott, men Montrius viner har inte imponerat så mycket på mig som jag hade hoppats.
 
Jag bad att få prova årets beaujolais, men det var alldeles för saftigt och fruktigt för min smak (som jag misstänkte redan från början). Beställde istället in ett glas av det fjärde vinet på bilden jag la in, Chamodere-Regnie från Domaine les Capreoles (2020), eftersom det av kyparen beskrevs som "quite full and more serious than the others". Det var fullt drickbart men fortfarande lite för "tamt" för min smak. Jag blev positivt överraskad dock och det var kul att i alla fall ha gett det en chans! :)
 
För övrigt undrar jag om jag borde vara orolig eller stolt över att personalen på vinbaren när jag kom in genom dörren hälsade med ett "Oh, miss *efternamn*, how nice to see you again! How have you been?".

Jag har bevisligen varit där för mycket på sistone :bag:
 
F82335B6-E2A6-4C51-8FC0-7E6696A2E151.jpeg

Helknäpp Pinotage från Stellenbosch, då den inte alls smakar Pinotage 😂 Hade aldrig någonsin köpt detta vin då Pinotage inte är en druva för mig normalt sett, och jag bad om att få ett lätt och josigt vin. Så kul att bli överraskad ibland, på ett positivt sätt. Det var josigt, smakade väldigt fruktigt och inte alls strävt. Slank snabbt ned. Roligt med ett naturvin från Sydafrika gjort på en otroligt otippad druva!
 
Visa bifogad fil 79949
Helknäpp Pinotage från Stellenbosch, då den inte alls smakar Pinotage 😂 Hade aldrig någonsin köpt detta vin då Pinotage inte är en druva för mig normalt sett, och jag bad om att få ett lätt och josigt vin. Så kul att bli överraskad ibland, på ett positivt sätt. Det var josigt, smakade väldigt fruktigt och inte alls strävt. Slank snabbt ned. Roligt med ett naturvin från Sydafrika gjort på en otroligt otippad druva!

Brukar gilla vanliga Pinotage från Sydafrika, men detta lät spännande :)

Vinmässan? Tog mig inte dit. Ge gärna ett referat :)
 
Brukar gilla vanliga Pinotage från Sydafrika, men detta lät spännande :)

Vinmässan? Tog mig inte dit. Ge gärna ett referat :)
Ja från vinmässan!
Tyckte den var bra. Mycket folk (vi var där på kvällen så säkert därför) så man fick trängas lite för att komma fram till vissa bord, men många olika importörer varav flera jag inte kände till. De flesta hade med ca 5-10 olika viner och det var väldigt generöst med provsmakning, kul information om alla viner och en del viner jag kände igen men också många okända.
Köpte dessutom med oss otroligt goda ostar från Arla Unika hem.
Kommer absolut gå dit igen om de håller den nästa år.
 
Ja från vinmässan!
Tyckte den var bra. Mycket folk (vi var där på kvällen så säkert därför) så man fick trängas lite för att komma fram till vissa bord, men många olika importörer varav flera jag inte kände till. De flesta hade med ca 5-10 olika viner och det var väldigt generöst med provsmakning, kul information om alla viner och en del viner jag kände igen men också många okända.
Köpte dessutom med oss otroligt goda ostar från Arla Unika hem.
Kommer absolut gå dit igen om de håller den nästa år.

Låter som en dröm. Jag spanade in Arla Unika för ett tag sedan, men det går ju ej att köpa utanför Sthlm vad det verkar... Nåväl. Nu har ju läkaren sagt att pga min skitsjukdom jag fått så ska jag inte äta varken mjölkprodukter, alkohol eller kaffe. Så även om jag inte var nån storkonsument av kaffe och vin så har det lilla jag unnade mig ryckts bort. Men jag hoppas det inte är livslångt, men tyvärr verkar det så. Jag intalar mig dock att det bara är en mardröm och att jag kan gå på vinmässan nästa år :o
 
Bhöver tips:

Inte jättedyra viner (kanske max 200?) med en häst på etiketten! Gärna bubbel om det finns :laugh:
Har köpt Dark Horse ett par gånger mest för att jag tycker det är kul med hästen, skulle behöva lite alternativ!
1639477883817.png
 
Smaken är i klass med en 79 kr cava. Så nästa gång köper jag cavan.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20211214-162455_Systembolaget.jpg
    Screenshot_20211214-162455_Systembolaget.jpg
    49 KB · Visningar: 30
Den här var betydligt roligare, enda julölet som fick full pott av Sydsvenskan och jag håller med. Mums!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20211204-142228_Chrome.jpg
    Screenshot_20211204-142228_Chrome.jpg
    91,2 KB · Visningar: 32

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp