Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Efter massvis med år inom bolaget har ja aldrig hört just josig om vin måste ja erkänna. Skulle nån sagt de som förklaring att dom ville ha hade ja iof letat efter ett mjukt bärigt lättdrucket (blaskigt enligt mina smaklökar 🙈) men man lär sig saker varje dag !! Tackar!!
Förr läste jag ofta vinrecensioner i de stora dagstidningarna och josig var ett ganska vanligt uttryck!
 
Brettigt säger inte mig ngt alls?

Brettanomyces? Det som särskiljer Saison/Farmhouse ale från annan överjäst öl, och ger så gott som all riktig cider och många naturviner sin karaktär? (Jag har druckit en hel del viner som inte marknadsför sig som "naturvin" med en touch av brett också, men det har ju inte varit systembolagsviner. I Sverige verkar alla som kan använda "natur" som epitet.)

De senaste 5-6 åren har det dessutom varit väldigt vanligt att använda brett i ipor och pale ales också, men det faller väl utanför radarn om man inte har ett lite bredare dryckesintresse.
 
Brettanomyces? Det som särskiljer Saison/Farmhouse ale från annan överjäst öl, och ger så gott som all riktig cider och många naturviner sin karaktär? (Jag har druckit en hel del viner som inte marknadsför sig som "naturvin" med en touch av brett också, men det har ju inte varit systembolagsviner. I Sverige verkar alla som kan använda "natur" som epitet.)

De senaste 5-6 åren har det dessutom varit väldigt vanligt att använda brett i ipor och pale ales också, men det faller väl utanför radarn om man inte har ett lite bredare dryckesintresse.
Jag har aldrig hört ”brettigt” som beskrivning heller, men vet mycket väl vad brettanomyces kan göra med vinet. Brukar mest själv benämna det som ”stalligt”, ”ladugård”, ”hö och halm”, ”pluttigt” eller liknande 😄 Dock långt ifrån alla naturviner som har den karaktären, finns många viner som är naturviner utan att vara utsatta för brettanomyces. En vanlig fördom om naturvin är att alla har just den karaktären, och smaken/beskrivningen ”brettigt” tenderar att vara en vattendelare.
 
Jag har aldrig hört ”brettigt” som beskrivning heller, men vet mycket väl vad brettanomyces kan göra med vinet. Brukar mest själv benämna det som ”stalligt”, ”ladugård”, ”hö och halm”, ”pluttigt” eller liknande 😄 Dock långt ifrån alla naturviner som har den karaktären, finns många viner som är naturviner utan att vara utsatta för brettanomyces. En vanlig fördom om naturvin är att alla har just den karaktären, och smaken/beskrivningen ”brettigt” tenderar att vara en vattendelare.

Ja, vad man tycker om det varierar ju helt klart 😅, och hur man brukar beskriva det varierar väl också mellan olika grupper. Men jag utgår helt klart ifrån att den som har lite vana vid provning av något annat än "standardvin" är bekant med både smak och uttryck. Det fanns ju med bland smakuttrycken redan när jag läste kurser första gången för 10-15 år sedan. 🤔

Jag tycker att tendensen varit att man gått mer åt att särskilja de olika stalliga dofterna, i takt med att det blivit vanligare. Men det kanske är mer lokalt? Häromkring börjar fler och fler av de duktiga vinmänniskorna också kunna litegrann om öl och cider...

På cidersidan är det också många som inte gillar det, och det händer att framförallt nordiska cidrar är helt "clean" (vilket jag tycker smakar rätt trist i de flesta fall, men det är ju som sagt en smakfråga). Vanligast är väl ändå att det finns en touch av brett, men inte nödvändigtvis smakar stall.
 
24655680_400.png

Wow! Ett riktigt fynd från, hör och häpna, fasta sortimentet på bolaget. Väldigt typisk ekad chardonnay från Kalifornien. Smakar smörkola, brynt smör, mango, persika, vanilj. Syran finns absolut där, men tar inte över. Passade jättebra till ugnsstekt, gräddig abborre och öring.
Rekommenderas om man gillar ekad chardonnay. Nr 2640
 
24655680_400.png

Wow! Ett riktigt fynd från, hör och häpna, fasta sortimentet på bolaget. Väldigt typisk ekad chardonnay från Kalifornien. Smakar smörkola, brynt smör, mango, persika, vanilj. Syran finns absolut där, men tar inte över. Passade jättebra till ugnsstekt, gräddig abborre och öring.
Rekommenderas om man gillar ekad chardonnay. Nr 2640

Tack för tips! Den ska jag testa!
 
Det här var en höjdare! Väldigt prisvärt, stod sig mycket väl till en fiskgryta med mycket saffran och vitlök. Har en lätt doft och smak av suröl, men på ett balanserat, fräscht sätt. Kommer absolut köpa igen!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220820-200543_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220820-200543_Samsung Internet.jpg
    71,5 KB · Visningar: 68
24655680_400.png

Wow! Ett riktigt fynd från, hör och häpna, fasta sortimentet på bolaget. Väldigt typisk ekad chardonnay från Kalifornien. Smakar smörkola, brynt smör, mango, persika, vanilj. Syran finns absolut där, men tar inte över. Passade jättebra till ugnsstekt, gräddig abborre och öring.
Rekommenderas om man gillar ekad chardonnay. Nr 2640
Det blir ett köp. Älskar ofta chardonnay från Kalifornien. Favoriten hittills kommer från Lander-Jenkins men den här recensionen låter mumma.
 
Det här var en höjdare! Väldigt prisvärt, stod sig mycket väl till en fiskgryta med mycket saffran och vitlök. Har en lätt doft och smak av suröl, men på ett balanserat, fräscht sätt. Kommer absolut köpa igen!
Har bara druckit mousserande txakolina, så detta lät kul! Och blev sugen på fiskgryta med saffran nu 🤤
 
Om ordet ultrasmooth behöver ett ansikte så kommer det här. Inte klarat, viss grumligt men smaken och känslan i munnen var underbar
 

Bifogade filer

  • 20220827_164748.jpg
    20220827_164748.jpg
    213,1 KB · Visningar: 40
Denna dracks vid samma tillfälle men kändes inte riktigt färdig. Behöver ett par år till, minst. Men alltså jag tackar inte nej till att prova den unga versionen igen, den var god!
 

Bifogade filer

  • 20220827_164752.jpg
    20220827_164752.jpg
    165,2 KB · Visningar: 38

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp