Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 980
  • Visningar Visningar 150 243

Bukefalos 30 år!

Hos oss är Patriarche Bourgogne Chardonnay lite av ett husvin och jag dricker i övrigt nästan aldrig chardonnay. Så jag håller verkligen med om att druvan smakar annorlunda i dessa viner mot hur man är van vid.
Nu på inköpslistan, har inte provat, men beskrivningen är spot on på det jag brukar gilla med dem.

Igår blev det lite av ett spontanbesök och provsmakning av viner på den här vingården. Det röda på bilden, motsvarande vita och deras Aurélia får följa med hem till Sverige, plus två helt fantastiska olivoljor som de producerar. Jag hoppas att vi kan hitta någon tidigare årgång av Aurélia i någon vinbutik vi planerar att besöka, det var verkligen ett trevligt vin men blir säkert ännu bättre av att ligga till sig lite.

1000058699.webp

Blev bjuden på två riktigt trevliga kompisar tidigare i veckan - först en champagne som smakade väldigt mycket och funkade bra som fördrink. Möjligtvis lite för hög syra för min smak, men det gav med sig efter ett par klunkar :angel:

20250803_194007.webp

En annan kväll provade vi samma vin men med 17 års åldersskillnad - årgång 2004 resp 2021. Jag har aldrig druckit ett sådant gammalt vin förut och det var verkligen en intressant upplevelse, om än inte det godaste jag någonsin druckit.

Vi provade dem först utan mat till och min man påpekade att den äldre årgången luktade ganska mycket stall/ammoniak vilket jag höll med om. Samtidigt hade det en fyllighet och ett "djup" som fick den yngre varianten (som fortfarande är ett riktigt bra vin enligt mig/oss) att framstå som nästan blaskig i jämförelse. Mest intressant var dock hur framförallt det äldre vinet förändrades när vi drack det tillsammans med middagen (saltimbocca) - då försvann plötsligt stickigheten och vi gick från att tycka att det yngre vinet var godast till att föredra det äldre allihop. Lite kul eftersom man aldrig vet hur det ska bli med sådana gamla viner - mina föräldrar hade testat 2007:an för några veckor sedan och den var tydligen knappt drickbar.

20250809_191842.webp

(och ja, 2004:an fick ta en tur genom Melittafiltret innan det dracks :p)

En annan kväll provade vi samma vin men med 17 års åldersskillnad - årgång 2004 resp 2021. Jag har aldrig druckit ett sådant gammalt vin förut och det var verkligen en intressant upplevelse, om än inte det godaste jag någonsin druckit.

Vi provade dem först utan mat till och min man påpekade att den äldre årgången luktade ganska mycket stall/ammoniak vilket jag höll med om. Samtidigt hade det en fyllighet och ett "djup" som fick den yngre varianten (som fortfarande är ett riktigt bra vin enligt mig/oss) att framstå som nästan blaskig i jämförelse. Mest intressant var dock hur framförallt det äldre vinet förändrades när vi drack det tillsammans med middagen (saltimbocca) - då försvann plötsligt stickigheten och vi gick från att tycka att det yngre vinet var godast till att föredra det äldre allihop. Lite kul eftersom man aldrig vet hur det ska bli med sådana gamla viner - mina föräldrar hade testat 2007:an för några veckor sedan och den var tydligen knappt drickbar.

Visa bifogad fil 172459

(och ja, 2004:an fick ta en tur genom Melittafiltret innan det dracks :p)
Inte melittafilter - de smakar av sig mycket på vin (när någon tappade en fin flaska vin brukade vi sila av för glas och se om vi kunde provsmaka)

När jag druckit gamla viner är det dekantering och ganska stor förlust av vin

Inte melittafilter - de smakar av sig mycket på vin (när någon tappade en fin flaska vin brukade vi sila av för glas och se om vi kunde provsmaka)

När jag druckit gamla viner är det dekantering och ganska stor förlust av vin

Exakt, samt att flaskan ska helst stå upp ett bra tag innan en dekanterar den, då har grumset sjunkit till botten.
Det var inget vi kände av som tur är! De hade testat lite av varje förra gången (alltså dekanterat vs filtrerat) och inte märkt någon smakskillnad vid blindprovning, så det beror kanske lite på :)

Dricker ett, vad jag tror, hyggligt Barolo (Zengarello). Men alltså Barolo är så svårt?
Tycker att de ofta smakar ganska skarpt och.. brunt, men ändå tunt?

Var på en Barolo-provning också och tyckte nog att 9 av 10 var ”njäee :cautious: ”.
Bättre nu när det är luftat och gifter sig kanske med biff och potatisgratäng om en stund!

Men intressant också hur mycket man inte kan passa med ett vin!

Lämnat tillbaka ett vin för första gången (korkat tror vi), supersmidigt!
Ocvh väl värt, var just ett dyrare vin.

Sen gick jag dock förbi det nya tillfälliga sortimentet som nu är mycket större efter att det renoverats.
Kom med andra ord hem fattigare, trots pengar tillbaka :angel:

Lämnat tillbaka ett vin för första gången (korkat tror vi), supersmidigt!
Ocvh väl värt, var just ett dyrare vin.

Sen gick jag dock förbi det nya tillfälliga sortimentet som nu är mycket större efter att det renoverats.
Kom med andra ord hem fattigare, trots pengar tillbaka :angel:
Skönt att höra att de va smidigt att reklamera, det ska vara de!

Skulle ju lägga in inköpen också.

En nyhet, cava: Alta Alella
Present till sambon, en pinot noir från tillfälliga sortimentet: Logan Weemala
(Men jag lär ju smaka :angel: )
En André Clouet från tillfälliga: Millésime Empire, 2016

Visa bifogad fil 172657
Här i Malmö hade de också ett väldans stort tillfälligt sortiment i en helt egen avdelning/rum. Hann inte traska in, men får se om jag hinner senare….

Är van vid nån enstaka hylla mitt i gången från ”hemma”.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka