Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 980
  • Visningar Visningar 150 240

Bukefalos 30 år!

Ikväll skulle vi äta räkor och vi har generellt ett vinförråd hemma även om det till 90% är rött och resten mestadels bubbel. Men några flaskor vitt viste vi att vi hade.
Blev lite paffa när vi gick igenom kylen och såg att där fanns 3 st Kungfu girl (som vi har till asiatiskt) och en Chardonnay.
Chardonnayen var en bortglömd flaska från 2004 som kunde lagras max 5 år.
Såhär 16 år senare var den ingen hit.
Den får åka i slasken. Till räkorna blev det en Kungfu girl Risling.
Bild på en vaskad flaska

Bifogade filer

• IMG_1922.webp
    IMG_1922.webp
    365,5 KB · Visningar: 71
Vinet för dagen. Lokalt, och vi har testat både vitt(på restaurang), rött och rosè(köpt i närbutiken). Både rosén och det vita var trevliga, i synnerhet rosévinet hade mer tryck och var mer smakrikt än vad man är van vid. Rödvinet var dock rätt trist, enkelspårigt och dog snabbt i munnen.

1000058656.webp

Vinet för dagen. Lokalt, och vi har testat både vitt(på restaurang), rött och rosè(köpt i närbutiken). Både rosén och det vita var trevliga, i synnerhet rosévinet hade mer tryck och var mer smakrikt än vad man är van vid. Rödvinet var dock rätt trist, enkelspårigt och dog snabbt i munnen.

Visa bifogad fil 172037
Jagärinteavis jagärinteavis jagärinteavis. Eller nått sånt

Jag kan nog glädja alla vinnördande bukefalister med att jag lider svårt ikväll. Det blev nämligen inget rosé, utan bara rött och vitt från samma producent. Det röda var bra, men det vita snäppet vassare - så pass att det nog får följa med en flaska hem.

1000058680.webp

Tänkte köpa hem lite skaldjur ikväll :d
Till det blir det nog sambons födelsedags-taittinger.

Men tänkte passa på att fråga om någon har tips på nåt mer vitt (eller bubbel) som passar sådär riktigt dunderbra till krabba/räkor?

Ska se om jag kan googla mig till nåt portugisiskt (också), men tycker alltid jag får så bra tips härifrån :D

Men tänkte passa på att fråga om någon har tips på nåt mer vitt (eller bubbel) som passar sådär riktigt dunderbra till krabba/räkor?

Ska se om jag kan googla mig till nåt portugisiskt (också), men tycker alltid jag får så bra tips härifrån :D
Två portugisiska favoriter (till framförallt räkor) är Aveleda Alvarinho o Quinta da Calcada (verkar dock ligga med lång leveranstid just nu) - men annars har jag en klar faiblesse för vita Bourgogne - en favvo är Broucard Bourgogne Chardonnay. Men det finns många där i den klassen och det är nästan alltid riktigt bra. Sen kan man gå upp rejält i prisklass och få snäppet mer elegans, personligen tycker jag dock sällan det varit meningsfullt att krypa över 200kr-klassen för dem.

Två portugisiska favoriter (till framförallt räkor) är Aveleda Alvarinho o Quinta da Calcada (verkar dock ligga med lång leveranstid just nu) - men annars har jag en klar faiblesse för vita Bourgogne - en favvo är Broucard Bourgogne Chardonnay. Men det finns många där i den klassen och det är nästan alltid riktigt bra. Sen kan man gå upp rejält i prisklass och få snäppet mer elegans, personligen tycker jag dock sällan det varit meningsfullt att krypa över 200kr-klassen för dem.
Synd på leveranstiden, men de får hamna på ”utforska”-listan :love:

Jag har ju tyvärr ofta svårt för Chardonnay, men det känns också som att det finns sån bredd på den druvan att jag kanske bara inte hittat rätt 🤔

Jag har ju tyvärr ofta svårt för Chardonnay, men det känns också som att det finns sån bredd på den druvan att jag kanske bara inte hittat rätt 🤔
Ja, då kanske det inte är helt rätt - men Bourgognes Chablis-viner är ganska långt från Chardonnay i andra tappningar - den är ofta torr, mild, elegant och till räkor superb (enligt mig). De har inte det där kärva som vissa andra Chardonnay har (vilket jag iofs också tycker om, men inte till just räkor).

Kan man tänka sig amerikanskt borde nämnda Kung Fu Girl (en amerikansk torr riesling) kunna funka bra mot sältan och umamin i skaldjur

Hos oss är Patriarche Bourgogne Chardonnay lite av ett husvin och jag dricker i övrigt nästan aldrig chardonnay. Så jag håller verkligen med om att druvan smakar annorlunda i dessa viner mot hur man är van vid.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka