Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 980
  • Visningar Visningar 150 240

Bukefalos 30 år!

Jag hade tagit din egna även om det inte är rönnbär. Den köpta rönnbärsgelén är INTE god. Det behövs ju inte många enbär för att ge smak så jag hade fiskat upp dem, det är inte kul att tugga ett enbär och är en inte van så är det lätt hänt. Jag brukar räkna hur många enbär jag har i och se till att få upp lika många :D

En annan sak som blir lyxigt är att hårdsteka kantareller och strö över dem över grytan när den ska serveras.
:banana:

Men TACK!! Nu har jag världens lista här :-)

OM det inte blir älg, då, utan kyckling...! Måste jag tänka om med vinet, då...? Själva grytan är ändå djup och mustig i smaken.

Jag hade inte kört på rött till kyckling, jag har aldrig lyckats få kyckling och rött att lira ihop (jag dricker inte lättare rödviner vilket kan vara anledningen till det).

Jag hade inte kört på rött till kyckling, jag har aldrig lyckats få kyckling och rött att lira ihop (jag dricker inte lättare rödviner vilket kan vara anledningen till det).
Man kan ju tänka sig mellantinget. Dvs om @Otherside inte får tag på älg, köp grytbitar av nöt. Koka länge!

En annan tanke är att om pojkvän nu jobbar på krog i Frankrike så är han nog rätt van vid just franska viner. Då är det kanske idé att testa något helt annat? T ex Sydafrika. Allesverloren Shiraz eller Tinta Barocca gör sig båda till en gryta. Kleine Zalze pinotage är gott. Själv är jag förtjust i Kanonkop men då kan priserna dra iväg rätt bra.

Det är väl pojkvännens bror+respektive som är kockar? :D

Jag tycker ditt matförslag @Otherside låter jättegott, dra inte på för stora trissor på att brodern är kock.
Ja, det är brorsan och brorsans tjej som är kock resp vinkännare. Men de äter ofta tillsammans så jag misstänker att de är liiiite erfarna då att säga… Häromkvällen bjöd de dottern på familjemiddag med fyrarätters och vin, sherry och cognac. Och hade börjat laga maten kvällen innan…!

Ja, det är brorsan och brorsans tjej som är kock resp vinkännare. Men de äter ofta tillsammans så jag misstänker att de är liiiite erfarna då att säga… Häromkvällen bjöd de dottern på familjemiddag med fyrarätters och vin, sherry och cognac. Och hade börjat laga maten kvällen innan…!
Jag börjar ofta laga maten veckor innan, det är mer av ett pågående flöde, och att förbereda dagen innan gör ofta att man kan frigöra mer tid till att umgås när det är färre komponenter som måste göras samma kväll.

Jag tror verkligen inte att nån förväntar sig det när man blir bjuden bara för att det finns andra som bjuder på det sättet med andra förutsättningar.

Igen laga mat som du är trygg med och det kommer bli superbra.

Tack för alla underbara tips!! :heart Det blir älggryta! Nu har jag varit på systembolaget och köpt vin enligt era tips, plus ett gott lite bubbligt (Nivole, Moscato d'Asti) som tjejen i butiken lyriskt hänvisade mig till när hon fick höra att jag tänker mig vaniljglass med varm hjortronsylt och crunch (tack @sjoberga !) till efterrätt. (Vad crunchet ska bestå i får jag fundera lite på.)

Sen återstod då bara älgköttet... Ridå! Finns inte att få tag på - älgjakten här har ju inte ens börjat än!! ? Panik.... Men nu har jag beställt älggrytbitar från Norr- och Västerbotten (ännu bättre då jag är gammal Västerbottning!) och hoppas det blir bra. De ska hinna fram i tid. PUH!! Hoppas grytbitar är ok, jag borde kanske ha beställt file´...? Och skurit upp själv??

Nu kan jag slappna av lite.... Tror jag.

Tack för alla underbara tips!! :heart Det blir älggryta! Nu har jag varit på systembolaget och köpt vin enligt era tips, plus ett gott lite bubbligt (Nivole, Moscato d'Asti) som tjejen i butiken lyriskt hänvisade mig till när hon fick höra att jag tänker mig vaniljglass med varm hjortronsylt och crunch (tack @sjoberga !) till efterrätt. (Vad crunchet ska bestå i får jag fundera lite på.)

Sen återstod då bara älgköttet... Ridå! Finns inte att få tag på - älgjakten här har ju inte ens börjat än!! ? Panik.... Men nu har jag beställt älggrytbitar från Norr- och Västerbotten (ännu bättre då jag är gammal Västerbottning!) och hoppas det blir bra. De ska hinna fram i tid. PUH!! Hoppas grytbitar är ok, jag borde kanske ha beställt file´...? Och skurit upp själv??

Bättre med grytbitare än filé i gryta, blir för torrt.

Som crunch kan du steka eller ugnssteka smuldeg, det blir jättegott. Om du vill kan du blanda i lite hackade nötter i smuldegen också, jag hade i hackade pistagenötter i smuldegen i förra veckan när jag gjorde äppelpaj och det blev galet gott :d

Jag har packat upp några flaskor dessertvin som jag fick för många år sedan. En är italiensk från 2002 och heter Ravel, den andra är spansk, gjord på Monastrelldruvan och heter Castaño, också 2002.
1760988091210.webp

Kruxet är att jag fått den av en somelier som jag tappat kontakten med så jag kan inte fråga om dem heller. Finns inte på Systembolaget utan är antingen privatimport eller från någon vinagent. Någon som känner till dem?

Tredje flaskan jag plockade upp är en Tokajer från 1996 som jag köpt i Budapest för ca 25 år sedan, men den vet jag ju både ursprunget och vad det är för något. ;)

Jag har packat upp några flaskor dessertvin som jag fick för många år sedan. En är italiensk från 2002 och heter Ravel, den andra är spansk, gjord på Monastrelldruvan och heter Castaño, också 2002. Visa bifogad fil 175878

Kruxet är att jag fått den av en somelier som jag tappat kontakten med så jag kan inte fråga om dem heller. Finns inte på Systembolaget utan är antingen privatimport eller från någon vinagent. Någon som känner till dem?

Tredje flaskan jag plockade upp är en Tokajer från 1996 som jag köpt i Budapest för ca 25 år sedan, men den vet jag ju både ursprunget och vad det är för något. ;)
Jag älskar dessertvin i de flesta former, och är riktigt avis på dina fynd! Gud vad kul att öppna och prova alla tre 😃

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka