Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 980
  • Visningar Visningar 150 240

Bukefalos 30 år!

Jag älskar dessertvin i de flesta former, och är riktigt avis på dina fynd! Gud vad kul att öppna och prova alla tre 😃
Ja, eller om jag ska sälja dem om de är värda någonting. Anledningen till att jag haft dem så länge är att de införskaffades/ficks när jag fortfarande var sambo och det är ju inget roligt att dricka dem själv. Jag glömmer alltid bort att jag har dem när jag har någon jag kan dela med. 😅

Jag ska åka ner till huset igen i månadsskiftet och mamma kommer upp så vi kanske ska sprätta dem framför brasan tillsammans med något gott. Hon blev väldigt glad att jag rotat fram dem igen och jag har lovat att inte öppna dem utan att hon är med. :d

Ja, eller om jag ska sälja dem om de är värda någonting. Anledningen till att jag haft dem så länge är att de införskaffades/ficks när jag fortfarande var sambo och det är ju inget roligt att dricka dem själv. Jag glömmer alltid bort att jag har dem när jag har någon jag kan dela med. 😅

Jag ska åka ner till huset igen i månadsskiftet och mamma kommer upp så vi kanske ska sprätta dem framför brasan tillsammans med något gott. Hon blev väldigt glad att jag rotat fram dem igen och jag har lovat att inte öppna dem utan att hon är med. :d
Nej inte sälja! Dricka med din mamma låter som en bra plan 😍

Lite kul, på min första pall på jobbet idag!

Bifogade filer

• 17610202366405073529671221802721.webp
    17610202366405073529671221802721.webp
    39,5 KB · Visningar: 740
På vinprovning på sambons jobb!
Så kul initiativ, plus-ettor välkomna och eldsjälen håller i kanske 6st om året.

Idag är temat ”gömda pärlor”, lite ovanliga druvor och viner. Inser hur jäkla bra Systembolagets app är för sånt här, med listor, betyg, anteckningar osv.

Och med tanke på hur engagerad jag blir så räknar jag bara ner tiden till ”vi måste nog ha en vinkyl älskling. Visst? Det finns säkert tysta!” :bag: :angel:

På vinprovning på sambons jobb!
Så kul initiativ, plus-ettor välkomna och eldsjälen håller i kanske 6st om året.

Idag är temat ”gömda pärlor”, lite ovanliga druvor och viner. Inser hur jäkla bra Systembolagets app är för sånt här, med listor, betyg, anteckningar osv.

Och med tanke på hur engagerad jag blir så räknar jag bara ner tiden till ”vi måste nog ha en vinkyl älskling. Visst? Det finns säkert tysta!” :bag: :angel:
Våran nya vinkyl är väldigt tyst...

åhå 👀
Berätta gärna, inte av någon särskild anledning, vilken har ni?
Vi har en

La Sommelière ECS51.2Z​

Har två kylzoner, får plats 49 flaskor (ej champagne tyvärr, dom tar mer plats så då får man räkna med färre flaskor). Enligt specifikationen 38dB, men min bullermätare kom inte upp i det. Och kompressorn är inte igång hela tiden = låter inte alls då.

Vi har en

La Sommelière ECS51.2Z​

Har två kylzoner, får plats 49 flaskor (ej champagne tyvärr, dom tar mer plats så då får man räkna med färre flaskor). Enligt specifikationen 38dB, men min bullermätare kom inte upp i det. Och kompressorn är inte igång hela tiden = låter inte alls då.
Just nu har jag plats för 12-24 flaskor, i botten av vitrinskåpet 😅
Så ska absolut kolla in!

Apropå prylar till vin... Någon som kan ge en liten utvärdering om ifall vacuumkork är något bra och värt att köpa? Jag är den enda i hushållet som dricker vin och mycket spännande finns bara på helflaska. Det blir då tyvärr så att jag öppnar en flaska, tar ett glas och sedan får den bo i kylskåpet någon vecka. Så första glaset brukar vara toppen. Resterande kanske inte så toppen, tyvärr. Har bara korkar av typen gummipropp nu och funderar på om de där vacuumkorkarna hade gjort någon skillnad...

Apropå prylar till vin... Någon som kan ge en liten utvärdering om ifall vacuumkork är något bra och värt att köpa? Jag är den enda i hushållet som dricker vin och mycket spännande finns bara på helflaska. Det blir då tyvärr så att jag öppnar en flaska, tar ett glas och sedan får den bo i kylskåpet någon vecka. Så första glaset brukar vara toppen. Resterande kanske inte så toppen, tyvärr. Har bara korkar av typen gummipropp nu och funderar på om de där vacuumkorkarna hade gjort någon skillnad...
Du menar en sån där grå gummipropp som man sätter på den öppnade vinflaskan och sen pumpar ut lyft? Min pappa som är något av en vinfantast använder det. Sen är väl vinet aldrig så bra som när det korkas upp, men det håller ju sig något bättre iom att man pumpar ut en del av luften.

Det enda som verkligen fungerar och är bra är coravin har jag fått lära mig.

Jag älskar min vacuumkork & pump, tycker att det bevarar vinerna hur bra som helst och jag hade absolut inte velat leva utan. Vi använder vår i princip varje vecka eftersom vi sällan dricker en hel flaska samma kväll. Nu har jag förvisso aldrig provat en helt nyöppnad flaska och en "pumpad" flaska av exakt samma sort bredvid varandra förut, men jag har aldrig märkt någon drastisk förändring så är man inte riktig finsmakare bör det fungera tycker jag. Mina föräldrar och min storebror, som alla är vinnördar på varierande nivåer, verkar också tycka att det funkar fint. Ingen av oss skulle kanske använda den på ett riktigt fint årgångsvin eller liknande, men rent generellt är det en toppenlösning tycker jag :) Jag vet att min bror varit inne på Coravin ett tag men inte tyckt det varit värt pengarna.

Åh, en sån åker nog upp på önskelistan!

Annars har jag precis varit i shoppingtagen, ”råkade” bli lite påfyllning av Riedelglas :angel:
4st Veloce Cab/Merlot (Bordeaux) och 4st Veritas Old World Syrah.
Innan hade vi 4st Veritas Sauvignon Blanc.

Sen vet jag inte HUR mycket det spelar roll, men lite känns det som, och det är kul :D

De levererades idag så jag har också handlat middag utifrån vad vi ska dricka 😅
Det blir Chapel Down och färska räkor till förrätt, Château Belgrave och två sorters entrecote, rödvinssås och potatisgratäng till huvudrätt.
Hej och hå.

Nu har jag öppnat Chapel Down, och jag tycker verkligen det är värt pengarna!
Smakar som en riktigt bra champagne, brioche, bröd, lite äpplen.. SÅ god!

Kunde inte låta bli att testa olika glas heller såklart. Vinnaren blev Syrah glasen, explosion av bröd och nästan lite smörkola. I våra sauvignon blanc glas blev det mer syra, äpplen, citrus (misstänker att sambon kommer gilla dem bättre).

Jättespänd på Chateau Belgrave sen.

Åh, en sån åker nog upp på önskelistan!

Annars har jag precis varit i shoppingtagen, ”råkade” bli lite påfyllning av Riedelglas :angel:
4st Veloce Cab/Merlot (Bordeaux) och 4st Veritas Old World Syrah.
Innan hade vi 4st Veritas Sauvignon Blanc.

Sen vet jag inte HUR mycket det spelar roll, men lite känns det som, och det är kul :D

De levererades idag så jag har också handlat middag utifrån vad vi ska dricka 😅
Det blir Chapel Down och färska räkor till förrätt, Château Belgrave och två sorters entrecote, rödvinssås och potatisgratäng till huvudrätt.
Hej och hå.

Nu har jag öppnat Chapel Down, och jag tycker verkligen det är värt pengarna!
Smakar som en riktigt bra champagne, brioche, bröd, lite äpplen.. SÅ god!

Kunde inte låta bli att testa olika glas heller såklart. Vinnaren blev Syrah glasen, explosion av bröd och nästan lite smörkola. I våra sauvignon blanc glas blev det mer syra, äpplen, citrus (misstänker att sambon kommer gilla dem bättre).

Jättespänd på Chateau Belgrave sen.
Vad hade du i Syrah-glasen? Som lät så gott (kanske även utan dessa glas...)?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka