virusprogram för linux?

suisyola

Trådstartare
har precis skaffat en ny laptop som går på linux,min snälla kompis var här inan ikväll och hjälpte mig få ordning på internet,men glömde fråga honom om det finns ngt bra virusprogram som funkar med linux....eller det kanske inte behövs för lite vanligt surfande ,jsg trycker ex aldrig på länkar i mail eller dylikt som jag inte vet vad det är..jag öppnar inte ens mail som jag inte vet vad det är *parnoid* har bara använt mig av windows innan så jag är helt grön på linux men gillar det redan skarpt -snabbt och enkelt (än så länge ;) )

Sv: virusprogram för linux?

ANTIvirusprogram är nog bättre att leta efter :idea:

AVG Free finns även för Linux.

Mnjae. jo. det Finns virus till linux, men du får leta rätt lägne innan du hittar något..

jag antar givetvis att det är antivirusporgram du letar efter?
i många, inte alla, men många fall, så räcker det att ha iptables korrekt konfigurerat för att hindra folk från att ta sig in i din dator, det är närmst hysteriskt svårt att smitta en dator som kör linux jämfört mot windows med virus.

självklart var det antivirus jag menade *oops*
tack båda för svaren :)

Det är inte alls hysteriskt svårt att smitta en linuxdator med virus jämfört med vista - om det nu inte vore så att de flesta virusprogrammerare är inriktade på den måltavla som är otvivelaktigt störst. Hade man lagt lika mycket engagemang på att programmera virus till linuxdistar hade linux legat pyrt till... :D Men som världen ser ut idag så håller jag med om att antivirusprogram knappast är något man behöver bry sig om när man kör linux/unix eller ens mac.

(bör väl även sitta en genomsnittlig windowsanvändare framför linuxburken istället för en genomsnittlig linuxanvändare för att det ska bli några riktiga genomslag för linuxvirusar. Om man har en vettigt konfad windowsburk som används av en person som är lika säkerhetsmedveten som den genomsnittliga linuxanvändaren klarar man sig rätt bra utan antvirusprogram även på windows...)

om jag då tar en siffra ur luften, säg 8/10, och hävdar att 8 av tio virussmittningar beror på en urbota överintergrerad webbläsare, dvs internet explorer, och en simplifierad mailklient som per standard, öppnar allting.

å andra sidan håller jag med dig i ditt andra uttalande, är man säkerhetsmedveten och installerar och använder rätt, så klarar man sig istortsett utan antivirusporgram.

Jag känner inte till något virus/adware/malware till Linux.
Men om du ändå vill ha ett antivirusprogram kan du installera ett med hjälp av Synaptic (om du kör Ubuntu)

Om du inte har router kan det vara idé att kolla att du inte har en massa öppna portar.
Öppna en root-terminal och kör: netstat -nalp | grep LISTEN

Kod:
root@Gigabyte:~# netstat -nalp | grep LISTEN
tcp        0      0 0.0.0.0:2601            0.0.0.0:*               LISTEN      5762/ktorrent

Här var det bara KTorrent igång, ingen fara alltså :)

på tal om inget, vad menas med frasen "filter your peers" ? är det samma sak som netstat? eller är det iptables?

om jag då tar en siffra ur luften, säg 8/10, och hävdar att 8 av tio virussmittningar beror på en urbota överintergrerad webbläsare, dvs internet explorer, och en simplifierad mailklient som per standard, öppnar allting.
Taget ur luften är det inget annat än hot air. Care to back that up?

rant ON
Infektion av ett linux (bsd, osx eller windows, spelar ingen roll mer än parametrar för build-chain):
1. Användaren, på sin webmail, får ett mail med lite trevlig text som säger att rolig bild/film/spel/skärmsläckare/whatever finns i bilagan.
2. Användaren öppnar bilagan
3. Här blir det lite olika:
3a. På de *nix-system jag använt körs programmet (hey, om användaren gör något dumt får användaren skylla sig själv. Linux-världens motto skulle man kunna tro.) som nu har samma privilegienivå som användaren.
3b. Om en modern windows-dator får användaren en fråga av typen: "Detta program är från internet och potentiellt farligt! Är du helt säker på att du vill köra det." På det svarar användaren förstås "Ja", för han/hon vill ju se den roliga bilden/filmen/skärmsläckaren. Alternativt förstår användaren inte varför frågan kommer upp och tar avbryt (samma som nej) men kör sedan programmet igen, bilden kom ju inte upp remember? Frågan kommer då tillbaka. Kan avbryta och köra igen (Varför kommer den här dumma rutan upp hela tiden? Jag vill ju bara se den här filmen som min vän xyz skickat!) ett antal gånger och sen trycker användaren "Ja" för att ... well, det hände ju inget vid avbryt så "Ja" måste vara rätt svar.
4. I alla fallen har nu programmet access till datorn med samma nivå som användaren. Därifrån kan mycket roligt göras. Alternativt använda någon lokal exploit för att höja körnivån till admin/system/root (sådana hål är ofta lättare att hitta otäppta än vektor för infektering).

Om du av någon anledning tvivlar på att en användare skulle reagera på de här sätten så kan du inte ha spenderat särskilt mycket tid med att betrakta användare.
rant OFF

då går jag hyfsat säker eftersom jag int klickar på saker från vänner ens..

Liknande trådar

A
IT & mobiler Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning: 1. Prova först att göra en systemåterställning. 2. Avaktivera ditt... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka