Virusvarning -what??

Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
Det poppar upp virus/trojaner ingar på skärmen.
Kl7ckar jag hamnar jag på Nortons hemsida och uppmanas uppdatera/skaffa Norton.
Definierar hittar ingenting.

Vad är detta? Virussvarning som bara leder till Norton vad jag än gör.

Bifogade filer

• 20251127_104957.webp
    20251127_104957.webp
    144 KB · Visningar: 908

Bifogade filer

• 20251127_104953.webp
    20251127_104953.webp
    104,7 KB · Visningar: 1 119

Det är väll bara ett sätt att lura dig att köpa nortons tjänster?

Det står ju inte att det finns virus på datorn, bara att nortons anti-virusprenumeration har gått ut. Har du haft det innan?

Hittar inte Defender nåt så är det förmodligen inget men jag hade kört Malwarebytes och Kaspersky Virus Removal Tool för säkerhets skull. Båda programmen är gratis att ladda ner och finns där nåt alarmerande att finna så lär åtminstone en av dom lyckas.

Och som ovan skrev, klicka absolut inte på några länkar. Det ser för mig ut som typisk skrämseltaktik för att lura folk att ladda ner nån skit som det påstås ska hjälpa men helt säkert är spyware eller värre.

Det står ju inte att det finns virus på datorn, bara att nortons anti-virusprenumeration har gått ut. Har du haft det innan?
Nja, det är nog just det nätfiskarna vill att man ska tro - att det kommer från Norton. Vilket det knappast gör. Men så länge man inte klickar på länkarna är det säkert ingen fara.

Nja, det är nog just det nätfiskarna vill att man ska tro - att det kommer från Norton. Vilket det knappast gör. Men så länge man inte klickar på länkarna är det säkert ingen fara.
Ok, jag är inte alls säker.

Jag grundar det bara på att jag för typ 15 år sedan installerade en gratis testperiod av norton vid ett tillfälle. Sen fick jag den här typen av "varningar" så länge datorn var vid liv. Fanns säkert ett sätt att få bort det, men jag orkade inte. :rofl:

Nix. Därav min ryggmärgsrädsla att det faktiskt är skit på datorn.

Ringde avkommans fantastiska sambo.
Han kom hit och gick igenom allt. Körde några program och rensade via några andra.
Den här åldrade dataläraren fattade nada.
Men slutresultatet är att det är fritt och bra nu.

Vilka fina människor det finns! :love:

Ok, jag är inte alls säker.

Jag grundar det bara på att jag för typ 15 år sedan installerade en gratis testperiod av norton vid ett tillfälle. Sen fick jag den här typen av "varningar" så länge datorn var vid liv. Fanns säkert ett sätt att få bort det, men jag orkade inte. :rofl:
Ser ut ungefär så för mig då och då. När datorn vill uppmärksamma mig på att jag inte har förnyat prenumeration på det virusprogrammet som kom ett automatiskt gratis år med av då jag köpte datorn. (nutid, ej Norton)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar