Visa häst för hand

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Grooverider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 995
G

Grooverider

Några bra tips på hur man visar häst för hand? Vad ska man tänka på etc.?

anledningen till att man visar en häst vid hand är ju att kunna få fram det bästa ur hästen och det är nog inte så lätt ifall man inte övar på det... eller det kanske var något annat du tänkte på?

Upp med blicken och fäst den vid en punkt så att du springer rakt. Håll tygeln/grimskaft i båda händerna vid skritt och i handen närmast hästen i trav. Hästen ska vändas ifrån dig. Träna och få hästen lydig. :)

En sak som jag tycker är viktig är att hästen kan stå still utan att buffa med huvudet eller liknande och man ska kunna flytta ett steg i taget när man ställer upp den för domaren. Att vifta lite med spöet för att få fram öronen är ett knep. Har hästen lång pannlugg så rättar man till den vid uppställningen.

När man ska visa rörelserna ska hästen kliva på ordentligt utan att vara överilad. En träningssak. Jag visar alltid med spö, även med en superlydig häst "i fall att". :)

Övning ger färdighet heter det ju :p

Liknande trådar

Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Edla
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka