Visa tacksamhet vid affär

Roligt att höra! Jag tror att de också uppskattade det (eller hoppas), man får ju inte svar på sånt. Men det blir enkelt, kravlöst, och man kan göra vad man vill med det. Dessutom får man det några dagar efteråt, det blir som ett trevligt avslut och bekräftelse. Och blir man väldigt glad för kortet kan man spara det.
Jag fick kortet någon månad efter med en uppdatering om hur enormt bra det fungerade :) Det var verkligen en trevlig överraskning och självklart är kortet sparat :)
 
Jag skulle ge bensinpengar och avrunda uppåt, d v s kostar det 50 skulle jag ge 100, skulle det sluta på 100 skulle jag ge 150.
 
Jag hade gett bensinpengar och, beroende på vad säljaren är för ”typ” av människa något litet extra.

När jag köpte tv-bänk för tio år sen hjälpte säljaren till med att bära ner den i släpet, OCH åka med hem till mig och släpa upp den fem våningar utan hiss.
Skickade två biobiljetter till han och hans tjej med posten sen. De sålde bänken för att de var studenter och behövde pengar, bio kunde kanske ge lite extra guldkant tänkte jag.
 
Lite mer generellt angående temat att ge och ta emot hjälp.

Jag tänker att det inte alltid kan gå jämt upp och inte heller med en gång. Vissa saker kan man inte "betala" tillbaka direkt. Om någon hjälper dig en gång, så hjälper du någon annan med något en annan gång osv.

Sedan är många människor hjälpsamma för att de tycker om att vara det. Jag har en kompis som hjälper alla med allt, även folk hen inte känner. Jag har med tiden förstått att hen mår bra av det.

För mig i din situation hade ett "tack så mycket" räckt. Bensinpengar gärna om resan var lång.
 
Lite mer generellt angående temat att ge och ta emot hjälp.

Jag tänker att det inte alltid kan gå jämt upp och inte heller med en gång. Vissa saker kan man inte "betala" tillbaka direkt. Om någon hjälper dig en gång, så hjälper du någon annan med något en annan gång osv.

Sedan är många människor hjälpsamma för att de tycker om att vara det. Jag har en kompis som hjälper alla med allt, även folk hen inte känner. Jag har med tiden förstått att hen mår bra av det.

För mig i din situation hade ett "tack så mycket" räckt. Bensinpengar gärna om resan var lång.

Jag är också inne på din linje, jag gillar konceptet "pay it forward" men försöker efterleva det i lite mer vid och utsträckt form. Jag betalar inte en extra kaffe på café (har iofs aldrig blivit erbjuden heller) utan försöker använda min uppskattning till att göra något för någon annan vid ett annat tillfälle. Jag har svårare för att ta emot hjälp än att ge hjälp, så när jag skriver att jag "försöker efterleva" så menar jag just att jag försöker bli bättre på att inte känna mig i tacksamhetsskuld eller att jag måste betala igen, utan att acceptera att ibland går det inte jämt upp just då. Men att hjälpsamhet och omtanke om människor vi inte känner och i situationer som inte ger en något tillbaka själv, i längden ger oss ett trevligare samhälle.
 
Pengar, jag hade gett en slant extra.

En gåva(blommor/vin/bullpåse ellet nåt) om vi kände varandra.

Dels tänker jag att om man säljer saker vill man säkert ha pengar för dom.
Jag skulle bli jätteglad för en bensinslant eller peng för bärhjälp då!
(Annars kunde ju tippen/skänkes vara förste alternativ, om pengar inte var intressant)


Edit,
Om vederbörande inte vill ha pengar extra så är det ju så, men det är vad jag erbjudit.
Endel vill ju som sagt vara snälla och ger gärna den hjälpen!
 
Tack så mycket för alla svar! Intressanta diskussioner!

Det lutar åt att jag lägger på lite extra på bensinpengarna. Det handlar om max 20 min körning fram och tillbaka, så det är främst bärandet och den tid hen lägger ner som jag någonstans vill markera.

Fika känns som att ta upp ännu mer av hens tid och dessutom är jag för dålig på småprat för att jag ska känna mig bekväm där. Iom att det var flera som skrev att de skulle reagera negativt på en gåva så stryker jag det också. Att skicka kort får jag fundera på. Jag gillar vykort och skickar en hel del vid resor etc. så det hade kännts naturligt på ett sätt.

Och så behövde jag nog höra att det inte alltid går jämt upp. Jag sliter ganska mycket med känslan av tacksamhetsskuld och "pay it forward" är ingen dum tanke alls :up:
 
Jag hade blivit MYCKET förvånad och troligen ganska skeptisk om jag sålt en vara och köparen ville ge mig mer än pengar för varan + bensinpengar. En lite högre bensinpeng än nödvändigt för att visa tacksamhet hade bara fått mig glad, men "gåvor" av olika slag hade fått mig att tänka ungefär "Jäklar vilken skum typ, tur att det bara är en köpare och ingen jag behöver umgås med...".

För mig är det inte konstigare att köpa en vara privat än att köpa en vara i butik. Jag ger inte dricks till personalen i affärer heller, jag räknar med att de gör sitt jobb och får sin lön enligt gällande avtal osv. Det enda jag gör skillnad på är om det köps och säljs djur. Skulle jag sälja ett djur så vill jag ha kontakt med köparna efteråt för att se att djuret har det bra, och som köpare av djur så ser jag till att hålla säljarna lite uppdaterade om hur livet är för oss.
 
Jag tänker också att om jag säljer någonting så skulle jag känna mig obekväm med någon som är alldeles översvallande tacksam. Om jag erbjuder mig att ”hjälpa till” på något sätt, typ att möta upp med varan, så tycker jag förvisso att det hör till vanligt hyfs att tacka för det om det inte uttalat ingick från början, men om jag går med på det är det troligen för att det inte är något större besvär för mig.
 
Jag tycker rent generellt att tacksamhet är svårt att få balans i. Troligen hänger det samman med att jag har svårt att be om och ta emot hjälp och blir därför obekväm de gånger någon gör mig en tjänst.

Nu ska jag köpa ett matbord och ett gäng stolar av en privatperson och då jag inte har bil så har personen väldigt snällt erbjudit sig att köra hit möblemanget. Jag har redan sagt att jag givetvis står för bensinkostnader men undrar vad jag kan göra för att på något sätt "bjuda tillbaka" för bärhjälp etc? Lägga på ett par 100 känns lite "formellt" och jag tror inte att det gör den här personen varken till eller från. Kan man köpa en flaska vin eller är det för mycket? Jag känner ju inte personen öht men är samtidigt oerhört glad för hjälpen (vilket jag givetvis också sagt flera gånger om redan).

Hur gör man? Finns det någon oskriven regel som jag missat?

Jag brukar vilja hjälpa till även om det är någon jag inte känner om de påpekar att de ej har bil/möjlighet att mötas upp mm. Men jag förväntar mig inte mer än tack.

Blir lite obekväm när folk tror de måste "bjuda tillbaka" för jag frivilligt erbjudit mig att hjälpa till.

Tänker mer, pay it forward.
 
En gång sålde vi en gammal småtrasig båt för "bortskänkes mot avhämtning". Mannen som kom och hämtade den gav oss en flaska vin, vilket vi uppskattade väldigt mycket! Även om vi inte hade druckit vin så hade vi fått en bra gå bort-present, och det vi i själva verket blev gladast över var gesten. :)

En annan gång hittade vi ett par bilnycklar som vi la ner lite möda på att spåra upp ägaren till, och då fick vi biopresentkort som tack. Också jätteuppskattat! :)

Jag brukar försöka tacka om jag har möjlighet, och jag har skickat blommor, fikabröd eller biopresentkort till mer eller mindre bekanta människor som på ett eller annat sätt gjort min dag lättare och ställt upp på mig.

Jag tycker jättemycket om tacksamhetsgester - att folk har tänkt till och "gjort lite extra" för att visa uppskattning. :love: För mig spelar det ingen roll vad det är. Får jag nånting jag inte har nytta av kan jag säkert ge det vidare. Jag är dock medveten om att det finns människor som känner sig obekväma med att få tacksamhetsgester, men det är ju omöjligt för mig som givare att veta om mottagaren blir jätteglad eller känner sig obehaglig till mods. Jag har tröttnat på att försöka slå knut på mig själv för att hitta den perfekta tacksamhetsgåvan som inte på något sätt kan uppfattas som fel, obehaglig eller kränkande, bara för att alltid landa i att jag hoppar över alltihop och struntar i att visa tacksamhet av rädsla för att det kanske kan landa fel... I mina egna riktlinjer för hur jag vill bete mig ligger att visa tacksamhet, och då gör jag det. Jag har i så många år försökt radera mig själv och min personlighet för att inte förarga någon, men jag har tröttnat på att ta ansvar för andra människors känslor eller reaktioner. Så själv tackar jag hej vilt med det jag för stunden känner för att tacka med! :D
 
En gång sålde vi en gammal småtrasig båt för "bortskänkes mot avhämtning". Mannen som kom och hämtade den gav oss en flaska vin, vilket vi uppskattade väldigt mycket! Även om vi inte hade druckit vin så hade vi fått en bra gå bort-present, och det vi i själva verket blev gladast över var gesten. :)

En annan gång hittade vi ett par bilnycklar som vi la ner lite möda på att spåra upp ägaren till, och då fick vi biopresentkort som tack. Också jätteuppskattat! :)

Jag brukar försöka tacka om jag har möjlighet, och jag har skickat blommor, fikabröd eller biopresentkort till mer eller mindre bekanta människor som på ett eller annat sätt gjort min dag lättare och ställt upp på mig.

Jag tycker jättemycket om tacksamhetsgester - att folk har tänkt till och "gjort lite extra" för att visa uppskattning. :love: För mig spelar det ingen roll vad det är. Får jag nånting jag inte har nytta av kan jag säkert ge det vidare. Jag är dock medveten om att det finns människor som känner sig obekväma med att få tacksamhetsgester, men det är ju omöjligt för mig som givare att veta om mottagaren blir jätteglad eller känner sig obehaglig till mods. Jag har tröttnat på att försöka slå knut på mig själv för att hitta den perfekta tacksamhetsgåvan som inte på något sätt kan uppfattas som fel, obehaglig eller kränkande, bara för att alltid landa i att jag hoppar över alltihop och struntar i att visa tacksamhet av rädsla för att det kanske kan landa fel... I mina egna riktlinjer för hur jag vill bete mig ligger att visa tacksamhet, och då gör jag det. Jag har i så många år försökt radera mig själv och min personlighet för att inte förarga någon, men jag har tröttnat på att ta ansvar för andra människors känslor eller reaktioner. Så själv tackar jag hej vilt med det jag för stunden känner för att tacka med! :D
Jag håller med dig :) .
 
I min fall har det antagligen rört sig om att det körts över två timmar. Då känns det som en bensträckare, toabesök och nått att dricka är på sin plats. Och hellre att jag erbjuder mitt hem för det, än att en mack ska var enda alternativet. Även om det är helt öppet att hellre välja det.

Eller så har det varit bekanta och då är det trevligt med en pratstund. Och har de inte haft tid med det och det är en sån där svår sak att betala igen. Som att fått hjälp med att dra upp bilen ur ett dike. Då har de ofta sagt att fikabröd till det datumet passar bäst. Men då är det oftast bönder jag rör mig runt och de verkar gilla bullar.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 358
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 175
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp