Visning av föl på premiering.

Dahlia

Trådstartare
Var och såg på en hästpremiering för ett par veckor sedan och jag har gått och funderat på detta ett bra tag nu..

När dom visade de 3-åriga stona med föl, en del hade sina föl fastspända med gjord till mamman. En del valde att visa sina föl i grimma och grimskaft med sin "gubbe" springande i tofflor bakom hästen och framförallt bakom fölet eftersom dom inte hade en chans att hålla dom små vildbattingarna!

Jag tycker att det är rent vårdslöst att visa ett föl på detta vis.Men det finns ju nackdelar med att spänna fast fölet oxå. Det var ett sto med fastspänd fölunge som fick sig en rejäl spark av fölet, rätt i hasen då det var dags att visa traven. Hon haltade ut ur ringen.

Tidigare i våras var jag på en hingstvisning där en andalusierhingst visades i 3m långt grimskaft och repgrimma (inget fel i detta) förutsatt att man kan hantera det! Hingsten stegrade och gick emot sin ägare. Efter ett jädra springande runt i cirkel la sig hästen ner och rullade sig. Reste sig och trasslade in huvud och ben i grimskaft..det var då jag slutade titta!jag kände lättnad när dörrarna gick upp för att släppa ut hästen och dess "förare".

Det måste väl ändå finnas några säkerhetsföreskrifter för visning av häst eller är det upp till vilken nybörjare som helst att valsa in med en häst i ringen?:confused:

Vill gärna höra era åsikter. Det kanske är jag som är helt ute i det blå och cyklar.:D
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Jag vet inte om dom olika rasföreningarna har olika regler, men för shetlandsponnyn finns där i allafall klara direktiv vad det gäller träns på hingstar osv.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

PRE hingstar får inte visas i träns på utställning! Lite skrämmande tycker jag som skall visa min hingst för första gången nästa höst. Många hingstar i ridhuset samtidigt och inte en enda med träns....då får man ha koll helt enkelt...
 
Sv: Visning av föl på premiering.

PRE hingstar får inte visas i träns på utställning! Lite skrämmande tycker jag som skall visa min hingst för första gången nästa höst. Många hingstar i ridhuset samtidigt och inte en enda med träns....då får man ha koll helt enkelt...

Tycker oxå att detta är skrämmande. Men har man pli på sin häst bör det gå bra..Det hade dock inte denna människa som jag såg. Det kunde ha slutat riktigt illa!
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Ja så går det när man inte fostrar hästarna innan. :p

När jag visade föl så ledde jag henne i grimma & grimskaft, en annan tjej ledde stoet. Bebis uppförde sig ypperligt bra, och även mamman.
Tycker det vore krav att visa bebisar i grimma & hingstar i träns.

Sen borde väl domaren kunna "köra ut" folk som inte kan visa hästarna!


Var o visade en åring i somras, där det var väldigt många som aldrig hade visat häst förrut. Visst såg det bedrövligt ut för många av dem ( :angel: ) men de gjorde ju ändå så gott de kunde, och det är ju huvudsaken!
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Av alla de föl som visades ca 10 st. så var det enbart ett som gick att leda i grimma och där "människan" inte sprang två meter bakom hästen. Det är ju en ren hälsorisk att det får gå till på det viset!:smirk:
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Var och såg på en hästpremiering för ett par veckor sedan och jag har gått och funderat på detta ett bra tag nu..

När dom visade de 3-åriga stona med föl, en del hade sina föl fastspända med gjord till mamman. En del valde att visa sina föl i grimma och grimskaft med sin "gubbe" springande i tofflor bakom hästen och framförallt bakom fölet eftersom dom inte hade en chans att hålla dom små vildbattingarna!

Jag tycker att det är rent vårdslöst att visa ett föl på detta vis.Men det finns ju nackdelar med att spänna fast fölet oxå. Det var ett sto med fastspänd fölunge som fick sig en rejäl spark av fölet, rätt i hasen då det var dags att visa traven. Hon haltade ut ur ringen.

Tidigare i våras var jag på en hingstvisning där en andalusierhingst visades i 3m långt grimskaft och repgrimma (inget fel i detta) förutsatt att man kan hantera det! Hingsten stegrade och gick emot sin ägare. Efter ett jädra springande runt i cirkel la sig hästen ner och rullade sig. Reste sig och trasslade in huvud och ben i grimskaft..det var då jag slutade titta!jag kände lättnad när dörrarna gick upp för att släppa ut hästen och dess "förare".

Det måste väl ändå finnas några säkerhetsföreskrifter för visning av häst eller är det upp till vilken nybörjare som helst att valsa in med en häst i ringen?:confused:

Vill gärna höra era åsikter. Det kanske är jag som är helt ute i det blå och cyklar.:D

Var det verkligen 3 åriga ston med föl vid sidan?:confused:
 
Sv: Visning av föl på premiering.

PRE hingstar får inte visas i träns på utställning! Lite skrämmande tycker jag som skall visa min hingst för första gången nästa höst. Många hingstar i ridhuset samtidigt och inte en enda med träns....då får man ha koll helt enkelt...
hingst så kvittar det väl om man har repgrimma eller träns? Och har man ingen pli på sin hingst så har man ju inget på en visning att göra.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Själklart skall man ha koll på sin hingst. MEN skulle något hända och hingsten tänder till så är det lättare att hålla i träns än i grimma...känns som en extra säkerhetsgrej.

Uppfostrad eller inte så är de levande STORA djur som kan få för sig saker.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Ja, det kanske KÄNNS som en skerhets grej. Men jag tvivlar på att det går att hålla hingsten i ett träns om den börjar bråka.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Det beror på hingsten ;)
Jag har definitivt lättare att hantera och hålla min hingst i träns än i grimma.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

J
När jag visade föl så ledde jag henne i grimma & grimskaft, en annan tjej ledde stoet. Bebis uppförde sig ypperligt bra, och även mamman.

Samma här. Vi tränade ju några gånger innan vi åkte till visningen med på att stå still o sen skritta o trava med ledare. Ibland så blev det lite galopp istället för trav men sånt får man ju räkna med.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Det skulle fortfarande vara kul att få veta om det var 3 åringar som dom visade.:crazy:
 
Sv: Visning av föl på premiering.

PRE hingstar får inte visas i träns på utställning! Lite skrämmande tycker jag som skall visa min hingst för första gången nästa höst. Många hingstar i ridhuset samtidigt och inte en enda med träns....då får man ha koll helt enkelt...

Precis. Koll, och en välsittande kapson som ger minst lika bra kontroll som ett träns, men utan att man behöver rycka sin busiga unghingst i munnen.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Det var väl inte riktat till mig eller?

Iaf så när jag visade sto o föl så handlade det o gamla avelsmärrar.
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Ang. visning av hingst så tycker jag att hingstar ska visar i träns, man får ju inte lasta ur en häst på tävlingsplats i enbart grimma, eftersom detta gäller på tävligsplats så borde väl detsamma gälla på hingstvisning!
 
Sv: Visning av föl på premiering.

Jag ska försöka hitta premieringshäftet för att se om det var 3 alt. 4 åringar som visades.
 

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 132
Senast: Anonym
·
Hästmänniskan Skulle chipmärka vårt föl och skulle ta det samtidigt med de andra fölen som gick i hagen. Vi tog med oss 2 ston och deras föl och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 861
Islandshäst Vad får man göra på Islandshästar inför visning? Just i det här fallet är det fölvisning jag tänker på. Man får väl inte klippa...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: pemblan
·
Avel Jag är som sagt i fölköpartankar och har hittat ett föl som jag gillar. Ska åka och titta på det nästa helg(har änsålänge bara sett...
Svar
4
· Visningar
4 359
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp