Vissa domare tittar bara på formen?

F

Fitness

Jag har märkt att många domare nästan enbart tittar och bedömmer formen i ett program på LB nivå. Vägarna har nästan ingen betydelse alls ibland. Vissa domare tittar också enbart på huvudets placering, trist tycker jag. Förrra helgen när jag var med min kompis och tävlade ( går snyggt med huvudet men hon jobbar inte med rygg och bak utan går med sänkt rygg och hög nacke)var det dock en domare som tittade mer på hur hästen arbetade med rygg och bak och gav min kompis lägre poäng och anmärkte vid flera punkter att hästen sänkte ryggen. Bra tycker jag! Själv har jag aldrig vågat berätta det för henne.

Har ni några liknande erfarenheter?
 
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

nej,tycker dommarna gör ett bra (oftast iaf)

btw varför skulle du inte våga påpeka att hästen går med sänkt rygg för din kompis
 
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

isåfall har du mött betydligt bättre domare än vad jag har gjort.

Hon skulle nog aldrig förlåta mig. Hon tror hennes häst går så fint och perfekt, och resonerar att rygg och bakbensaktivitet kommer av sig själv bara hästen böjer på nacken. hon fokuserar enbart på huvudets placering och har inte speciellt stilla, mjuk hand.
 
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

Fitness skrev:
Jag har märkt att många domare nästan enbart tittar och bedömmer formen i ett program på LB nivå. Vägarna har nästan ingen betydelse alls ibland. Vissa domare tittar också enbart på huvudets placering, trist tycker jag. Förrra helgen när jag var med min kompis och tävlade ( går snyggt med huvudet men hon jobbar inte med rygg och bak utan går med sänkt rygg och hög nacke)var det dock en domare som tittade mer på hur hästen arbetade med rygg och bak och gav min kompis lägre poäng och anmärkte vid flera punkter att hästen sänkte ryggen. Bra tycker jag! Själv har jag aldrig vågat berätta det för henne.

Har ni några liknande erfarenheter?


Nej inte många. Jag skriver kritik emellanåt på dressyr tävlingar och jag tycker de flesta domare är oerhört observanta på rätt form i fråga om form i fråga om bakbens och rygg aktivitet, inte huvudet. det är en grundläggande kunskap domare har anser jag, dvs att formen inte beror på huvudets position.....

ang formen på LB nivå så ÄR det den som ska bedömas, över vägarna. läs kriterierna för bedömnings punkterna i programmet så ser du vad som överväger. vägarnas rätta ridande är en förväntan som är självklar i programmet. Dåligt ridna vägar ska kommenteras, dock kan noggrant ridna vägar i LB aldrig släta över en dålig form - så är det.....
 
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

De kan låte hemst men du kan inte bara tänka på vad hon (ryttaren) skulle säga om du berättade att hennes häst går som en åsna (bara ett uttryck). ´Tänk lite på hästen också för om hon fortsätter att gå sådär kommer hästen till slut få ont i ryggen och vägra att gå fullständigt. Ruýttaren måste lära sej att ridning handlar om ben och rumpa inte handen. Få henne att rida hästen så mycket som möjligt med händerna bakom ryggen. (helst med någon som longerar för att ha lite koll) och få henna att försöka få hästen i form. Klarar hon det så har varken hon eller hästen några problem och de är du som har missuppfattat allt.
 
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

tyckeräven att de är din plikt som vän att berätta för henne vad hon måste tänka på. Hon blir i längden bara glad för att du sa det. av anledning till att hon kanske kommer vinna mer sen.
 
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

*har inte läst hela tråden*

Jag är beredd att hålla med dej. På lägre nivåer är det lätt att viss dommare bara tittar på en sak. Det kan vara en häst som förvisso går flera meter bakom hand men går fina vägar och dom får jättefina poäng, eller som du sade etc.
Något jag tycker att väääldigt många dommare har missat är sitsen. Det står typ höj handen eller sträck på dej ibland men inte mer. Det tycker jag är synd.
 
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

Hon har ridit så i flera år redan. En gång sa jag faktiskt att hon inte skulle fokusera så mkt på huvudet utan rida bakifrån och fram istället men då sa hon. Om jag bara får huvudet i rätt position så kommer det andra automatiskt sen. Jag orkade inte kommentera. Förut gick de aldrig särskilt bra i tävlingar men inga domare kommenterade att hästen jobbade fel. Inte förrän nu på senare tid. Då har äntligen domaren börjat skriva: Hästen arbetar ej i korrekt form, för hög i formen, sänk rygg osv. Tycker det är bra.


Likaså tycker jag att domarna ska anmärka på ryttare som sågar. Det ser man tyvärr oxå en hel del av på LC-LB nivå. Men det kanske domarna gör?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vissa domare tittar bara på formen?

Fitness skrev:
Likaså tycker jag att domarna ska anmärka på ryttare som sågar. Det ser man tyvärr oxå en hel del av på LC-LB nivå. Men det kanske domarna gör?

Jag tycker inte man ser många ryttare såga ute på tävlingar? Visst finns det mycket att anmärka på vad gäller många ryttares koncentration på var huvudet befinner sig och samma ryttares "glömska" om var bakdelen befinner sig, men att dessa ryttare skulle såga är väl att ta i? Och ja, det skulle definitivt anmärkas på från domarens håll om sågning förekom.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 085
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
59 893
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp