Zenith
Trådstartare
Lite spinoff på vilses bettråd. Konstruktiv som jag är tänkte jag att vi kunde börja lära (av) varandra och börja lära mer om bett. Så varför inte dela med sig av sina kunskaper om bett och hästens mun, så kommer vi nån vart med bettkunskaperna hos den ridande befolkningen i Sverige istället för att klaga!
Jag börjar:
Visste du att:
*Det inte finns någon naturlig plats i hästens mun för ett bett
*Ett tvådelat bett kan trycka upp i gommen och orsaka obehag, men att ett tredelat bett lättare skaver mot tänderna när hästen suger åt sig bettet och drar upp det med tungan. (Särskilt om bettet är lite för långt, men kan även hända med ett väl tillpassat bett)
*Ett gag (gag, hissbett, pessoa osv) ger mycket tryck i mungipan och nacke, men lite tryck i lanerna
*Ett gagbett fungerar såhär
Helt underbart!:
*Det alltid finns mer att lära, men att det aldrig är försent att börja?
Jag lämnar listan fri. Fyll på och diskutera och fråga bäst ni vill, Det är det bästa sättet att lära sig på! Och kom ihåg: Var lyhörda på hästen. Vill den ha bettet/huvudlaget som efter konstens alla regler är fel, så låt den ha det då. Hästen har förmodligen rätt!
Hilsen Z - som egentligen inte kan nåt alls om bett. Men som gärna lär sig mer
Jag börjar:
Visste du att:
*Det inte finns någon naturlig plats i hästens mun för ett bett
*Ett tvådelat bett kan trycka upp i gommen och orsaka obehag, men att ett tredelat bett lättare skaver mot tänderna när hästen suger åt sig bettet och drar upp det med tungan. (Särskilt om bettet är lite för långt, men kan även hända med ett väl tillpassat bett)
*Ett gag (gag, hissbett, pessoa osv) ger mycket tryck i mungipan och nacke, men lite tryck i lanerna
*Ett gagbett fungerar såhär

*Det alltid finns mer att lära, men att det aldrig är försent att börja?
Jag lämnar listan fri. Fyll på och diskutera och fråga bäst ni vill, Det är det bästa sättet att lära sig på! Och kom ihåg: Var lyhörda på hästen. Vill den ha bettet/huvudlaget som efter konstens alla regler är fel, så låt den ha det då. Hästen har förmodligen rätt!
Hilsen Z - som egentligen inte kan nåt alls om bett. Men som gärna lär sig mer