Visste ni detta om bett?

Zenith

Trådstartare
Lite spinoff på vilses bettråd. Konstruktiv som jag är tänkte jag att vi kunde börja lära (av) varandra och börja lära mer om bett. Så varför inte dela med sig av sina kunskaper om bett och hästens mun, så kommer vi nån vart med bettkunskaperna hos den ridande befolkningen i Sverige istället för att klaga! :)

Jag börjar:

Visste du att:

*Det inte finns någon naturlig plats i hästens mun för ett bett
*Ett tvådelat bett kan trycka upp i gommen och orsaka obehag, men att ett tredelat bett lättare skaver mot tänderna när hästen suger åt sig bettet och drar upp det med tungan. (Särskilt om bettet är lite för långt, men kan även hända med ett väl tillpassat bett)
*Ett gag (gag, hissbett, pessoa osv) ger mycket tryck i mungipan och nacke, men lite tryck i lanerna
*Ett gagbett fungerar såhär :) Helt underbart!:
3_1_gag3.jpg

*Det alltid finns mer att lära, men att det aldrig är försent att börja? ;)

Jag lämnar listan fri. Fyll på och diskutera och fråga bäst ni vill, Det är det bästa sättet att lära sig på! Och kom ihåg: Var lyhörda på hästen. Vill den ha bettet/huvudlaget som efter konstens alla regler är fel, så låt den ha det då. Hästen har förmodligen rätt! ;)

Hilsen Z - som egentligen inte kan nåt alls om bett. Men som gärna lär sig mer :banana:

Sv: Visste ni detta om bett?

Den där bilden känner jag igen :crazy:
Är den inte från en finsk travsida (OBS förbjuden travutr!)? :angel: :o

Har på knackig engelska :o tagit mig igenom denna sida och tyckte det var intressant att läsa (och förstå lite mer)! :)
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Det står bla så här citat;
"On Swedish TV, Malin Baryard has a show called "Bareback" and in the episode called "Dressage Special" I heard, or rather read, the strangest thing stated about the double bridle. "The double bridle is an auxillary rein" a small note said at the bottom of the screen. I can't even comment on it..."

"Double bridle"= kandar men vad är "auxillary rein" för nått?
Nån som sett avs "Dressyr special" i serien Barbacka?

Ett till citat, med tanke på kandarets hävstångsverkan;
"...and I all of a sudden understood why some riders have a hard time "getting their horses used to" the double bridle. Pain! Constant, unavoidable pain..."

Samt dessa sidor:
http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html
http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/cabett.htm

Om ett bett inte passar i hästens mun kan det orskaka skador som inte syns! (Obehag av ett bett (eller annan utrustning) kan ibland helt ignoreras av oss :()
Så som benflisor från lanen eller djupa sår på insidan av kinden eller i tungan från tänderna samt skador på tänderna av bettet :(
En normalt till hårt spänd Aachen nosgrimma kan även orskaka diverse skador :eek:

En del byter bett regelbundet, nya modeller, men oftast några enstaka som man växlar med "hästen går så bra då!".
Kan man inte tänka sig att det blir ömt/sår av ett bett och när man byter belastas inte den delen av munnen/såret och hästen blir "pigg och glad" igen? Samt att såret/ömheten går över på knappt en vecka o det bettet kan användas igen?
Det blir ju en hel del "slitande och ryckande i munnen" även i sin mildaste form genom vanlig ridning, samt även av en lite kunnigare ryttare!

Hm vad ska jag själv ha för bett för att "leva som jag "läst"" är bäst?
Tror på det där Happy/Apple Mouth, vita plast rakt, böjbart, måste vara rätt millt :smirk:
Min häst har inte misstyckt mot något bett än så länge :D
Äppelsmak? Nää, int kände jag eller hästen någe, köpte det på rea därav att jag har ett :angel:
Nån som vet skillnad på Happy Mouth och Apple Mouth??

Vad använder du för bett? :)

/L

Sv: Visste ni detta om bett?

*kl* Fyller på listan med det lilla jag kan och har lärt mig via bl.a. min häst.

* Det är bra att byta mellan olika bett därför att alla bett ger tryckpunkter (även bettlöst!) och om man regelbundet byter så minskar obehag och skador. Jag byter mellan rakt, tredelat, westernstång och sidepull bereonde på vad jag rider och min häst gillar stången bäst då jag byggt om det så den är smal och rak.

* Bett är till för KOMMUNIKATION inte KONTROLL.

* Undvik grundtryck, dvs så korta sidostycken att bettet konstant ger tryck i mungipan. Grundtryck gör att hästen blir okänsligare samt att om bettet inte passar jättebra så kan det ge tryckskador.

* Ta bort vargtänder - de är bara i vägen för bettet och orsakar många problem i ridningen och spänningar i kroppen.

* Se över tänderna regelbundet.

* Och en klassiker - det är inte bettet som avgör hur skarpt det är - det är handen.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Freazer
·
Utrustning Efter att ha sett hur min stallägare passar in bett (höjden på bettet, inte storleken) började jag fundera kring hur jag själv gör, och... 2
Svar
25
· Visningar
3 229
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka