Vit klöver i bete

sanio

Trådstartare
JAg har en gammal vall som är 3 år i år. Inte gödslad och ska ändras till beteshage..

Går det bar att ha vitklöver i en beteshage. Eller ska jag utrota den???

Går det bra att ta vanligt torrt hö med vitklöver i???

Tål hästar vit klöver?

Sv: Vit klöver i bete

Vitklöver är en bra betesväxt som tål avbetning och tramp. Hästar tål den.

Däremot är den inte så bra att skörda. Den är relativt lågvuxen (lite beroende på sort) och vid höskörd med klöver i riskerar man alltid att bladen ramlar av och blir kvar på åkern.

Sv: Vit klöver i bete

jag har en del vitklöver i några av mina hagar. hästarna gillar den, den har högre proteininnehåll än gräs och i motsats till alsike och rödklöver så drabbas den inte av den där giftiga mögelsvampen som jag i farten inte kan komma på vad heter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
739
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur