Vita arkivet.

Om man tycker det är jobbigt att säga att det är ett testamente så kan man ju frisera sanningen lite och bara säga att det är ett avtal?
Och om en inte har någon att frisera sanningen för? Eller en inte är bekväm med att ljuga? Jag lever ett helt normalt liv socialt men hade väldigt svårt att hitta någon som inte var berörd av testamentet som jag var bekväm med och som jag kunde träffa och fixa det med utan allt för stort krångel.

Känns som att vi diskuterar med två olika utgångspunkter. Jag vill liksom bara konstatera att det för vissa är svårt att få det bevittnat. Svårt betyder inte att det inte bör göras.

Om jag vill göra någon poäng så är det väl kanske att jag önskar att det var lite mer accepterat att slänga fram ett testamente utan att folk undrar om en är dödssjuk eller självmordsbenägen (ja, jag fick båda dessa frågor) och att det finns många ensamma, fattiga, och på andra sätt utsatta människor som inte fixar sådana här saker så lätt.
 
Det enda som krävs är två två vittnen, hur svårt kan det vara? Det går att ladda ner testamenten från nätet om man nu inte vill skriva ett eget och jag ser inga problem med fördelningen till den/de jag vill ska ärva.

Som redan framkommit i tråden finns flera formkrav för bevittning en som måste vara uppfyllda för att det ska anses korrekt. Ytterligare ett är att bevittningen ska ske vid samma tillfälle, även det nåt som ofta missas när man fixar själv. Felaktig bevittning är det i särklass vanligaste skälet til att testamenten ogiltigförklaras.
 
Som redan framkommit i tråden finns flera formkrav för bevittning en som måste vara uppfyllda för att det ska anses korrekt. Ytterligare ett är att bevittningen ska ske vid samma tillfälle, även det nåt som ofta missas när man fixar själv. Felaktig bevittning är det i särklass vanligaste skälet til att testamenten ogiltigförklaras.

... Vill även lägga till att man givetvis kan välja att följa ett testamente även om det inte uppfyller alla krav. Men det är ju just det - då hänger det på att alla inblandade VÄLJER att göra det. Och enligt min erfarenhet så är det vanligare än man tror att klandra testamentet om man blivit bortskriven. Och det vanligaste skälet att upphäva testamenten är att fornkraven inte är uppfyllda
 
En annan sak att tänka på är väl att förvara testamentet på ett sätt så att det inte kommer bort. Jag har en kopia hemma och originalet hos den enda personen jag verkligen litar på kommer att se till att det följts.

Ett annat alternativ är att förvara det hos jurist som tillhandahåller den tjänsten men då måste de som ska ärva veta var de ska vända sig.
 
En annan sak att tänka på är väl att förvara testamentet på ett sätt så att det inte kommer bort. Jag har en kopia hemma och originalet hos den enda personen jag verkligen litar på kommer att se till att det följts.

Ett annat alternativ är att förvara det hos jurist som tillhandahåller den tjänsten men då måste de som ska ärva veta var de ska vända sig.
Det alternativ jag tycker är bäst och också det vi valde är testamentsbanken. Ja det kostar men de (testamentsbanken) kollar hela tiden upp vilka som har avlidit och skickar ut till de man själv har valt eller ens barn om barn finns, att ett testamente finns hos dem. Risken att testamentet inte ska komma fram är därmed försumbar.
 
Det alternativ jag tycker är bäst och också det vi valde är testamentsbanken. Ja det kostar men de (testamentsbanken) kollar hela tiden upp vilka som har avlidit och skickar ut till de man själv har valt eller ens barn om barn finns, att ett testamente finns hos dem. Risken att testamentet inte ska komma fram är därmed försumbar.

Åh visste inte att det fanns något sånt ska kolla upp det. Vi har vårt testamente hos en juristfirma i deras brandsäkra kassaskåp och en kopia hemma. Men om det finns något sånt här är det ju super. Tycker det är märkligt att det inte finns något officiellt ställe som man kan registrera testamenten på. Skatteverket hade ju varit ett bra ställe eftersom de har bouppteckningar.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte om tråden hamnade rätt. Hade önskat att prefixet Övrigt fanns. I skolan gör vi besök på olika ställen där det odlas något och...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp