Bukefalos 28 år!

vita fläckar i ensilaget.

F

Fantasi

Kan någon vänlig skäl förklara för mig vad det är i ensilage balarna..
Det är inte mögel kan jag ju börja med att säga för det vet jag hur det luktar, känns, serut..

Dessa fläckar som jag pratar om är vita, kan variera i storlek från bara små prickar til decimetersfläckar, kalla, dammar ej och luktar starkt"speciellet".

jag ser det titt som tätt i ensilaget, eller känner lukten utav det.

Jag förmodar att detta inte är något farligt men skulle ändå vilja ha svar på frågan vad det är.

Ligger oftast i de första lagrena under plasten.

Jag frågade bonden som har ensilaget men han kunde heller inte svara för vad det var.
balarna är i övrigt skötta som dom ska med ex lager plast och balade i slutet på juni vid fint väder.
vissa balar kan ibland stå några dagar med hål i plasten då de är flyttade för att tas i bruk men dessa fläckar ligger inte(aldrig) där hålen i plasten har varit.
 
Sv: vita fläckar i ensilaget.

Jag skulle gissa på att det är jästsvamp! Om det är farligt för hästar eller ej vet jag inte vi ger bara ensilage till korna och det händer att vi har vita "klumpar" i balarna men enl. vår vet. tar korna inte skada av det!
 
Sv: vita fläckar i ensilaget.

men det är inte som "klumpar" utan som fläckar, ungefär som mögel kan te sig som en fläck men det är inte mögel..

Om det nu är jästsvamp varför uppkommer det?

Jag brukar naturligtvis inte ge dessa vita fläckar till hästen utan kastar dessa men lukten finns ju kvar i balen ändå.
 
Sv: vita fläckar i ensilaget.

jag vet inte vad det är riktigt, kan ha fel.
men jag har hört att det är själva.. tja.. lagen som det ligger i. salt-nånting tror jag det hette :crazy:
 
Sv: vita fläckar i ensilaget.

De vita prickarna är jäst, som är helt ofarligt.

Jästsvampar är ändå oönskade i ensilage, eftersom jästen konkurrerar med mjölksyrabakterierna om näring, men bidrar inte med någon pH-sänkning eller annan konservering.

Man kan säga att jäst ”öppnar dörren” för andra mikroorganismer (tex mögelsvampar), som kan vara mindre hälsosamma.

Fläckar som breder ut sig lite mer och som ser ut som spindelväv eller är luddiga är mögel.
Mögeltillväxt i ensilaget är ett tecken på att balen inte varit riktigt tät under lagringen, eftersom mögel inte kan växa utan syre.
Om balen inte pressats tillräckligt hårt finns det också mycket syrerik luft kvar i ensilaget redan vid inplastningen, vilket också kan göra att mögel börjar växa.

Mögel är skadligt på två sätt; dels via mögelsporer som kan orsaka luftvägsproblem (sk kvickdrag) hos hästen, dels via de toxiner (gifter) som bildas av mögelvampar.

Väl avgränsat mögel som växer på ytan av en bal kan tas bort med god marginal, och om resten av ensilaget luktar bra och ser bra ut kan det utfodras. Om en bal är genomväxt med mögel eller har mögel lite här och där på olika djup skall balen inte utfodras alls eftersom sådan mögeltillväxt är ett säkert tecken på att konserveringen inte skett lufttätt.
 
Sv: vita fläckar i ensilaget.

det kanske är efter den vita plasten, det har jag iaf trott för jag har också sett det ibland hoss oss!
 
Sv: vita fläckar i ensilaget.

Jag har alltid hört att jästsvamp inte alls är farligt för hästarna utan gör pälsen lite blankare..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 587
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Håller på att fundera lite, men är lite trött i skallen och behöver bolla lite tankar :) Ska byta stall snart och min spontana tanke...
Svar
3
· Visningar
954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp