Bukefalos 28 år!

Vita fläckar på manken

Deimion

Trådstartare
Hej! Min ponny hade för ett halvår sedan varit i bråk med en ny hagkompis och fått vita sår i manken. Det är flera som skavsår med päls som ramlar av där. Tror att det är täckesskav också.
Hur kan man undvika det?
Kommer de fälten bli vanlig färg igen?
Kan man sätta på någon salva eller liknande för att hjälpa läkningen lite?
När man rör vid det så skakar han på manken, precis som han tycker det är obehagligt... :confused: :crazy:

Tacksam för svar :):laugh:
 
Sv: Vita fläckar på manken

De vita fläckarna komemr aldrig försvinna.
Har de en gång fått skav och vita fläckar är pigmentet borta där.

klart det kan vara obehagligt om du pillar på det?
 
Sv: Vita fläckar på manken

jag tycker att det låter mer som att sadlen klämmer på manken, om något trycker mot manken(hästen) så är det vanligt att få vita trycksår. Jag har aldirg varit med om en häst som blivit biten och fått trycksår av det. Eftersom du säger att han inte vill att du ska röra där=det gör ont. Är det mitt på manken eller mer ena sidan? jag hade börjat med att kolla upp sadlen.
 
Sv: Vita fläckar på manken

Tack för era svar! Sadeln ligger inte an mot manken eller så. Dock kan dte vara schabraket som ligger an, kom jag att tänka på. Det rä säkert 5 flcäkar mitt på manken på rad efter varandra.
 
Sv: Vita fläckar på manken

Täcket kan det vara. Täcken med halvhög hals fördelar trycket lite bättre tycker jag.
 
Sv: Vita fläckar på manken

Ahh, han är svår att hitta passande täcken till. Han är krafftigt bygd och täckena måste spännas hårdare pga att inte glida ner för manken.
 
Sv: Vita fläckar på manken

Min häst fick tryckskada av ett bogskavsskydd som resulterade i två vita steck på ryggen.
De försvan vid efterföljande päls"skifte".
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en unghäst på 6 år som ligger lite efter i utbildningen. Går 90-100 banor på träning och 90cm på tävling. Jag är okunnig...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: rosenknopp
·
Hästvård Min häst har fått två konstiga vita fläckar på mulen, en i nederkant av vardera näsborre. Tänk precis där snordropparna lägger sig om de...
Svar
3
· Visningar
1 297
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 407
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp