Vita "mjäll" i valpen päls?

L

lolo19

Vad är detta som ser ut som vita "mjäll" i våran 9 veckors valps päls? Han är korsning tax/hamiltonstövare. Han kilar sig inte så mkt, bara på det jobbiga halsbandet=)
Men vad tror ni att det kan vara? Det syns inte alltid, men så plötsligt har han massor?
Tacksam för svar!
/Tass :confused:
 
Sv: Vita "mjäll" i valpen päls?

mjällkvalster låter det som. hur vanligt som helst. fast jag minns inte om man gör något åt det? det får någon annan svara på.
 
Sv: Vita "mjäll" i valpen päls?

Vår valp hade det också i början. Efter vad jag hört kan det vara ett täcken på stress - vilket kanske inte är konstigt när hunden precis bytt hem...
 
Sv: Vita "mjäll" i valpen päls?

Tror precis som "Kalaspinglan" - att det är mjäll, sk. "stress mjäll". Syns bäst på korthåriga hundar. Och det uppkommer plötsligt, precis som du beskriver - kanske i för din hund "stressiga" situationer? Om hunden inte har någon klåda så skulle jag avvakta ett tag om jag vore du.
 
Senast ändrad:
Sv: Vita "mjäll" i valpen päls?

tack för era svar! skönt att veta att det inte är farligt iaf. Blir ju lätt stressigt precis som ni säger. Tack!
 
Sv: Vita "mjäll" i valpen päls?

jag tror på stress.

våran vorsteh (stavning?) får stress mjäll rätt ofta, hon är en välldigt livlig o "stressad" hund.

Och när hon blir glad och uppspelt kan det komma, eller när det är mkt nya människor runt henne som hon inte känner men vill hälsa på så kommer det mjäll också.
 
Sv: Vita "mjäll" i valpen päls?

stressmjäll låter det som. En 9 veckors bebis har just gått igenom stora förändringar med ny familj och allt, lite stress är ju inte ovanligt. Min valp har också stressmjäll ibland, han har lätt att stressa upp sig, men vi tränar oerhört mkt på att ta det lugnt och inte fara omkring som tokar, som flattar gärna gör :)
 
Sv: Vita "mjäll" i valpen päls?

Sorry nu går jag från ämnet...

men blandningen tax/hamiltonstövare lät väldigt roligt. Har du ingen bild?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 509
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 049
Senast: Elendil
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 732
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp