Vita prickar i manen

J

joneya

Det är hysteri kring min hästs man för tillfället. Alla säger att det är löss och jag tror att det är damm eller mjäll.

Hur vet man vad det är?

Vad ska man tvätta med för schampo för att få bort eventuell ohyra?

Hästen ifråga kliar inte manen vidare mycket (har kliat halsen på den sida där han har lång man under sommaren, men det verkade mera som lindrig solexem).

Samma häst har däremot något skit i svansroten. Är ordentligt avmaskad utan resultat. Kliar svansen rejält mot träd m.m. Är det kanske löss i både man och svans även om han inte kliar manen?

M.v.h. från Joneya

p.s. Tänker duscha ur manen och det oavsett om jag tror det är löss eller inte, men jag tänkte bara höra efter vad ni har för erfarenheter kring ämnet
 
Sitter det vita ordentligt fast på hårstråna är det nog lusägg.

mvh Jessica
 
Ibland får min häst små vita korn i mannen (spec pannluggen), även svansen. Jag tror att det är mjäll eller "hudparticklar" av ngt slag. Ibland kan det klia men inte alltid. Jag bortar med en pigg borste och tvättar med ljummet vatten och schampo med havremjöl. Då brukar det försvinna.

Förresten finns det inte schampo som man tvättar hund och katt med på apoteket, om dom har löss/loppor? Det kankse kunnde användas på häst, eller?
 
Det finns något som heter cebacil för hundar och katter som man måste be veterinär skriva ut.. Det hjälper inte mot kli i svansen. Det vet jag eftersom jag har testat. Däremot är det svårslaget när det gäller mugg...
 
Är det lusägg sk gnetter, sitter de fastklistrade på stråna och är svåra att pilla/dra loss. Har du testat det? Det går alltså inte att borsta eller ens tvätta bort.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 392
Senast: Seabaz
·
Hästvård Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Yrja
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hejsan Jag har en femårig shetlandsvalack som kliar sig något extremt. Sommaren har gått relativt bra med flugtäcke och Ultra Shield...
Svar
14
· Visningar
3 834
Senast: Thora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp