vitaminer/mineraler som sätter igång brunsten

Moppa123

Trådstartare
Kan man påverka brunsten (humörsvängningarna :) ) med vissa tillskott? tex vitaminer (B-vitamin???) eller några mineraler som ger en extra hormonskjuts?!

Alltså om man tex ger B-vitamin kan ett sto då bli " mer/värre brunstig" än om man inte ger extra B-vit.

Nej, och har hon stora problem under brunsterna så borde du låta en veterinär kolla äggstockarna för det kan finnas nån cysta som gör ont.
Om det inte finns nåt fel så kan du ge speciella örter som dämpar brunsten, t.ex munkpeppar.

tack för era svar :)
Jag hörde ett påståendet i stallet och jag blev lite brydd och tveksam. Men då kan man ge B-vitamin utan att oroa sig för att "den stora brunsten" kommer som ett brev på posten :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 011
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 368
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka