Vitaminer vid fällning

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 010
Sv: Vitaminer vid fällning

B-vitamin. brukar få några doser att spruta av veterinären (den gamla behöver det). brukar även ge lite vetekli på våren just för fällningen.

Det är inte alla gånger hästarna behöver något tillskott av vitaminer vid pälssättning/fällning men ibland kan det dock behövas. I första hand tycker jag b-vitamin är att rekommendera, det finns i flytande form och kanske även som pulver - har inte tänkt på det ? Det finns också mycket b-vitamin i t.ex. foderjäst och vetekli.

Själv ger jag b-vitamin på hösten under pälssättningen och sedan multivitamin på våren, inte just enbart för pälssättningen då, utan för att vitaminerna i höet brukar sjunka på våren.

Jag brukar köpa en dunk eller hink multivitamin så här års, och ge tills den tar slut. Man vill ju ha B-vitamin så här års för pälsen, och så brukar man ju öka på träningen, och då skadar det inte med E-vitamin, och så börjar vitaminerna gå ur höet... Multivitamin känns helt OK så här års, helt enkelt. Och eftersom jag inte ger året runt så är jag inte orolig för att det ska bli för mycket av ÀDE-vitaminerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 131
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
870
Foder & Strö Tips på billigaste automatiska fodergrinden? Jag kommer inte kunna lunchfodra kommande vinter, så därför behöver jag lösa fordringen på...
Svar
1
· Visningar
195
Senast: Gramse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025