Bukefalos 28 år!

Vitaminproblem... höanalys...

K

Krabban

Jag har lite problem med vitaminer och sånt. Har nämligen inte med vitamininnehållet på analysen, men har då gått på uppgifterna som finns i SLUs häfte.

Problemet är A-vitaminerna. Det står i häftet att hö innehåller 5-80mg karotin/kg ts vilket blir 1680-26 880 IE/kg foder (om jag räknat rätt). Behovet för min häst på 700 kg är 21 000-28 000 IE.

Om jag ger honom 12 kg av mitt hö så skiljer sig A-vitaminvärdena ganska mycket, från 20 160 - 322 560 beroende på var i intervallet mellan 5-80mg det ligger på.

Om värdet nu skulle ligga på det högsta så är det ju t.o.m. över maxtoleransgränsen som är 48 000/100 kg häst :eek:! I häftet hittar jag INGET som säger att ett överskott på dessa vitaminer är okej så länge som det kommer från grovfodret, utan att överutfodring bör undvikas.

Jag skulle gissa på att värdet inte är så högt, men hur farligt är ett överskott?
 
På människor sägs det ju att det bara är överskott på syntetiskt a-vitamin som är farligt. Och det är tur, för man får i sig dagsbehovet på en halv morot eller så!
 
Okej , men du vet inte hur det är på hästar? Någon som vet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av Vitamin A 7500 ie/100kg Vitamin D 900-1200 ie/100kg Vitamin E 120-160...
Svar
5
· Visningar
1 788
Senast: Antiqua
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 200
Senast: traff
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 430
Senast: Lord Owen
·
L
Foder & Strö Hej! Undrar om någon kunnig skulle vilja hjälpa mig med en foderstat? Eller kanske ge lite riktilinjer. Jag har ett d- ponny sto...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: boran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp