Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

T

traff

Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi gett pållen detta ett tag. Det är inte mycket han ska ha varje dag. Vad är det i Super-G som gör att det skiljer sig från t ex Mustang Active.

Jag hoppas någon av alla duktiga Buke-foderkunnare kan svara mig. :love: Ska jag betala nästa 200.- för en liten, liten säck Super-G eller går det att ge något annat. Jag blir fundersam :confused: över om det är Super-G som ger speed eller ?? Ja, jag överlåter frågan till er som begriper detta. :love: Tack! /från en som vill lära mer i foderstatsläran


Här kommer lite info om varje produkt från resp tillverkares hemsida:

SUPER-G är i müsliform och är därför smaklig för hästarna. Tillsatserna av olja & melass gör SUPER-G dammfritt och förhindrar separation, därmed är du alltid säker på en jämn tillförsel av vitaminer, mineraler, TMG och ginseng.
Linfrökaka är tillsatt för sin gynnsamma effekt på mage och päls, microniserade sojabönor och sojamjöl ger ett extra proteintillskott, E-vitamin och selen hjälper till vid muskeluppbyggnaden. Majs, ärtor och vegetabiliska oljor ger ett högt energivärde.
Omsättbar Energi 113,4 MJ
Vattenhalt 13,40%
Råprotein 14,80%
Varav SmRP 13,3 %=133g
Lysin 8g
Råfett 11,30%
Växttråd 5%
Aska 10,30%
Kalcium (Ca) 1.3 % =13g
Fosfor (P) 0,5 % =5g
Magnesium (Mg) 1 %=10g
Natrium (Na) 7g
Ca/P-kvot 2,6
Tillsatta/kg
Mangan (Mn) 236 mg
Zin (Zn)k 673mg
Koppar (Cu) 188mg
Järn (Fe) 362 mg
Kobolt (Co) 1,4 mg
Jod (I) 2,1mg
Selen (Se) 1,2 mg
Vitamin A 33750 IE
Vitamin D3 3375 IE
Vitamin E 1310 mg
Vitamin B1 48 mg
Vitamin B2 24 mg
Vitamin B6 8,6 mg
Vitamin B12 0,08 mg
Niacin 51 mg
Folsyra 3,4 mg
Biotin 0,8 mg


Mustang Müsli Active
Mustang Müsli Active är ett högenergi färdigfoder i i müsliformat. Detta är precis som Pellets Active marknadens absolut bästa tävlingsfoder.
Det är fullpackat med energi, och all spannmål är ångkokt. Den ångkokade spannmålen ökar dess verkningsgrad i hästen tarm.
I Mustang Müsli Active finns förutom linfrö, och profeed, också morötter och majs. Linfrö ger en skyddande gele och profeed är en kort socker molekyl som stannar i hästen grovtarm och ger energi till tarmfloran, på så vis motverkas bl. a E-colli, Sport och komfort samtidigt!
Utöver detta har Müsli Active precis som Pellets Active en väl avstämd vitamin och mineralmängd för en högpresterande häst och dubbel dos biotin för hovar och man.

Mustang Active är dessutom smaksatt med Äpple!
Energi enl SJV MJ 12,6
Råprotein % 10,5
SMB råprotein g 85
Råfett % 6
Växttråd % 8
Vatten % 12
Koksalt g 9
Kalcium g 5,5
Fosfor g 3,5
Ca/P kvot - 1,6
Magnesium g 3
Koppar mg 35
Vitamin A IE 10 000
Vitamin D3 IE 1 000
Vitamin C mg 400
Vitamin E mg 200
Vitamin K3 mg 0,1
Vitamin B1 mg 10
Vitamin B2 mg 10
Vitamin B6 mg 2
Vitamin B12 mg 0,1
Niacin mg 10
Pantotensyra mg 5
Folinsyra mg 2
Biotin mg 0,2
Zink mg 100
Betain mg
Selen mg 0,4
Aska %
Vitamingaranti 5 mån
Dessutom tillsats av spårämnen, järn, mangan, jod och kobolt.

Jag blir skitglad för några svar :banana:
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Rymdkost för hästar. Som du ser är innehållet av energi (kalorier) i ett kg av detta ungefär lika med innehållet i 10 kg av det andra kraftfodret så det vore väl konstigt om det inte märktes. Tänk bara på att ge ordentliga stråfodermängder eftersom innehållet i SuperG är behandlat så att det till största delen tas upp i tunntarmen och inte ger tjocktarmen så mkt arbete. En verksam tjocktarm är viktigt för hästens hälsa på många sätt. HH
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Jag tvivlar faktiskt på att det står rätt. I alla fall om siffrorna är per kilo. 113 MJ/kg omsättbar energi när rent fett har ca 40 MJ bruttoenergi... Eller är det jag som är ute och cyklar? (Inte helt ovanligt vid den här tiden på dygnet... :))
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Iccic skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att det står rätt. I alla fall om siffrorna är per kilo. 113 MJ/kg omsättbar energi när rent fett har ca 40 MJ bruttoenergi... Eller är det jag som är ute och cyklar? (Inte helt ovanligt vid den här tiden på dygnet... :))

Helt rätt. Dvs det var fel angivet på Fibergis hemsida där trådskaparen troligen hämtade sin info. 13,4 MJ ska det vara enl en återförsäljare. Synd, trodde ngn uppfunnit rymdkost för hästar!
Det som piggade upp trådskaprens häst kan dock möjligen vara det höga fettinnehållet och tillsatsen av TMG. HH
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

HelenaHandberg skrev:
Helt rätt. Dvs det var fel angivet på Fibergis hemsida där trådskaparen troligen hämtade sin info. 13,4 MJ ska det vara enl en återförsäljare. Synd, trodde ngn uppfunnit rymdkost för hästar!
Det som piggade upp trådskaprens häst kan dock möjligen vara det höga fettinnehållet och tillsatsen av TMG. HH

Hej igen, ja det var just detta jag blir lite frågande över. Kan en mugg, ca 2,5 dl Super-G vara så effektivt eller kan jag byta ut det mot t ex 1 dl olja och fodra upp med Mustang Müsli? Är inte Super-G och Mustang Müsli ganska lika innehållsmässigt?

Som jag tidigare sagt förstår jag inte mycket av fodringen men är tacksam för alla svar som rätar ut mina frågetecken.
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Om du vill ge något litet som extra "gas", pröva vanlig Betfor.
Syrrans valack var väldigt trött och loj, orkade inte med riktigt och ville inte arbeta.
Vi ökade på hans vanliga 1 kg Fibergi Bas med 3 dl (ca 100 gram?) Betfor.
Ohej, nu är han en helt annan häst! Far runt som ett kvicksilver!
Kanske låter otroligt, men det är sant.
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Betfor får han 3 dl torrtvara per dag, det jag egentligen undrar över är om det finns något billigare alternativ till Super-G som ger samma effekt. Det är hutlöst att betala 180.- för 5 kg. Det blir 9.- för 250 gr och det är de 250 gr som ska ge den berömda effekten. Tilläggas ska att de rekommenderar att man ger det under hela tävlingssäsongen. Summa summarum är att den lilla röda säcken räcker i 20 dagar......

Jag kan inte säga att Super-G gett effekt då vi i samma veva gick över från havre till Mustang Müsli, det kan ju vara en kombination men visst är han piggare nu men inte så han på något vis går på tårna.

Foderstaten ser ut som följer (väger ca 360-380 kg, tränas regelbundet och tävlar LA/MsvB)

4 kg hö (ingen analys klar)
6 kg Mustang Active Müsli
3 dl betfor (på morgonen)
250 gr Super-G (på morgonen)
Bioglucomin från Biofarmab

Någon duktig foderkunnig som kan dels hjälpa mig om ovanstående foderstat ser ok ut, dels om det finns något alternativ till Super-G som ger samma effekt men är billigare......
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Får han inte lite lite hö?
Han borde väll ha en 7-8 kg för att må riktigt bra?
Eller är det jag som tänker hel tokigt nu?
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Varför så lite hö och varför så mycket kraftfoder??
4 kg hö till en häst på 380kg är på tok för lite. Du uppfyller inte ens minibehovet för grovfoder!
Jag skulle sett till att få en analys på höt och sen räkna utifrån den.
Och dubblat hömängden!

Min tjej som väger drygt 500 kg står på 15 kg grovfoder.Hon har alltid sysselsättning och behöver aldrig stå hungrig vilket jag tycker är otroligt viktigt! Jag vill inte riskera att hennes mage säckar ihop, eller att hon får beteendestörningar , vilket dom kan få med så låg grovfodergiva.

Har hästen halm att äta på?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Ja, han står på halm. Han får inte prick 4 kg utan det fördelas på 1+1+2 under dygnet och jag lägger aldrig precis på 1 utan kanske 1,2-1,4 kg.

Det jag egentligen vill ha ut av den här tråden är: Vad kan jag ersätta Super-G med som ger samma energi. Ny foderstat kommer han att få så snart analysen kommit.
 
Sv: Kan ett foder ge så mycket mera "fart" när man ger så lite????

Oj, det ska vara 2 kg per dag av müslin :o
En fråga till när jag ändå är igång: Täcker 2 kg per dag hans mineral- och vitaminbehov?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 033
Senast: isafore
·
Foder & Strö Någon som har använt deras mineraler? Vet ni hur det funkar med innehållsförteckning i Danmark, har de likt oss att de bara behöver ange...
Svar
13
· Visningar
2 592
Foder & Strö Jag försöker jämföra dessa två innehållsmässigt, men får inte ihop det... Enligt innehållsförteckningen ser det ut såhär för EquiCalm...
Svar
6
· Visningar
1 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp