Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Hanna_Z

Trådstartare
Till hösten när det är dags att ställa in min häst på lösdriften igen från att ha gått på bete under sommaren funderar jag på det här med vitaminer. Då hästen går på fri tillgång till ett bra hö och motionsrids normalt ca 5 dagar/ vecka fodrar jag med hackat strå-lusern då jag anser att det fyller hans behov. Han får ca 0,7 kg en gång om dagen. Kompletterar med linfröolja för lite extra energi, bra för magen och välgörande för pälsen. När jag fick hem honom, har honom på foder, första maj kompletterade jag med b-vitamin för att han kändes lite ruggig i pälsen och nu under sommaren har han fått vitlök för flugornas skull.

Efter den foder-bakgrunden kommer min fråga: då lusernet är kalciumrikt har jag valt mineral Gul från Mustang då det har sänkt kalciumvärde. Saken är den att denna mineral inte innehåller vitaminer. Nu under sommaren har hästen fått vitaminerna från betet men till hösten när det istället blir hö funderar jag på att antingen byta mineral till mineral blå eller komplettera med vitaminer o det som fattas i mineral gul. Det hö som hästen har fri tillgång till är ett bra hö. Ska jag byta mineral och få ett högt kalciumvärde eller ska jag komplettera nuvarande mineral gul med vitaminer??

Vilka är era tankar och åsikter?
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Hästar har sällan, för att säga nästan aldrig behov av extra vitamintillskott. Varför anser du hästen fick vitaminer via gräset men kommer inte få det via höet ??
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Det var det jag funderade över också, om skillnaden skulle vara så stor mellan att äta gräs på betet och att äta ett bra hö. Men då stämmer nog mina tankar kring att han ska klara sig fint på lusern och ett bra hö! Tack så mycket!
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Som jag har letat efter ett mineralfoder som passar till lucernets höga kalciumhalt. Och så kommer du som en räddande ägel och bara slänger ur dig så där i förbi farten : Mustang Gul!!! Tack, du gjorde mig just väldigt glad:bump::bump::bump:
Han föresten, har du fått ny pålle?
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Ja men vad bra!! Kul att kunna vara behjälplig :)

Undrar om du kanske förväxlar mig med någon som kan heta ungefär lika som mig..har haft HAN, min foderhäst sen i maj i år så något sto har inte funnits. Tyvärr ska den här hästen tillbaka till ägaren snart, men jag är i full gång med att leta på en ersättare o då kanske det blir en hon, man vet aldrig.
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Hm ja, ser att den jag trodde du var bor i Malmö...Hm...Kan jag ha tagit så fel på namnen?!?!:confused:
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Kraffts vita har också låg kalcium! Grön är med lite lägre än vanligt,.
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Men vill du ha ett med lågt Ca-innehåll såg ju inte Mustang Gul ut att vara särskilt bra med en Ca/P-kvot på 2. Visst den lägsta kvot som Mustang erbjuder.
Då har du ju Krafft Vit som ett betydligt bättre alternativ med en kvot på 0.85.
 
Sv: Vitamintillskott vid användning av mineral gul

Såg det sen när jag vart in och kollade..Men det LÄT ju bra i varje fall!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 209
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 080
Senast: Indiana
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 456
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp