Vitare ögonvitor

qiva

Trådstartare
Ja hur får man vitare ögonvitor. Jag har alltid ganska rödsprängda ögon och det minsta lilla smink på och det blir ännu värre. Folk påpekar detta ganska ofta så nu skulle jag vilja göra något åt det hela.

Tips och råd tack!!!
 
Sv: Vitare ögonvitor

Du kanske är allergisk mot något som gör att dina ögon ständigt är irriterade.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Isåfall är det något som jag aldrig har märkt. Det kliar inte eller så. Bara väldigt rödsprängda.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Isåfall är det något som jag aldrig har märkt. Det kliar inte eller så. Bara väldigt rödsprängda.

Om det är så att du sover tillräckligt mycket och inte har någon allergi, inte krökar varje kväll, så skulle jag råda dig att kontakta närmaste ögonklinik för hjälp. Att ha så rödsprängda ögonvitor att omgivningen reagerar, det känns inte riktigt normalt.

/Lizzie
 
Sv: Vitare ögonvitor

Håller med lizzie, ta och kolla upp så det inte är något medicinskt.
Om det inte är det så vet jag att det finns någon sorts ögondroppar som minskar rödögdheten (släkting använder "dagen efter" med god effekt), heter "clear white" eller något liknande. Vet dock ingenting om hur bra det är med långtidsanvändning av dessa.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Håller med lizzie, ta och kolla upp så det inte är något medicinskt.
Om det inte är det så vet jag att det finns någon sorts ögondroppar som minskar rödögdheten (släkting använder "dagen efter" med god effekt), heter "clear white" eller något liknande. Vet dock ingenting om hur bra det är med långtidsanvändning av dessa.

Det heter "Clear eyes" . Jag blir lätt röd i ögonen av alkohol, blåst, trötthet mm. Jag har detta medlet hemma ( beställt från nätet) och det fungerar fantastiskt om man bortser från en sak, Använd INTE regelbundet, då får du röda ögon av medlet istället!! Om man tar det ibland får du bort all rödspängdhet, men inte om du använder det regelbundet/ varje dag.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Jag har kollat lite på clear eyes, det finns ju en hel del olika. Vilken har du?
 
Sv: Vitare ögonvitor

Sover tillräckligt gör jag kanske inte, dricker väldigt lite och allergi tror jag inte att jag har. Det är kanske en god ide att gå till en ögonläkare och kolla upp.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Du är inte bara lite torr i ögonen? Finns receptfria ögondroppar för fukt på apo som du kan testa :)
 
Sv: Vitare ögonvitor

Jag har ganska röda ögon pga ngt förstorade blodkärl i ögonen, som i sin tur beror på lite för flitigt linsbärande. Blodkärlen har dragit ihop sig lite men jag har fortfarande lite röda ögon, speciellt när luften är lite dålig eller om jag är det minsta lilla trött. Har provat lite olika ögondroppar men tycker inte de funkar särskilt bra. Det enda tips jag kan komma med är att ta det nätt med mascaran och att skippa eyelinern innanför de nedre ögonfransarna.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Clear Eyes innehåller Nafazolin (tror jag det heter) och vid långvarigt användande kan det förstöra blodkärlens tunna väggar. Det kan då resultera i att ögonen blir ännu rödare och ge bestående problem (blödningar på ögonvitan ser otäckt ut). Så jag skulle vara lite försiktig vid användning av Clear Eyes. Den kan även innehålla ett konserveringsmedel som missfärgar linser, dvs gör de lite "smutsgula". Jag har sett folk i mitt jobb med bestående men av just Clear Eyes, så jag rekommenderar dig att istället prova Systane Ultra, eller liknande smörjande ögondroppar för att motverka röda ögon. Röda och irriterande ögon beror ofta på något, för lite tårvätska, blinkar för lite, Sjögrens syndrom, för flitig användning av kontaktlinser, många timmar framför dator el dyl. Prata med en optiker eller ögonläkare för bästa hjälp. Jag säger inte att du ALDRIG får använda Clear Eyes, men det ska vara vid enstaka tillfällen.

// Sulax, kontaktlinsassistent sen tio år tillbaka.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Jag köpte idag Visine, ska prova och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Påverkas linserna även om det går några timmar emellan användandet och isättandet av linserna?
 
Sv: Vitare ögonvitor

+1 på den. Jag använder Systane Ultra, tycker den är toppen! Röda ögon beror i mitt fall ofta på torrhet = irritation = röda ögon. Speciellt när jag har mina linser i.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Om det går några timmar emellan och du inte använder Clear Eyes varje dag så ska det inte påverka linserna. OM du inte har årslinser...de flesta idag har ju engångs eller månadslinser så då ska det inte vara någon större fara. Det är mer oroande med biverkningarna från Clear Eyes om det används oftare än någon enstaka gång i månaden. Sen är den rent av farlig om man har högt tryck i ögonen, dvs risk för glaucom.
 
Sv: Vitare ögonvitor

KL

Sen finns det Celluvisc på apoteket som är jättesköna ögondroppar om man har problem med torra ögon. Den är lite "gele-aktig" så den fuktar längre stund. Den brukar jag använda till natten under pollensäsongen.
Sen som liten fotnot...INGET skulle få mig att använda Clear Eyes...Jag är för utbildad på ögon och ögonskador för att riskera det. Man har bara ETT par ögon och ÄN SÅ LÄNGE går det inte att transplantera ögon. ;)
 
Sv: Vitare ögonvitor

KL

Sen finns det Celluvisc på apoteket som är jättesköna ögondroppar om man har problem med torra ögon. Den är lite "gele-aktig" så den fuktar längre stund.

Funkar den att använda tillsammans med kontaktlinser? Jag har problem med torra ögon när jag har linser i, inte annars.
 
Sv: Vitare ögonvitor

Ja när jag har linser brukar jag droppa en droppe i linsen innan jag sätter i den, utan problem. Eftersom den är lite trögflytande ser man lite "dimmigt" ett par minuter, men det går över. Den kan du droppa både med och utan linser. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
703
Senast: Kakis
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 325
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
806
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp