Bukefalos 28 år!

Vitlök kan ge blodbrist.

Fjording-galning

Trådstartare
En kompis till mig var på en föreläsning om foder. Jag tror att det var någon snubbe från Ulltuna som höll i den. Han hade bla sagt att nya studier visade att hästar kan få blodbrist av vitlök! :confused: Låter lite lustigt tycker jag. Vet någon vart man kan läsa om en sådan studie??? Vi ger alla våra hästar vitlök!
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Låter konstigt tycker jag. Jag skulle gärna vilja veta om det verkligen stämmer.
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Har ingen aning, men jag skulle också vilja veta vart man kan få läsa om det. Låter lite mystiskt......men vem vet....
Jag ger mina två gamla damer vitlök, o även min tävlingshäst i perioder, så som sagt, så jag skulle också vilja veta.

ngn som vet?
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Sök på forumet under exempelvis vitlök så får du ihop till en doktorsavhandling i ärendet ;) :D

Kan ge en summering, ja det har påvisats anemi vid (oerhört) stora mängder vitlök/lök men att det troligtvis inte är farligt i mindre mängder. Men var gränsen går är inte fastslaget än, om ingen hittat nyare uppgifter senaste månaden.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Det stod ju om det i ridsport för ett tag sen. Men jag har för mig att det stod att det kunde ge syrebrist i blodet, inte blodbrist..? Rätta mig ngn som kommer ihåg bättre...!
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Kan ge en summering, ja det har påvisats anemi vid (oerhört) stora mängder vitlök/lök men att det troligtvis inte är farligt i mindre mängder. Men var gränsen går är inte fastslaget än, om ingen hittat nyare uppgifter senaste månaden.

Vet du ungefär??
Är 4 medelklyftor om dan farlig i vissa perioder? Och annars 2?
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Om dom kunde få blodbrist, så hade mina dött för länge sedan. :smirk: Det enda effekt som jag märkt under alla år jag gett vitlök är att dom har mindre flugor, fästingar och andra äckelkryp och det bästa på allt, ingen hosta, snor och förkylningar.
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Vet bara att vid testen fick de lök (samma verksamma substans som vitlök) under en begränsad tid. De fick mer mot slutet av testet, ett par kg om dagen de sista dagarna och då först kunde de påvisa tecken på anemi.
Vi ger en matsked (10g granulerat) om dagen, först och främst för att slippa fästingarna. Har inte haft mer än 3-4 fästingar fördelat på sex hästar per säsong sedan vi började med vitlök.

Om det skulle vara så farligt som en del tycks tro skulle det vara blodfattiga människor runt medelhavet ;) :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Nä, människorna runt medelhavet kan vi inte veta något om för det är inte alls säkert att hästar och människor reagerar likadant på vitlök. Vi har väldigt olika matsmältningssystem.
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Fjording-galning skrev:
En kompis till mig var på en föreläsning om foder. Jag tror att det var någon snubbe från Ulltuna som höll i den. Han hade bla sagt att nya studier visade att hästar kan få blodbrist av vitlök! :confused: Låter lite lustigt tycker jag. Vet någon vart man kan läsa om en sådan studie??? Vi ger alla våra hästar vitlök!

Här kan du läsa om den:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15822591&query_hl=3

Vid ett försök visade det sig att vid en dos av 0,2 gram vitlök per kg häst och dag i 41 dagar fick alla hästar blodbrist och gulsot. Vitlök har också en bakteriedödande effekt vilket förståss kan vara bra ibland men också kan innebära att de för matsmältningen nödvändiga bakterierna i tarmen minskar med störningar som följd.
Vitlök är giftigt för hundar men inte för folk. HH
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Stackars hästar, jag undrar hur man får i en häst några kilo lök?! min får 1 msk vitlök om dagen, och det är starkt!

/jenny
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Sist jag var på ÖB och handlade så köpte jag ett kilo vitlökspulver. Svinbilligt och hästarna verkar gilla det.Annars så brukar jag ha vitlöksflingorna men don är ju lite starkare.
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

HelenaHandberg skrev:
Här kan du läsa om den:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15822591&query_hl=3

Vid ett försök visade det sig att vid en dos av 0,2 gram vitlök per kg häst och dag i 41 dagar fick alla hästar blodbrist och gulsot. Vitlök har också en bakteriedödande effekt vilket förståss kan vara bra ibland men också kan innebära att de för matsmältningen nödvändiga bakterierna i tarmen minskar med störningar som följd.
Vitlök är giftigt för hundar men inte för folk. HH

Det var som. Så om man räknar om det så är 100 g om dagen på en 500 kg häst definitivt skadligt. Frågan är då hur stor mängd som är säkert och gör nytta istället för skada? Måste ut och väga den mängd jag brukar ge. Hmm... 5-10 g kanske, men frågan är?!?

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Samma här, 39 spänn kilot! Har en burk i köket med, för jag är definitivt inte vampyr utan jag tror nästan att min basråvara består av vitlök.. :)

Vet att Naturligahovar.se säljer D & H vitlök för 50 spänn kilot oxå..det är ju ganska mycket billigare, men det är flingor tror jag.

/j
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Försöket med lök är fortvarande ett annat än det med vitlök!
Bakgrunden till det är att vildlök kan förekomma i stora mänger på beten i USA.
PL
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Men om jag förstått saken rätt är det samma verksamma substans...

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Ja det är inte lätt det här...det sägs i ovan nämnda undersökning:

-----------
At a daily dose of > 0.2 g/kg, horses fed garlic developed hematologic and biochemical indications of Heinz body anemia,
----------

dvs att om man ger mer än 0.2 g/kg häst ger indikationer på Heinz body anemia.
Det blir runt 250 g på en 500kg pålle eftersom de provat med 0,25g/kgx2:
-----------------
was gradually increased to maximum voluntary intake (0.25 g/kg, twice daily) over 41 days.
-------------------------

Med det som bakgrund känns det inte så läskigt att ge 10 g om dagen ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Rolle skrev:
Men om jag förstått saken rätt är det samma verksamma substans...

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Det som orsakar blodbristen är att hemoglobinet i den röda blodkroppen oxideras, ”rostar” och blodkroppen går sönder. I vitlök har man påträffat 5 olika ämnen som oxiderar hemoglobin. I annan lök har man inte påträffat så många. Kanske är vitlök mer potent rostmedel. HH
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Habina
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: mily
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 497
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp