Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Puppan

Trådstartare
Nu är det stora kontroverser i stallet.
Vi har börjat öppna ett torrare parti hösilage och av dessa balar har flera haft ganska stora vita, luddiga partier. Mögel, anser jag - helt solklart.
Däremot luktar det inte mögel och det luktar inte något särskilt illa alls.
I och med att det är torrare så luktar det inte typiskt syrligt som silage brukar, men som sagt var, inte äckligt heller.

Vad är detta?
Vi vill inte fodra med dessa balar men stallägaren vill det i och med att det inte luktar mögel om det.
Vill bara poängtera att det inte handlar om vita prickar, alltså jäst, utan det vita är verkligen luddigt.

Vad säger ni?
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Svart, grönt, eller vitt luddigt kvittar för min del jag skulle inte fodra med någon bal som har luddiga fläckar. Däremot så finns ju jästfläckar och dessa är INTE luddiga, vi fodrar med det grovfodret även om jag måste säga att jag personligen tycker att ett sådant foder är ohygieniskt dock inte farligt.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Det bekräftar vad jag tänker, men hur argumenterar man med stallägaren som anser att det inte är mögel om det inte luktar så?
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Vitt o luddigt hade jag då inte använt till mina hästar.
Då får väl stallägaren fodra sina hästar med det vita o luddiga.
Sista åren har det varit ganska så gott om hö så jag anser inte höpriserna är så höga att man inte skulle ha råd att kassera dåligt hö. Om det nu är ekonomi som stallägaren tänker på.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Enligt vårt stallkontrakt så måste vi som hyr box i detta stall, köpa stallägarens hösilage. Vi får inte köpa eget nån annanstans, utan i så fall får vi flytta.
Jag vet att det låter helt koko :crazy: men anläggningen i övrigt är superbra men fodret är det INTE.
Sista ordet är väl inte sagt ännu, men det känns jobbigt att argumentera om något som borde vara självklart.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Om du vill ha lite argument så kanske det fungerar att skriva ut de här två länkarna och ge stallägaren? Jag har bara klippt ur en liten del av vad som står i respektive länk, den första innehåller dessutom bilder på både mögel och jäst.

http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm
Finns bilder och mer info på sidan med.

Hur skiljer man då mellan mögel och jäst?

Mögel ger i allmänhet ett "luddigare" intryck än jäst som gärna ser mer blankt ut på ytan. Detta kan ibland vara svårt att se och ett förstoringsglas kan definitivt vara en hjälp vid mindre angrepp.
..
Det mögliga fodret ska inte utfodras till några djur. I djurskyddslagen står det att fodret ska vara av god kvalitet och att det ska vara tjänligt. Foder med synligt mögel kan inte anses vara något av det!

---

Och mer:
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=20

Fläckar som breder ut sig lite mer och som ser ut som spindelväv eller är luddiga är mögel.

Bla bla

Cecilia Müller, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU i Uppsala

---

Min kommentar: Enkelt sätt bekräfta eller utesluta jäst. Ta lite av det mellan tumme och pekfinger, gnugga lukta. Är det jäst luktar det just jäst.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Då skulle jag flytta på stört stallägare som tvingar ägarna att ge sina hästar ofräscht hö/hösilage är inget o stanna kvar för.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Jag håller med Fjordtokan!
Jag har också inackorderingar och eget hö från våra marker. Men i mitt kontrakt står det klart o tydligt att vill man köpa hö från mig så är det väldigt fördelaktigt pris eller ordnar man det själv. Just för att inte komma i sådana diskussioner som ni har i erat stall.
Duger inte mitt hö, köp eget, men du får hantera det själv.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Ge inte av det. Det är bara dumt att ta risker. Har stallägaren egna hästar som ska äta av det också?
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Nu är det stora kontroverser i stallet.
Vi har börjat öppna ett torrare parti hösilage och av dessa balar har flera haft ganska stora vita, luddiga partier. Mögel, anser jag - helt solklart.
Däremot luktar det inte mögel och det luktar inte något särskilt illa alls.
I och med att det är torrare så luktar det inte typiskt syrligt som silage brukar, men som sagt var, inte äckligt heller.

Vad är detta?
Vi vill inte fodra med dessa balar men stallägaren vill det i och med att det inte luktar mögel om det.
Vill bara poängtera att det inte handlar om vita prickar, alltså jäst, utan det vita är verkligen luddigt.

Vad säger ni?
Jag fattar inte hur man som stallägare (och hästägare i vissa fall) kan vara så förbannad korkad och okunnig att man över huvud taget ens funderar på att ge hästar mögligt foder. Vad tänker människan med? Jag tycker att du ska söka dig en annan stallplats och sedan kan du trycka upp följande examensarbete i ansiktet på stallägaren http://www.equinfo.se/mykotoxiner.pdf
Ja, det är mögel ni har i ensilaget. Fodra inte med det, och ställ stallägaren mot väggen. H*n är faktiskt skyldig att följa djurskyddslagen precis som ni och det innebär bland annat att ge djuren tjänligt foder av god hygienisk kvalitet. Ensilage med vitt ludd (eller andra förändringar) är inte tjänligt.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Precis så är det. Det är faktiskt olagligt att fodra med mögelangripet hösilage.

TS: du kan alltid vända dig till djurskyddsinspektören och meddela problemet, förhoppningsvis kan någon där förklara för stallägaren hur det ligger till - och få gehör.
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Enligt vårt stallkontrakt så måste vi som hyr box i detta stall, köpa stallägarens hösilage. Vi får inte köpa eget nån annanstans, utan i så fall får vi flytta.
Jag vet att det låter helt koko :crazy: men anläggningen i övrigt är superbra men fodret är det INTE.
Sista ordet är väl inte sagt ännu, men det känns jobbigt att argumentera om något som borde vara självklart.

Skicka iväg en tuss hö på en hygienanalys så får ni svart på vitt, om det är ok eller inte. Kostar visserligen lite men är enligt mig värt det för att inte få framtida hostproblem på hästen.

/Camilla
 
Sv: Vitluddigt hösilage som INTE luktar illa?

Och håller för övrigt med resten här att är det luddigt eller dammigt så kommer det inte användas som foder till någon av mina hästar någonsin.

/Camilla
 

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hur blir en bal som varit öppnad för länge innan den går åt? Förutom varmgång. Jag har köpt lite större balar nu av en ny leverantör...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp