Hjälp mig resonera om hösilage!

Hösilage håller minst 10 dagar vintertid, har aldrig varit med om att de blivit dåliga vintertid. (Minus dygnet runt). Vår och höst får man vara mer uppmärksam. Riktigt blöta balar kan frysa vintertid, det blir besvärligt att hantera men hästarna klarar bra att äta det. Då ska det dock vara ganska många minus en lite längre period.
 
Hösilage håller minst 10 dagar vintertid, har aldrig varit med om att de blivit dåliga vintertid. (Minus dygnet runt). Vår och höst får man vara mer uppmärksam. Riktigt blöta balar kan frysa vintertid, det blir besvärligt att hantera men hästarna klarar bra att äta det. Då ska det dock vara ganska många minus en lite längre period.

Jag föredrar att lita på fakta. Och de anger inga minst 10 dagar vintertid. Snarare max. OM det inte finns jäst i balen men det är svårt kontrollera ffa på en storbal vid öppning.

Om man siktar på 10 dagar på vinter med konstant minus måste man ha en back up för när vintern blir kring nollan eller plus...
 
Vi har fodrat med hösilage vintertid i massor av år. En bal räcker exakt 10 dagar vintertid åt mina två. Om balen är dålig vid öppning är det såklart bara att kassera, men är den fräsch vid öppning brukar det aldrig vara några problem. Bor i kalla Västerbotten så plusgrader brukar inte vara ett bekymmer. Råkar det bli någon enstaka dag mot nollan så brukar inte det heller vara ett problem. Aldrig haft kolik på någon häst.
 
Äkta plastat hö är fantastiskt. Men då ska det ha torkats till hö först och sen plastats. Det är dyrt.

Vanligare då en misslyckad helskärm plastas och den blir dålig direkt ja :(

Jag håller inte riktigt med dig. Förutom problemet med att de torra och därmed hårdare stråna så lätt sticker hål på plasten så luras många att tro att det plastade hö´t håller lika länge som ensilage. (Vilket bara det är helt sorgligt vilken dålig kunskap om hur länge en öppnad bal håller.) En öppnad plastat höbal håller i max två dagar eftersom möglet växer till med raketfart när det väl öppnas. Är man däremot medveten om det så är det ju inga problem :)
 
Vi har fodrat med hösilage vintertid i massor av år. En bal räcker exakt 10 dagar vintertid åt mina två. Om balen är dålig vid öppning är det såklart bara att kassera, men är den fräsch vid öppning brukar det aldrig vara några problem. Bor i kalla Västerbotten så plusgrader brukar inte vara ett bekymmer. Råkar det bli någon enstaka dag mot nollan så brukar inte det heller vara ett problem. Aldrig haft kolik på någon häst.

Har du skickat in en hygienanalys på ensilaget när det har varit öppnat i tio dagar? Alltför stor mängd skadligt mögel finns där långt innan du kan se eller lukta dig till det. En hygienanalys visar sanningen. Har du inte minst 20 minusgrader där ensilaget förvaras så är det helt enkelt inte tjänligt foder så många dagar efter öppnandet.
 
Jag håller inte riktigt med dig. Förutom problemet med att de torra och därmed hårdare stråna så lätt sticker hål på plasten så luras många att tro att det plastade hö´t håller lika länge som ensilage. (Vilket bara det är helt sorgligt vilken dålig kunskap om hur länge en öppnad bal håller.) En öppnad plastat höbal håller i max två dagar eftersom möglet växer till med raketfart när det väl öppnas. Är man däremot medveten om det så är det ju inga problem :)

Fast inte äkta plastat hö. Det håller precis som torrhö, hur länge som helst så länge det är torrt. Så nej det blir ingen mögeltillväxt för att balen öppnats - så länge den öppnade balen står torrt

Dock är det sällsynt med äkta plastat hö. Oftare är det för mycket torkat silage eller för dåligt torkat hö som plastas. Då blir det precis som du skriver och inget jag skulle fodra med ens under pistolhot.

Men äkta plastat hö är suverän (om än dyrt). Haken ät att när det är plastat veta om det är plastat hö - eller skräp. Därför köper jag inte, men vet flera större stall som gör och har noga kollat deras foder.
 
Har du skickat in en hygienanalys på ensilaget när det har varit öppnat i tio dagar? Alltför stor mängd skadligt mögel finns där långt innan du kan se eller lukta dig till det. En hygienanalys visar sanningen. Har du inte minst 20 minusgrader där ensilaget förvaras så är det helt enkelt inte tjänligt foder så många dagar efter öppnandet.
Det har jag inte gjort, och jag ger inte ensilage, utan hösilage.

Men i teorin så borde ju någon av fyra hästar reagerat på något sätt under en tioårsperiod om dom fick hösilage av dålig kvalité? Friska hästar och som sagt aldrig en kolikkänning. Då pratar vi högpresterande travhästar(på V75-nivå) och ridhästar
 
Det har jag inte gjort, och jag ger inte ensilage, utan hösilage.

Men i teorin så borde ju någon av fyra hästar reagerat på något sätt under en tioårsperiod om dom fick hösilage av dålig kvalité? Friska hästar och som sagt aldrig en kolikkänning. Då pratar vi högpresterande travhästar(på V75-nivå) och ridhästar

Hösilage och ensilage är samma sak. Hösilage är ett ord som började användas för att poängtera att det är ett torrare ensilage man syftar på.

Nej det är inte alls säkert att det märks på hästarna med kolik utan det kan yttra sig på andra sätt. Det är ju omöjligt att säga hur hästarna hade varit om de inte hade fått ensilage som varit öppnat så lång tid. Det är som att många anser att hästarna mår bra trots att de inte får sina behov tillgodosedda men skillnaden blir påtaglig när de väl får det.
I vilket fall är det inte okej och inte förenligt med djurskyddslagen att ge ensilage som varit öppnat så länge. Det är helt enkelt omöjligt att den hygieniska kvalitén är god så många dagar efter öppnandet. (Om det inte förvaras i 20 minus då.)
 
Det har jag inte gjort, och jag ger inte ensilage, utan hösilage.

Men i teorin så borde ju någon av fyra hästar reagerat på något sätt under en tioårsperiod om dom fick hösilage av dålig kvalité? Friska hästar och som sagt aldrig en kolikkänning. Då pratar vi högpresterande travhästar(på V75-nivå) och ridhästar

Faktaresistens? Allt som påstås är belagt med forskning. Och högt TS rekommenderas just därför inte (högt = över 65%)
 
Jag håller inte riktigt med dig. Förutom problemet med att de torra och därmed hårdare stråna så lätt sticker hål på plasten så luras många att tro att det plastade hö´t håller lika länge som ensilage. (Vilket bara det är helt sorgligt vilken dålig kunskap om hur länge en öppnad bal håller.) En öppnad plastat höbal håller i max två dagar eftersom möglet växer till med raketfart när det väl öppnas. Är man däremot medveten om det så är det ju inga problem :)
Vad är det som gör att plastat torrhö håller så väldigt dåligt efter öppnande? Jag tänker annars att teoretiskt är tanken god, då man kan fodra med hö, men slipper risken med att det återfuktar etc som det kan göra i hö under lagring.
 
Fast inte äkta plastat hö. Det håller precis som torrhö, hur länge som helst så länge det är torrt. Så nej det blir ingen mögeltillväxt för att balen öppnats - så länge den öppnade balen står torrt

Dock är det sällsynt med äkta plastat hö. Oftare är det för mycket torkat silage eller för dåligt torkat hö som plastas. Då blir det precis som du skriver och inget jag skulle fodra med ens under pistolhot.

Men äkta plastat hö är suverän (om än dyrt). Haken ät att när det är plastat veta om det är plastat hö - eller skräp. Därför köper jag inte, men vet flera större stall som gör och har noga kollat deras foder.
Tack för förklaringen!
 
Faktaresistens? Allt som påstås är belagt med forskning. Och högt TS rekommenderas just därför inte (högt = över 65%)
Jag funderade på en annan sak som du skrev tidigare, varför vill du inte ha ts över 60% (tror det var det du önskade)? Vad är bättre/sämre/annorlunda mot foder med ca 70% ts?
 
Jag funderade på en annan sak som du skrev tidigare, varför vill du inte ha ts över 60% (tror det var det du önskade)? Vad är bättre/sämre/annorlunda mot foder med ca 70% ts?

TS över 65% rekommenderas inte. Man får för dålig hygienisk kvalitet, det är lagringsinstsbilt och stråna är hårdare och ökad risk skapa små hål i balen.

Att jag helst vill ha 50-55% TS sitter mest i att det är vettigare mängder foder i kilo att fördela per fodring till lättfödda. Sen tycker hästarna det är godare ju blötare det är. Men hade jag inte lättfödda hungriga skulle jag utan problem kunna ha upp till 65. Dock inte över, då köper jag annat oavsett pris.
 
Första året här köpte vi hösilage av grannen. TS typ 69. Fick slänga minst en tredjedel pga dåligt när balen öppnades.

Året efter bad jag om blötare och kom då till lite drygt 60%, minns inte exakt vad men de balarna höll nästan två år, fick slänga någon enstaka.

Den bonden säljer tyvärr bara rundbal på runt 200kg och det går inte nu när jag har tre lättfödda, så istället blir det 40kgs för typ trippla priset :crazy:

(Men värt det hanteringsmässigt.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 399
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 159
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp