Vitt och fräsch, eller?

Ajda

Trådstartare
Vitt och fräscht är ju ganska så inne ljust nu på inredning. Vi eftersträvar en öppen planlösning med mycket ljus och stora fönster. Inte en massa prylar överallt Skit snyggt verkligen!

Men, det slog mig idag... När jag besöker en person o tar en kaffe är det i ett murrigt "furu-hem" med saker här och där, duk på bordet, stor lampa över köksbordet (helst en sånn trälampa i trä som täcker halva bordet ovanifrån) jag slappnar av som mest i!

Jag själv är en sånn som gillar de här moderna fräscha hemmen och avskyr furu. Men vvisst är det konstigt att hos de moderna välstädade ursnygga hemmen är det ingen avslappnande miljö (enligt mig).
 
En bekant har byggt huset nästan själv och är så stolt över sitt vita opersonliga Carpe Diem-hem. Allt är tiptopmodernt och jag ville bara vända i hallen :crazy:. Alla bara åh ah gu va fint blabla.
Nej jag är inte avundsjuk
Jag trivs inte alls i helvit, modern miljö. Tycker det är totalt opersonligt och bara hemskt.
Håller med! :bow:
Fruktansvärt är vad det är! :wtf:
Samma hus har ofta en grå jättehörnsoffa med liggmodul upptryckt i ena hörnet i det jättestora vardagsrummet. Inga mattor heller förståtts.
Och inga gardiner. I bästa fall några såna där gardinvepor som hänger som smala, raka tygstycken.
Och en enda lampa, oftast en modell utan lampskärm där man blir bländad av den hela tiden.
I köket är det vitt och vitt och dessutom vitt kakel som är liggande fasettslipade, blanka plattor.

Nej tack, säger jag. :meh:
 
Min ideala miljö är relativt avskalad, i neutrala färger, men med personliga avtryck. Foton och minnnessaker, men kanske ett par stycken, och inte hundratals!
Jag blir stressad av "grejer" som mest bara samlar damm. Så avskalat, men inte sterilt. Allt i måtta, som alltid!
 
Jag kan tycka det är vilsamt och skönt. Jag har inte karaktär att ha det så själv, men furu ger mig utslag och klåda. Tycker inte det är mysigt alls.
Jag älskar mina föräldrars hus med panoramafönster och stora ytor, men de har färg och tavlor också. Bara vitt vet jag ingen som har, men jag föredrar vitt och avskalat framför furu och avancerade gardiner vilken dag som helst.
 
Haha! Vilken kul tråd!

Vårt hus har jättefönster i vardagsrum och kök. Halvstora fönster i resten av huset. Jag älskar dem! Vi är inte så duktiga på belysning så fönster är en bra hjälp för att få in ljus. Nu är de dock extremt skitiga och jag är inne på att ringa fönsterputsare faktiskt. Jag har bara inte kommit till skott.

När vi renoverar tänker jag bara "vita väggar!". Maken ogillar det så när vi renoverade vardagsrummet blev det ljusgrå. Jag kan tänka mig att det kommer låta likadant nästa projekt. Möbler (akvarium och byråer) är svart, hyllor är svarta, soffan grå och nu står det en orgel där, oljad trä och väldigt nött. Det blev helt ok även om orgeln inte alls passar in egentligen. Mitt problem med färger är att jag mår bättre ju ljusare det är och vitt passar fint där. Hallen som den är nu, riktigt bra belysning, vita väggar och furudetaljer funkar finfint. Jag skulle önska att furudetaljerna fick en annan färg men det ligger långt ner på listan. Vi har flera viktigare projekt. Sen kan jag gärna ha färger på möbler. Mörka då för att bryta.

Och ptjau.. mattor och gardiner.. ingenting för oss. Mattor är otroligt jobbiga att dammsuga och gardiner hänger bara i fönster där sol eller gatlyktor bländar :D

Generellt i mitt hem vill jag har öppna ytor och lättstädat. Det känns extra viktigt när vi har barn nu. Leksaker i trånga utrymmen gör mig tokstressad. Vi har allt i vardagsrummet upptryckt mot väggarna och minskar antalet förvaringsmöbler genom att sätta hyllor ovanför huvudhöjd där bland annat pyssel förvaras.
 
Jag kom förresten att tänka på ett hus jag går förbi ibland. Jättefint är det. De satte ett Jättefönster i sovrummet nyligen. Vi talar alltså nästan hela väggen och vid fotändan av sängen. Det är tyvärr svårt att missa om det är tänt i sovrummet på kvällen även om jag numer väljer att titta bort för att inte råka se någon aktivitet jag inte behöver se.. Det är en sån grej som jag tänker ser riktigt bra ut i inredningstidningar men jag är väldigt tveksam till om jag vill ha det hemma om det inte är typ sista huset på vägen eller så och då är jag inte särskilt blyg av mig.
 
Åh jag tycker såna här trådar är så trista, där folk ska sitta och :wtf: över andras hem.

Jag trivs hos mina vänner, oavsett hur de bor. Och skiter fullständigt i vem som tvättar deras fönster.
 
Grejen jag menar är att jag föredrar ljust, fräscht ochnstädat hemma hos mig. Men hos andra kopplar jag av bättre om huset är inrett enligt den "gamla skolan" där det inte är så jäkla perfekt.
 
Mitt hus ser ut som ett bombnedslag dekorationsmässigt, med mycket furu :D Alla som kliver in här säger att de trivs och slappnar av, huset är vänligt :)

En fd kollega är jätteduktig på inredning och byggde hus med sin man. Jag blev nervös av att vara där, perfekt ordning på allt och väldigt avskalat. Jag var mer eller mindre rädd för att röra mig och smutsa ner. Sedan kan jag väl medge att jag gärna skulle liite mer ordning här hemma än vad det är nu...

Fast jag är mest inne på vad @TinyWiny sa.
 
För er som ogillar vitt och avskalat så är ju det påväg bort nu. Hållbarhetstänk, återbruk, gröna växter och mörkblått, grått och jordiga färger är det som gäller :)

För övrigt tycker jag att var och en får inreda sitt hem som man vill.
 
Mitt hus ser ut som ett bombnedslag dekorationsmässigt, med mycket furu :D Alla som kliver in här säger att de trivs och slappnar av, huset är vänligt :)

En fd kollega är jätteduktig på inredning och byggde hus med sin man. Jag blev nervös av att vara där, perfekt ordning på allt och väldigt avskalat. Jag var mer eller mindre rädd för att röra mig och smutsa ner. Sedan kan jag väl medge att jag gärna skulle liite mer ordning här hemma än vad det är nu...

Fast jag är mest inne på vad @TinyWiny sa.
Bergkristaller i olika former verkar förresten vara en trend som kommer i år! :D:up:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera här hemma och har väl kommit så långt att jag har en idé om hur köket och väggarna ska se ut, men golvet är kvar. Jag...
Svar
19
· Visningar
2 279
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp