Bukefalos 28 år!

Vitt och fräsch, eller?

Vitt och fräscht är ju ganska så inne ljust nu på inredning. Vi eftersträvar en öppen planlösning med mycket ljus och stora fönster. Inte en massa prylar överallt Skit snyggt verkligen!

Men, det slog mig idag... När jag besöker en person o tar en kaffe är det i ett murrigt "furu-hem" med saker här och där, duk på bordet, stor lampa över köksbordet (helst en sånn trälampa i trä som täcker halva bordet ovanifrån) jag slappnar av som mest i!

Jag själv är en sånn som gillar de här moderna fräscha hemmen och avskyr furu. Men vvisst är det konstigt att hos de moderna välstädade ursnygga hemmen är det ingen avslappnande miljö (enligt mig).
Jag tycker själv inte att själva inredningen eller färger spelar någon roll. Däremot i FÖR välstädade, rena och ljusa hem kan jag känna mig lite ...smutsig och obekväm ibland. När lite halm ramlar ur fickan när man ska ta upp mobilen typ.

Jag är för övrigt väldigt okritisk till hur andra väljer att bo, även om jag inte älskar att kliva i andra människors smutstvätt eller bland sanitär olägenhet. :)

Kommer ihåg när jag var och hälsade på en bekant med min då tvååriga son. Hon berättade glatt om hur dyra och specialtillverkade möbler hon och hennes man skaffat till nya boendet,, sen ger hon min son ett stort, fullt glas saft och en bulle i nya ljusa soffan, som stod på den nya ljusa mattan. :nailbiting:. Där var jag INTE avslappnad! :angel::)
 
Jag tycker själv inte att själva inredningen eller färger spelar någon roll. Däremot i FÖR välstädade, rena och ljusa hem kan jag känna mig lite ...smutsig och obekväm ibland. När lite halm ramlar ur fickan när man ska ta upp mobilen typ.

Jag är för övrigt väldigt okritisk till hur andra väljer att bo, även om jag inte älskar att kliva i andra människors smutstvätt eller bland sanitär olägenhet. :)

Kommer ihåg när jag var och hälsade på en bekant med min då tvååriga son. Hon berättade glatt om hur dyra och specialtillverkade möbler hon och hennes man skaffat till nya boendet,, sen ger hon min son ett stort, fullt glas saft och en bulle i nya ljusa soffan, som stod på den nya ljusa mattan. :nailbiting:. Där var jag INTE avslappnad! :angel::)

O_o Modigt av henne :nailbiting:

Det är som sagt stökigt här men inte skitigt. Där går verkligen en gräns, det är skillnad på damm och smuts.
 
Jag kollar en del bostadsannonser, och mer än en gång har jag undrat över om fotona är svartvita. Allt är bara vitt, vitt, vitt, vilket jag tycker är hemskt. Det lockar inte mig att köpa. I mina ögon är det inte ljust och fräscht utan menlöst och intetsägande. Jag mår dåligt i en sån miljö.

Personligen föredrar jag starka färger och rena linjer. Gärna ytor men inte öppna planlösningar.
 
Jag behöver ljust och ordning för att må bra, men jag är väl inte riktigt framme vid målet om man säger så :angel:

Men efter varv vi gör om huset så som vi vill ha det så blir det bättre.
Just nu bygger vi om övervåningen till barnrum, och det blir väldigt ljusa rum. Dels eftersom det blir lätt att inreda efter humör med olika detaljer, och dels eftersom vi har ett litet hus, rummen blir små och ljusa färger öppnar upp :)

Dock gillar jag kontraster och naturliga material. En mörkbrun eller svart trämöbel till ljusa väggar är :up:
 
Åh jag tycker såna här trådar är så trista, där folk ska sitta och :wtf: över andras hem.

Jag trivs hos mina vänner, oavsett hur de bor. Och skiter fullständigt i vem som tvättar deras fönster.

Är väl mer inredningsstilar det handlar om tycker jag.
Helvitt och naket hem tycker inte jag om, jag tycker det ser hemskt ut men det innebär ju inte att jag ":wtf:" över de som har det så. Jag tar liksom för givet att de vill ha det så och trivs i en steril miljö och det är ju huvudsaken att de som bor i det tycker det är fint och trivsamt.

Mina vänner trivs jag alltid att umgås med, oavsett inredningsstil eller städnivå, men det innebär ju inte att jag vill ha samma miljö där jag själv bor.
 
Åh jag tycker såna här trådar är så trista, där folk ska sitta och :wtf: över andras hem.

Jag trivs hos mina vänner, oavsett hur de bor. Och skiter fullständigt i vem som tvättar deras fönster.
Jag blir lite nyfiken. Trivs du hos dina vänner för att det är just de som bor där? Eller raderar du helt enkelt omgivningen när du är där?

Jag hade en kompis som bodde väldigt mörkt och med tv:n alltid på. Jag var helt slut efter att ha varit där även om jag gillade umgänget. Jag kanske är känslig men det var jättetråkigt att det blev umgänge hos denne på bekostnad av min energi. Då måste jag säga att jag i övrigt inte har några direkta åsikter om hur andra bor så länge de trivs.
 
Jag kollar en del bostadsannonser, och mer än en gång har jag undrat över om fotona är svartvita. Allt är bara vitt, vitt, vitt, vilket jag tycker är hemskt. Det lockar inte mig att köpa. I mina ögon är det inte ljust och fräscht utan menlöst och intetsägande. Jag mår dåligt i en sån miljö.

Personligen föredrar jag starka färger och rena linjer. Gärna ytor men inte öppna planlösningar.
Fast just i bostadsannonser kan det ju finnas en poäng i det. Är det en för "personlig" bostad så kan nog många tänka att det är svårt att få den att passa. Är allt bara vitt, vitt, vitt, är det nog lättare för många att tänka "hm... Målar vi den väggen grön och sätter in en rosa matta så blir det bra", ungefär.
 
Då hoppas jag blyglans, koboltglans och zinkblände räknas in i den trenden också :rofl: Jag har några fina stuffer med det :D

Edit: Hm, jag kanske ska ta in några borrkärnslådor, de är ju av trä... :p
En borrkärna från torvmosse lär ju vara ultimata grejen att ha i bokhyllan annars :love:

10735552_526409750837260_2056772101_n.jpg
 
Jag påverkas delvis av hur vänner och bekanta bor, även om jag självfallet kommer hem till dem för att besöka just dem, inte för att vara på bostadsvisning (vilket jag även brukar påpeka när någon ursäktar att det är lite stökigt eller så).

Jag har varit i hem som är så vita och kliniskt rena att jag känner mig som en ailien och där jag undrar om det öht är tillåtet att röra sig. Någon gång kändes det nästan som att det inte var tillåtet att sitta i soffan för att allt var så prydligt. Det är svårt för mig att slappna av då.

Är det ett småstökigt hem jag kommer till, då vågar jag åtminstone röra mig och kan därför slappna av :p Detta trots att stökighet inte är något jag vill bo i.

Själv älskar jag gigantfönster! De behöver inte vara breda, men går de från golv till tak så blir jag avundsjuk på den som bor där. Meeen jag hade inte velat ha det så om jag bodde i en bostad där folk kunde se in hur som helst.
 
Fast just i bostadsannonser kan det ju finnas en poäng i det. Är det en för "personlig" bostad så kan nog många tänka att det är svårt att få den att passa. Är allt bara vitt, vitt, vitt, är det nog lättare för många att tänka "hm... Målar vi den väggen grön och sätter in en rosa matta så blir det bra", ungefär.

Vi är alla olika. Själv har jag svårt att få känslan av att det kan vara ett boende för mig när jag ser såna annonser.
I höstas såg jag en med ett underbart grönt badrum och svarta köksluckor och färg på väggarna som jag gick igång totalt på:love:
 
Vi är alla olika. Själv har jag svårt att få känslan av att det kan vara ett boende för mig när jag ser såna annonser.
I höstas såg jag en med ett underbart grönt badrum och svarta köksluckor och färg på väggarna som jag gick igång totalt på:love:
Jag är likadan ;) Det var först när jag pratade med någon som hade koll på inredning, annonseringar osv som jag började acceptera att det var annonser med "tråkiga" hem. Är det för mycket vitt så tänker jag fortfarande "tur att inte jag ska bo där" men det tänker jag å andra sidan om många bostäder. Bäst tycker jag om enkla bostäder men med riktigt fula tapeter och fula golv (i stilen "gammalt och inte renoverat på hundra år"). Då minsann blir det lätt för mig att tänka på hur fin bostaden skulle kunna bli!
 
......tillägger, också jättestora fönster ala akvarium från golv till tak.
Vem ska putsa dom? O_o
Ha ha. Jag har ganska stora fönster hemma, med ett gäng golv-till-tak. Oftast är det min sambo som putsar dem. Så jobbigt är det faktiskt inte. De är utan spröjs och är fyrkantiga.
Jag brukar snarare tänka så om fina gamla verandor med massor av smårutor i fina mönster. Och när de ska målas, hua.
 
. Trivs du hos dina vänner för att det är just de som bor där?
Jag trivs hos mina vänner eftersom jag trivs när jag umgås med dem :). Skulle någon bo i en sanitär olägenhet skulle jag förmodligen känna annorlunda, men jag har verkligen inga åsikter om hur de bör inreda för att jag ska kunna vara där utan att vantrivas.

För egen del trivs jag tusen gånger bättre när jag umgås hos nån som har ett vitt och tomt hem än om jag umgås med nån som jag vet sitter och :wtf: över det faktum att vissa har en grå vinkelsoffa. Det sistnämnda känns så osympatiskt bara.
 
Vitt och fräscht är ju ganska så inne ljust nu på inredning. Vi eftersträvar en öppen planlösning med mycket ljus och stora fönster. Inte en massa prylar överallt Skit snyggt verkligen!

Men, det slog mig idag... När jag besöker en person o tar en kaffe är det i ett murrigt "furu-hem" med saker här och där, duk på bordet, stor lampa över köksbordet (helst en sånn trälampa i trä som täcker halva bordet ovanifrån) jag slappnar av som mest i!

Jag själv är en sånn som gillar de här moderna fräscha hemmen och avskyr furu. Men vvisst är det konstigt att hos de moderna välstädade ursnygga hemmen är det ingen avslappnande miljö (enligt mig).
Jag gillar rent vitt och fräscht hemmen, de är väldigt fina. Men det är inte så jag har det själv hemma. När jag tänker efter tror jag att jag har två kollegor med vitt och fräscht, ett har jag varit i, fruktansvärt jättefint! (vita mattor, vita orkidéer, vita soffor, vita gardiner :) ). Men ingen vän eller släkting de "inreder" lite mer som jag också gör. Jag njuter av det men skulle kanske inte slänga upp fötterna i vita soffan och läsa en bok och dricka te.

Jag boar in mig extra hos andra som har mörkare inredning, böcker, äkta mattor (jättemysigt önskar jag hade ärvt en :D), tavlor i massor som klär in väggarna osv, men det får gärna vara genomtänkt :).

Mitt eget hem är inte så genomtänkt. Det är lager på lager av grejor som jag tycker om eller har fått, gammalt eller nytt, från farmors kristallkrona och gammelmormors pallar till mörkgrå soffa och IKEAhyllor. Böcker överallt. Mörkt trä, mörkrött, mörkgrönt (utan blåton) mörkgrått. Täckt av växter. (Knappt några tavlor, inga gardiner-jätteväxter), en röd och en svart gåsöga yllematta :D.
 
Jag tycker att det ser fint ut i annonser med det här rena, avskalade vita. Jag vet ju hur det hade sett ut efter ett par veckor om vi hade flyttat in, fem personer och åtta marsvin, elprylar överallt, skolväskor, leksaket etc.
Håller med, när det gäller annonser så är det väl bäst att ha både väldigt välstädat och så avskalat och "cleant" som möjligt. Mer säljande. Även jag som inte vill ha sådan inredningsstil själv, tilltalas mer av sådan stil än av murriga annonser.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera här hemma och har väl kommit så långt att jag har en idé om hur köket och väggarna ska se ut, men golvet är kvar. Jag...
Svar
19
· Visningar
2 332
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp