VM dressyr/hoppning/fälttävlan/WE 2026

Bukefalos 30 år!

Tycker det ser allmänt trevligare ut än för några år sen. Många som skrittar ut på lång tygel efteråt, få ekipage som är tokspända (men en levad fick vi ju se 😂🙈). Många kandartyglar med den där finare kontakten där den nästan är slack.

Och kommentatorn ❤️. Mycket roligare att se på nu när man slipper "ojojoj!!!" och faktiskt får lära sig saker.

Tycker det ser allmänt trevligare ut än för några år sen. Många som skrittar ut på lång tygel efteråt, få ekipage som är tokspända (men en levad fick vi ju se 😂🙈). Många kandartyglar med den där finare kontakten där den nästan är slack.

Och kommentatorn ❤️. Mycket roligare att se på nu när man slipper "ojojoj!!!" och faktiskt får lära sig saker.
Ja jag har inte sett såhär många ekipage sedan OS när Mats kommenterade sist.

Håller med!! Fantastisk kommentator! 🥹

Vad tror ni framåt då?

Jag tycker alltid GPS är spännande, ett program med massor av övergångar och där ett dyrt och bra kürprogram inte ger extra poäng.

Inbillar mig att en del ryttare red försiktigt i GP, tänker t ex att Belgien inte hade en chans på medaljerna så Justin kanske använde klassen som de flesta gör på världscupen bara för att rida igenom säkert och kvalificera sig vidare?
Så lite nyfiken på hur Justin och Zonik ser ut i GPS, jag tycker inte Dufour var överlägsen i GPn så tror hon får se upp för utmanare (men vilken fantastisk programryttare hon är, saker hamnar exakt där de ska vara och hon verkar aldrig räkna fel heller ;) ) och är väldigt nyfiken på Fry och Glamourdale. Han är extrem i sina övergångar, och såg bra ut i GPn. Lite osäker på dem med om hon red för fulla spjäll i GPn, plus att de kanske inte riktigt är ”säsongens smak” längre så vi får se om domarna hänger med upp till 10:or om de är riktigt bra?
Werth räknar man ju aldrig bort förstås men Hemmer känns både nyare och mer spännande plus gjorde en super GP (men igen, hon satsade nog 100% med för innan hennes fantastiska resultat var lagtävlingen iaf teoretiskt öppen fortfarande).

Vad tror ni framåt då?

Jag tycker alltid GPS är spännande, ett program med massor av övergångar och där ett dyrt och bra kürprogram inte ger extra poäng.

Inbillar mig att en del ryttare red försiktigt i GP, tänker t ex att Belgien inte hade en chans på medaljerna så Justin kanske använde klassen som de flesta gör på världscupen bara för att rida igenom säkert och kvalificera sig vidare?
Så lite nyfiken på hur Justin och Zonik ser ut i GPS, jag tycker inte Dufour var överlägsen i GPn så tror hon får se upp för utmanare (men vilken fantastisk programryttare hon är, saker hamnar exakt där de ska vara och hon verkar aldrig räkna fel heller ;) ) och är väldigt nyfiken på Fry och Glamourdale. Han är extrem i sina övergångar, och såg bra ut i GPn. Lite osäker på dem med om hon red för fulla spjäll i GPn, plus att de kanske inte riktigt är ”säsongens smak” längre så vi får se om domarna hänger med upp till 10:or om de är riktigt bra?
Werth räknar man ju aldrig bort förstås men Hemmer känns både nyare och mer spännande plus gjorde en super GP (men igen, hon satsade nog 100% med för innan hennes fantastiska resultat var lagtävlingen iaf teoretiskt öppen fortfarande).
Jag tyckte inte det skiljde så mkt på Glamourdale och Freestyle som procenten visade. Kändes lite som Dufour fick lite extrapoäng. Men om båda hästarna slappnar av lite mer så tror jag ändå Freestyle drar det längsta strået. Zonic såg ut som typ vilken häst som helst och den där magin som han levererat tidigare infann sig inte.

Dock tror jag Zonic får lite svårare i år för de andra har fått levla upp rejält när det kommer till harmonin. Har aldrig sett Glamourdale såhär fint lösgjord tidigare tex. Det går ju uppenbarligen att få till och nu när det lönar sig extremt mkt med harmonin ja, då jobbar ryttarna åt det hållet. Så återigen kommer vi ner till hur domarna dömer och hur dom prioriterar.

Specialen är mitt favvoprogram att titta på! Visst var det Glamourdale som vann den senast? Efter gårdagens ritt seglade han upp som min favorit. Zonik såg inte alls så mjuk och avspänd ut som han gjort, svansen gick i ett. Freestyle presenteras väldigt väl men jag tycker Glamourdale slår henne kvalitetsmässigt i takt och rytm.

Jag må tycka väldigt väldigt mycket om Carl Hester och hans ridning. Men betslingen lämnar ett och annat frågetecken.
Screenshot_20260813_145823_Instagram.webp

Sista gruppen, vilket OTROLIGT startfält det är! Aldrig har väl dressyren haft så många ruskigt bra ekipage? Det har liksom varit 3-4 bra förut.
FB_IMG_1786626327818.webp

OBS att starttiderna för nr 1-20 har ändrats och att starttiden är 0830 för första ekipage pga värmen. Därefter längre uppehåll mitt på dagen och fortsättning enligt plan för sista gänget från kl 15: https://www.tidningenridsport.se/vm-hettan-tvingar-fram-stor-andring-grand-prix-special-flyttas/
Nästan lite roligt för de första 20 tävlar i princip om åtta platser till küren, medan de 10 sista tävlar om tre medaljer och nästan är självskrivna till küren. Det blir som två tävlingar i en 👍
Ser fram emot morgondagen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka