vojlock & shabrak

baltobus

Trådstartare
Fick en tankeställare idag. Kontig fråga kom upp idag i stallet.
En lite ovan ryttare frågade mig om varför det var nödvändigt att ha en vojlock/schabrak under sadeln på hästen.
Mitt svar blev först att man har väll alltid nånting under sadeln för att skydda sadeln från hästens svett m.m. och att undvika att sadeln skaver. Har jag rätt?

Svaret känns ju självklart när man vet att det alltid brukar ligga nåt under sadeln. Det har man ju lärt sig sen man var 5 år. Men sen började jag själv fundera.
Finns det fler anledningar till att ha nåt mellan hästryggen och sadeln?

(om man bortser från alla paddar m.m.)

Sv: vojlock & shabrak

Du svarade helt korrekt. Det är för att skydda lädret från svett.

.
Mitt svar blev först att man har väll alltid nånting under sadeln för att skydda sadeln från hästens svett m.m. och att undvika att sadeln skaver. Har jag rätt?

Fast sadeln ska ju inte skava varken med eller utan schabrak helst. Om sadeln ligger fel så hjälper det nog inte med ett schabrak som skydd det är ju rätt tunt.
Så schabrakets funktion är att skydda sadeln från hästens svett ...och för att matcha benlindorna naturligtvis :D

Fast sadeln ska ju inte skava varken med eller utan schabrak helst. Om sadeln ligger fel så hjälper det nog inte med ett schabrak som skydd det är ju rätt tunt.
Så schabrakets funktion är att skydda sadeln från hästens svett ...och för att matcha benlindorna naturligtvis :D

Håller med, speciellt om matchningen.. ;)

Helt sant. ;)

Ja det är för att skydda sadlen som man har vojlock.

Har bara vojlock på syntet sadlarna inte på lädersadeln. Lädersadlen tvättar jag av med lite sadeltvål o vatten efter ridturen. Fast jag har "bytt religon" och har isis:) Innan hade jag lädervoljock.

En mycket väl anpassad sadel ska gå att rida i utan nånting under annars sitter den ju inte bra? Enligt mig så är det bara ett skydd för sadeln så den ska hålla :D

Jag har det för att skydda sadeln mot svett och sen inbillar jag mej att det skyddar hästen mot skav. Jag tänker som så att ett schabrak blir ju rätt snabbt smutsigt och svettigt och då kan man enkelt tvätta det och utan schabraket skulle all svett gro fast på undersidan av sadeln och då nöta mot hästen. Har man lädersadel så går det väl att tvätta av den men jag tycker nog det känns frächare med schabrak ändå.

Ja på sistone har jag inte använt schabrak/vojlock alls. Har mina skäl (skulle inte orka hålla på så jämt).
Det är helt sjukt hur snabbt smutsen kan sätta sig! :eek:
Om jag har bråttom eller av annat skäl bara har dragit av lite snabbt med sadeltvål så räcker det med 1-2 dagar för att smutsen ska vara helt ingrodd i sadeln! :crazy: Det går såklart att få bort men jag får verkligen ta i och gnugga ordentligt med cirkelrörelser för att få bort allt. Då brukar det ta ca 20-30 minuter bara för att rengöra undersidan av sadeln, gjorden, tränset och tyglarna. Tyglarna är ungefär lika illa av någon anledning. Räcker att man har låtit det gå några dagar utan att rengöra dom alls eller bara slarv-rengöra så får man skrubba rejält nästa gång man rengör. Och efter nästa användning ser dom inte ett dugg rena ut längre. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 534
Senast: pulkaskurk
·
Skola & Jobb Har ett riktigt stort problem som jag inte vet hur jag ska hantera längre. Namn på ort, företag osv skriver jag inte ut, det är ganska...
Svar
11
· Visningar
6 193
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka