VOLTIGE, är såå roligt !

14 år stämmer för individuell tävlan och hur bra man måste vara .... tja ... det är rätt olika nivå på de som tävlar men övningarna som ska utföras är ju grundövningarna i två block med mellanhopp efter kvarnen (upphopp, grundsits, fana, kvarn, sax, stå, sidhopp)

dessutom ska man utföra en ¨kür som ska innehålla minst 7 olika övningar samt vara max en minut lång.

hoppas du förstår lite bättre :)
 
aa.. *svårt*
men gäller detta nu åxå?? *hämtad ur en voltige bok*
1 grundsits enligt TR
2 Fana enligt TR med undantag för att du kan lyfta benet innan armen
3 kvarn 4faser benen lyfts var4rde galoppprång i följande ordning:
1höger ben till damsadel på insidan
2höger ben tillbaka över höstens hals
3-4andrahållet

"byte"
4. sammanslagning, ta sats som i sidhopp och sax. två gånger i rad ska man slå ihop benen minst 45grader uppåt. efter båda slagen gå ner till fri sits.
5. knästående i 4galoppsprång
6. avhopp

sen 2fria övningar.
visst kan man fortfarande vara 4 i nybörjarlaget??
vet du något bra tips för att stärka musklerna i låret så benen kommer högre i lyften i kvarnen? kan ställa mig på händerna med raka ben så smidigheten e det nog inget fel på men just den molucken.. :crazy:


skämt: äh.. orka träna? ät anabola! :devil:
 
I nybörjarövningarna är armen helt borttagen från fanan igen , tack och lov :) Dessutom kallas det numera 3-7-mannalag :) du kan alltså välja antal efter hur många nybörjare man har.

Det är tillåtet med upplyftare i skritt elelr galopp, upphoppen får ske i skritt eller galopp, det är valfritt och bedöms inte, dessutom kan man göra olika med olika voltigörer.

Muskelstärkande övningar.... hmm... rätt basic är ju att sitta mot en vägg, benen isär, och göra benlyft mot väggen (helst utan att lägga ner benet emellan) stora runda bågar med sträckta tår

sitta på rumpan med benen ihop. Lyft benen (spända och raka) och skriv med fötterna i luften t.ex. 1-10 utan att sätta ner fötterna emellan.

passa bara när ni försöker få till höjd i lyften att inte rumpan lättar från hästen eller att man krummar med ryggen =)
 
altså.. om vi är 3 så behövs ingen speciell uphoppare?? *phu* annars har vi varit tvungen att leta efter en upphoppare! jag e längst i vårat lag så jag brukar hjälpa småttingarna upp..

finns det någon övning man inte får göra? tex hänga upponer under hästens mage? (i nyb. klassen)
vet du nånstans man kan köpa en bra gjord+ matchande tillbehör? våran lånade gjord e ganska sliten.. (gammal)

är lite frågvis :angel:
 
är inte helt med på vad du menar med upphoppare? Man kan inom laget hjälpa varandra upp men det sänker helhetsintrycket något. Vet ej säkert vad det står i TR om det.

Jag rekommenderar en separat upplyftare som lyfter de personer i laget som behöver det. Det kan i stort sett vara vem som helst som har lite ork i armarna :)

I nybörjar klass får du inte utföra s övningar (svåra övn) utan endast L (lätt och M (medel) bedöms.

Skulle rekommendera dig att ladda ner guidelines for judges så kan du få lite hum om vad som är vad.

Här är länken

http://www.vaultingclub.com/fei_news.htm#guides


Skulle rekommendera säkra stadiga övningar, mycket viktigare med säkerhet än svårighet. Kosackhäng t.ex är inte önskvärt då det i många fall sett för riskabelt ut.

Utrustning är inget lätt område, vi har köpt vår utrustning från DigIt i Uppsala. Det mesta importeras från andra länder och gjordar är inte så billigt. Räkna med 7000-8000 minst för en vettig gjord.

Vi har en billig version på pad som duger bra för nybörjare, består av sammanpressade skumgummibitar. Man kan köpa dem hos bilinredare bland annat.

Överdrag syr vi själva. :)
 
aa..okej.. med upphoppare menade jag en som hjälper andra upp..

vet du varifrån man kan beställa TR? frågade en ridlärare på ridskolan och hon hade ingen aning..

och en liten fråga till... kollade i hööks katalogen.. där fanns det en voltige gjord(som dom kallade det) för ca 1000:- å när jag kollade i örjas fans det en för ca 400:- .. tror du att man får tävla med sånna eller ska dom ha större handtag? (är inte intresserad att köpa från börjes men undrar bara om modellen)
tjao.. sen undrar jag nog inget mer.. tack för att du har hjälpt till att svarat! du har rätat ut flera frågeteckan :)
 
oki :)

TR kan du beställa från Svenska Ridsportförbundet, gå in på www.ridsport.se och gå in på tävling/resultat så finns det en gul meny i överkant och där står det TR tror det ligger på runt 150 + frakt.

De gjordar som finns på H**ks Och B****s är inget jag kan rekommendera. Kollade på bilderna från H**ks och den har alldeles för små handtag och söljor. Ser inte heller stadig ut för svingövningar, risken är att den rullar över framåt och då gör den illa hästen.

Är det ridskolan som ska betala gjorden? Det kan ibland gå att få tag i en begenad gjord, eventuellt har kommiten lånegjordar också. Är osäker.

Hur mycket tränar ni? Vad har ni för häst? Vilken nivå är ni på?

Blir ju nyfiken =)
 
hallojs...
vi tränar hemma på banan hos mig.. har inte tid att åka till något ställe som tex. timrå för jag "måste" vara hemma nästan hela tiden för en av mina ponnys har Elepelepsi och så måste jag motionera och sköta alla 4hästarna..
plus att mina kompisar inte har råd att åka och träna på något ställe som det kostar såmycket pengar.. (tackolov får vi gratis busskort av skolan!)
om vi ska köpa en gjord är det nog vi som håller på som får köpa den eller kanske låna en om vi har tur..

vi tränade ca 2ggr i veckan i vintras(skritt och trav för vi ville inte riskera att det skulle hända nått eftersom han kunde halka i snön), men nu på våren blev det inte något för det var fullt med gegga och våran häst blev halt efter han fick gå i nya hagen å han sprang som en blådåre och snubblade troligtvis på en trädrot.. (såg när han snubblade)
efter det har vi tränat i grupp 2ggr i skritt eftersom han kan ha ganska så lätt att bli halt om man anstränger han förtidigt och han tar lite tid på sig att muskla..
i vintras (vi började i jan.) så övade vi att sitta på hans rumpa och sådanna saker för att han skulle vänja sig vid att ha klätterapor..
han är uppfödd på Grällstaridcenter och varit uthyrd till timrå för massa år sen.. där försökte dom ha voltige på han men körde alltid för hårt i början så han blev halt. och så var han så änmgslig där eftersom han inte trivdes så han tvärnuitade när någon hoppade av osv.
men nu har han mognat till sig! ska fylla 15år i sommar!
spidden är en svenskt halvblods valack med brun päls och 1.68 i mankhöjd

vi är inte så jätteduktiga då men vi kan kvarnen i skritt.. vi halkar av i traven ibland när vi sk sätta oss bakofram!
sitta baklänges med armarna ut i trav.. (blev även lite bockelibock å galopp i början när han skulle vänja sig ;) )
stå på knä skritt och trav
josse kan stå upp i skritten bra och matilda är sånär hyfsad i skritten.. själv tycker jag det är lite svårt och vågra inte räta ut mig ordentligt.. *HÖÖÖGT*
jag och josse har övat lite på pilen i skritt,
och madde är en hejjare på skräddarsits..
sen har vi gjort "klängövningar" som nog inte har något namn och vi fortsätter med dom i början på varje pass fortfarande..

vi ska kanske träna på lördag om jag å spidden är frisk då.. (om inte jag hinner rida på han dagarna innan blir han en krutburk och går aldeles för fort) ramlade för någon da sen och misstänker att jag har fått en spricka i lillfingret och igår small det till i benet när jag var ut påväg till stallet.. litehandikappad på vänster sida.. lyckas alltid krångla till det för mig.. :o
men i sommar ska vi börja hårdträna för ridbanan ska göras om (blev för hård) ska bli nya diken, nya lysen, mer underlag mm.
 
glömde att säga att vi kan fana med armen utrsäkt på tunna och stillastående häst!
fast när vi skrittar har vi bara armen eller benet ute och provar på att ha båda lågt ner (svårare ju högre?)
 
Kul att ni tränar tycker jag.

Har ni en egen trähäst så ni kan träna in övningarna på den först. Det är jättebra att göra det ... det sparar på hästen och voltigörerna slipper problemet med balansen i början.

Trav är nog den svåraste gångarten att träna i. Galopp är mcket lättare att hitta rytmen i. Förstår mycket väl om ni har problem med kvarnen i trav, blir lätt väldigt studsigt.

Vi tränar sällan i trav, just nu inte alls, vi har ingen häst, men när vi gör det så är det knästå och stå vi brukar träna. Annars blir det mest skritt och galopp.

I kvaren ska ni träna mycket på att hålla kvar och få stöd med det ben som inte ska lyftas, om det ligger still så blir balansen bättre. Finns ju också nybörjarkvarn som enbart görs över halsen tills man känner sig säkrare. :)
När ni står så tänk på att räta upp ryggen men böja på knäna och vara mjuka i dem, jobba framåt med knäna brukar mina tjejer få höra ofta :) Blicken är också viktigt i ståendet.

I fanan är det viktigt att ni har ett bra utgångsläge, en box kallas det ofta, så ma står stadigt innan man lyfter benet. Man ska inte högre än att fingerspetsar och tår håller sig som högst i höjd med huvudet. (hoppas du förstår vad jag menar). Viktigt också att höft och axlar inte höjs upp utan stannar kvar i samma position som de var i boxen.

Hoppas ni fortsätter att ha kul tillsammans :cool:
 
:)
i fanan har vi kommit upp till brösthöjd i skritt :)

kan linlöparen vara 16år eller vad går gränsen på tävling?

vilken klubb/lag tränar du?

ha det bäst! :D
 
glömde å fråga lite mer åxå..
äntligen funkade det som du tipsade om..
betyder S "enkelt" och RS "jättemegasvårt"?

och ha du några tips på lätta övningar till fria programmet?
 
vad kul att det går framåt för er.

Är osäker på åldersgräns för linförare.... måste kolla TR innan jag återkommer. Är på G med en linförarlicens i framtiden. Det är en kurs man ska gå där man går igenom grunderna i longering. Man kommer dock fortfarande att kunna longera i clear round utan licens.

S står för svår och RS står för svår övning med risk.

Lätta övningar för fria programmet.... hmmm... börja med att kolla vad var och en har lätt för. Det är bra att anpassa övningarna så att de passar den person som ska utföra dem.
Är man vig kanske man kan göra vägvisare/stående vägvisare i bygel. Är man stark kanske en armhävningsövning passar bra. Har man god balans så är ett snett stående kanske helt rätt.

Vanliga övningar som brukar gå runt i mina lag är prins (stå på knä och ställ upp en fot i ett handtag) splithäng (sitt damsadel, glid ner och ligg på sidan med magen framåt och splitta med benen) stående fana på rygg eller i bygel, stå med en fot i bygel och ett knä eller en fot på hästens rygg (kan göras åt olika håll, pistol (om man har någon liten och lätt).

Kom ihåg att man inte behöver göra övningar som redan finns... det är ju fritt att hitta på egna. :)
 
glömde ju =) jag tränar Hallsta RK:S voltigelag

Vi har mest tävlat nybörjarlag, skulle gått upp i fyramanna i år men blev hästlösa.

Har för en hel evighet sen tränat även i Köping. :)
 
okej :)
som om jag la mig ner på mage och låg över hästen(som när man rider in unghästar) räknas det då? :o

vart ligger hallsta? :o

hej hopp!
 
Hänga säck över en häst ser väl kanske inte så elegant ut :) men om du spänner kroppen och ligger som en planka tvärs över så har jag sett det utföras flera gånger.

Hallsta ligger 2 mil från Västerås
 
okej :smirk:
har det hänt nåot kul därnere på sistonde?
(här e det helt dött)
 
hmmm hänt... tja det var tävling i Sala 17-18 maj.
Eftersom hästen är halt så har vi inte kunnat tävla nåt i år. Jag var inte där själv tyvärr, var uppbokad på annat.
 
Jag var där och tävlade!
smile.png
Fast bara första dagen... :/
Vilket lag tävlar du för (asså pigleton)? Det kan ju vara så att jag vet vem du är!
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
jag är tränare i Hallsta

just nu står vi tyvärr utan häst så det blir inga tävlingar under detta år för oss.

vilken klubb tillhör du?
Kan det vara Botkyrka eller Överby?
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 059
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 426
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp