Volvo V70 som dragbil

Japp! *vinkar* Bästa jag kört än så länge (740 och V70). Det går stadigt och stabilt på vägen. Har "handikappkrycka" vilket är suveränt. Det är jättelätt att få till en mjuk körning.
Vi har en 140 hästars som vi "pillat" lite med. Det funkar helt ok. Liiiiiite svag, men om man inte ska köra två stora jättekusar räcker det.
Jag tror (obs, tror) att man får dra 1500kg m b-kort och med e-kort får man dra massor. :D Det är en av de bästa bilarna att dra med om man har b-kort eftersom den får dra mycket m b-kort.

//Alice

Hade en v70 diesel (automat) innan och den var perfekt att dra med. Nu har vi en äldre 745 och den går bra också men är lite "svajigare" (dåliga stötdämpare)

Volvo är en bra dragbil!! :banana:

Hur är det med en 850 Turbo (97 el 98 tror jag) då?? Det har nämligen jag, men har inte försökt köra med släp än.

Borde vara "samma sak" som v70 eller ett mellanting, fast jag och sambon tycker att det är ursvårt att köra mjukt med transport efter turbobil. Tror det är bättre med "äkta" hästar. :devil:

//Alice

Har dragit häst(ar) med Volvo V70 i två år. Nöjd, på det stora hela. Kör som de flesta andra :confused:, 1-2 tillfällen per vecka. Hade en V70 2,5, alltså 140-hästars motorn, manuellt växlad. Vikten på B-kort var 1530 kg och på E-kort 1600 kg.

Fördelarna med bilen, dragmässigt, var att motorn medger mjuk körning och kraften är ok, även om man önskar sig mer :D . Nackdelen med den är att den är framhjulsdriven. Vintertid och halka, sommartid och grusväg eller gräs så fick det inte vara mycket lutning innan det blev problem. Jag drar en boggietrailer vilket ändå är bättre balanserat än de flesta enaxlade trailers. På en framhjulsdriven bil som man skall dra tungt med är nivåreglering definitivt att rekommendera.

Att den får dra 1530 på b-kortet är bland det högsta jag varit med om, alltså positivt. Många nyare bilar, inklusive nya V70 (år 2000 och framåt) är så tunga i sig själva att de får dra mindre på B-kort, men mer på E-kort istället. Om man har E-kort så är en Volvo V70 (och 850) tyvärr inga tungdragare, min V70 som jag skrev 1600 kg. Även XC70, CrossCountryn, får bara dra 1600 kg på e-kort av de tidigare årsmodellerna.

Bensinförbrukningen är upp till var och en att bedöma, landsväg, ca 85 km/h med en häst bakom så drog den 1,05 l/mil. Två hästar i och mera bråttom så tog den 1,60 l/mil :p

Som jämförelse av vikten ligger BMW, Mercedes och Audi högt, mellan 1800 och 2100 kg, beroende på modell med mera. Förutsatt e-kort ;)

Blev visst ett långt svar :crazy:, hoppas det hjälpte något.

tack för alla svar!

Det är en -01 vi köpt.
Bra att vi får lasta mycket på B, det är ju oftast det vi använder.

Vi har en V70 2,4 Turbo. Den drar mkt bra och får dra mer än vad de flesta bilar får med B.kort.
(den drar även våran stora boggihusvagn m b-kort lätt som en plätt) den orkar dra mkt iaf och stadigt(iofs beror det ju på vilket släp man har också hur stadigt det går.)

Japp den är suverän som drag bil!
Hur mycket man får dra på b-kort: transport+last får inte överstiga bilens tjänstevikt (bilens vikt utan passagerare) eller bil + transport + häst får inte överstiga 3500 kg.

Jodå funkar fint. Tyvärr får man inte dra lagligt med den V70:n på B-kort, eftersom hela ekipaget (med just den släpen) överstiger 3500 kg då. Vet tyvärr inte hur mkt den får dra, men 1500 skulle jag gissa på.

Om ni har köpt en -01:a så är det nya karossen, kallad V70N. Det är den modell jag nämnde i tidigare inlägg som har lägre B-kortsvikt och högre E-kortsvikt. ;) Alltså inte 1530 B-kort/ 1600 kg E-kort.

Kolla bilens registreringsbevis, där står exakt vad er bil får dra med B-kort ("för att bilen skall få framföras med B-körkort får släpets totalvikt inte överstiga .... kg) och med E-kort (Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt + last) än .... kg). :idea:

Vi som drar häst bör väl ha E-kort så slipper vi fundera på vikterna, en tvåaxlad trailer och stor häst så är vi snabbt uppe i 1400-1500 kg. :banana: En fundering bara.

Med en V70 från 01 så har ni bra E-kortsvikt, tror jag. :bump:

*lånar svarsknapp*

Tänk också på att det är de vikterna så står på släpets registeringsbevis som gäller, inte den "faktiska" vikten. Många tror att "kör jag med tomt släp är det ju ok"....

Ett litet tips bara...

//Alice

vi har en gaaaammal volvo som dragbil och den är super! eftersom renån inte orkar(kass bil de där :d).

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 171
Senast: Derivata
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
894
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025