Har dragit häst(ar) med Volvo V70 i två år. Nöjd, på det stora hela. Kör som de flesta andra

, 1-2 tillfällen per vecka. Hade en V70 2,5, alltså 140-hästars motorn, manuellt växlad. Vikten på B-kort var 1530 kg och på E-kort 1600 kg.
Fördelarna med bilen, dragmässigt, var att motorn medger mjuk körning och kraften är ok, även om man önskar sig mer

. Nackdelen med den är att den är framhjulsdriven. Vintertid och halka, sommartid och grusväg eller gräs så fick det inte vara mycket lutning innan det blev problem. Jag drar en boggietrailer vilket ändå är bättre balanserat än de flesta enaxlade trailers. På en framhjulsdriven bil som man skall dra tungt med är nivåreglering definitivt att rekommendera.
Att den får dra 1530 på b-kortet är bland det högsta jag varit med om, alltså positivt. Många nyare bilar, inklusive nya V70 (år 2000 och framåt) är så tunga i sig själva att de får dra mindre på B-kort, men mer på E-kort istället. Om man har E-kort så är en Volvo V70 (och 850) tyvärr inga tungdragare, min V70 som jag skrev 1600 kg. Även XC70, CrossCountryn, får bara dra 1600 kg på e-kort av de tidigare årsmodellerna.
Bensinförbrukningen är upp till var och en att bedöma, landsväg, ca 85 km/h med en häst bakom så drog den 1,05 l/mil. Två hästar i och mera bråttom så tog den 1,60 l/mil
Som jämförelse av vikten ligger BMW, Mercedes och Audi högt, mellan 1800 och 2100 kg, beroende på modell med mera. Förutsatt e-kort
Blev visst ett långt svar

, hoppas det hjälpte något.