Volvo XC70 som dragbil

vinkelina

Trådstartare
Golfen har kolapsat för femtielfte gången så nu måste jag väl nog sluta lägga pengar i den och köpa en riktig bil.

Vill ha en som funkar att dra med. I dagens lägen åker jag ej iväg så ofta, men beror till stor del på att jag måste låna både transport och bil i så fall.

Hittat en Volvo XC70 från 98 som passar i min ekonomi. Gillar att den är fyrhjulsdriven. Bensin så klart ( diesel lönar ju sig knappt idag)

Är det en bra bil överlag, kör rätt mycket i arbetet+fritid så kan lätt komma upp i 10 mil/dag

plus, minus?

Vill ej ha förslag om andra bilmodeller, utan åsikter om just denna specifika

Sv: Volvo XC70 som dragbil

Har bara erfarenhet från lite nyare årgång av XC70 men kan säga att alla har varit superbra dragbilar - har aldrig haft bättre! Negativt; en enda sak - de drar ohyggligt mycket bensin, ännu mer när du drar tungt.

Vi bytte nyligen till en diesel - kan säga att det lönar sig ett par tusenlappar i månaden när det gäller bränslekostnaden. Upplever också att dieseln drar ännu bättre i halt väglag. Kan varmt rekommendera:)

har tyvärr ej råd med nyare bil :( kan säga att den jag är intresserad av ligger nästan 6000€ och då körd 250 000 ( bilar är dyra här i finland)

Diesel går bort då skatten ligger på ca 600-800€ i året och just nu ligger dieseln på närmare 1,50/LITER

Jag har en Volvo XC70 -06 Diesel. Är supernöjd med den! :love:

När jag letade bil tänkte jag såhär:
Jag behövde en bra bil som jag åker hyfsat säker i till och från jobbet varje dag, hunden skulle få plats, den skulle ha bra utrymme när jag åker och storhandlar ( mat till både människor, hästar, hund och katter ).
Och vi skulle kunna åka skönt i den när vi åker på semester.
Dessutom skulle det gå bra att dra hästen, åker 1-2ggr/veckan.
Jag åker alltid bara med 1 häst och har en normal stor boggie vagn.

Då föll XC70 oss bäst i smaken.
Visst finns det bättre dragbilar som en stor pick upp tex men det gick ju bort eftersom jag måste kunna använda bilen i min vardag.

Jag had en vanlig Volvo V70 Bensin innan denna och kan säga att jag sparar ca 2000kr/mån i bränslekostnader sen jag köpte Diesel.
Diesel drar mycket mindre och är starkare.

Jag har en bekant som jobbar på Volvo och han sa oxå att jag skulle se upp med de äldre modellerna.

Det är G I G A N T I S K skillnad på första årgången av en modell (1998 är första året XC70 kom ut), och en av de senare årgångarna. Enorm. Massor av barnsjukdomar, och om man googlar är det många som avråder.

Jag har själv en XC70 2002, OR-Edition. Det är en bra bil, dyr som pokker att hålla, bekväm, törstig men absolut inte vad jag kännetecknar som en bra dragbil.

men om man skall använda den till att dra, säg två-tre gånger i månaden? är ungefär det som jag kommer att dra, dock ej på vintern ( gillar ej att köra på vintern annars heller)

funkar den då?

Jag hade, tills nyligen, en 03:a, automatare. Jag älskade den bilen, den var helt underbar att köra och enda anledningen till att jag sålde var att min man gick i pension och vi behövde bara ha en bil i familjen.
Jag drog aldrig något hästsläp med den, av den enkla anledningen att jag bara har B-kort och då inte fick dra mer än 1280 kg. Vårt släp har en totalvikt på 1400, så där fick Toyotan tjänstgöra som dragbil.

Skulle inte köpa den. De drar MYCKET bensin, lätt 1,5l/mil med släp och säkert 1,2 utan. Som Lovisa skrev är det mycket barnsjukdomar på den modellen också så jag hade absolut avstått. Har bra erfarenheter från XC70 från 2005 och senare och de är bra. Helt ok dragbilar om man bara ska köra en häst som samtidigt drar väldigt lite (diesel) och som det dessutom är lite kraft i (D5 163 hk, den större motorn är inte så mycket bättre, drar däremot betydligt mer diesel) så den kan jag absolut rekommendera. Men gamla XC70 är inget att rekommendera....

Min bekant på Volvo sa oxå det, de äldre modellerna är jätte törstiga och så var inte fyrhjulsdriften bra på dem.

Jag känner också folk på Rejmes bil och Volvo och de har sagt samma sak... Det är samma sak med de från 2004 (eller när de nu bytte kaross igen), de avråddes jag också från att köpa pga mycket barnsjukdomar. Man ska alltid vänta något år tills alla sådana saker är fixade, nästa årsmodell brukar vara bättre.

En sak till du ska tänka på: Är den från 98 så har den säkerligen gått runt 20 000 mil. Räkna då med mycket reperationer för det är det alltid på Volvo runt 20 000 mil och det slår aldrig fel... Min 19000 mil service som jag gjorde på min v70 i somras slutade på 12 000 för alla "småsaker" som spindelled, styrled osv behövde bytas för att få den igenom besiktningen. På en annan Volvo jag hade var det exakt samma saker runt 21 000 mil + bromsar (var redan bytt på min när jag köpte den vid 18 000 mil) som havererade vilket totalt gick på ca 25 000. Är det automatare så brukar växellådan vara slut vid 30 000 på de årsmodellerna enligt "min" Volvoverkstad. (de nyare håller mycket bättre)

Jag hade - av anledningar som står ovan - inte gett mig in i det köpet. Jag blev så starkt avrådd från de tidigare modellerna (nu var jag bara intresserad av OR-Edition ändå), särskilt av de som kan Volvo (jobbar på Volvo, jobbar på Volvo-verkstad).

Om du dessutom är ute efter en dragbil (som alltså ska gå tungt) hade jag inte tyckt det var någon bra idé.

Kan nämna att svärfars -04 på under 15 000 mil (den där skumma lattebruna med brun stöfångare och brunt skinn) gick för 38 000 kr i våras. Fint skick, automatare. Bilpriserna i Finland verkar tråkiga.

behöver ja ens säga att den jag är intresserad av är i den billiga ändan :( funderat på att importera, men då kommer skatt på 4000€ + till

Synd att de är så dyra i Finland.. Och att du inte har råd att köpa en nyare modell.

Jag har en 07 diesel automat och jag kommer aldrig att sakna nåt så länge jag har den här!! :love:Den har ju den förbättrade lådan och fyrhjulsdriften som krånglat på tidigare modeller. Backen upp från stallet drukar stallägaren få dra upp ekipage med traktorn när det blir halt, min bara går oavsett om jag stannar mitt i backen. Den är så jäkla stensäker i fyrhjulsdriften. Har hittills inte slirat till en gång i vinter trots stopp i glashala korsningar i uppförs. Den bara tuggat tag och går!! Och jag bor i ett riktigt vinterland med sjukt hala vägar. Och dessutom blåser det jämt och vägarna driver igen. Ibland kan jag få åka hem på träningarna i 30cm snö oplogat vissa bitar för det driver igen på en gång. Inga problem.

Eftersom den har fyrhjulsdrift och är automat med ca 175 dieselhästar så drar den rätt saftigt med diesel. Men det lönar sig ändå för oss då vi kör minst 250 mil i månaden. Den drar väl ca 0.8 blandad körning och över litern när jag drar. Lätt. Men å andra sidan så känns det inte ens att släpet hänger på så det är värt det extra bränslet för att få ha den här motorn. Den är grymt stark och det går att lätt att acca upp i fart vilket jag kräver om jag ska köra med släp!!

Kan nämna att svärfars -04 på under 15 000 mil (den där skumma lattebruna med brun stöfångare och brunt skinn) gick för 38 000 kr i våras. Fint skick, automatare. Bilpriserna i Finland verkar tråkiga.

Det var ett klipp! Jag sålde min -03 i slutet av sommaren för 60 000, och då hade mätaren passerat 26 000 mil. Visserligen var den en värstingvariant, men ändå...

Är tyvärr ej gjord av pengar och de nya modellerna kostar nästan det dubbla

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 161
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 302
Senast: Gnapp
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Samhälle Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med. Tänker främst på elpriser och nu... 15 16 17
Svar
328
· Visningar
23 819
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka