mylisen

Trådstartare
undrar om det finns nån här inne som kör ett boggisläp med en volvo v 40 och hur det fungerar för er?
jag har en bil nu som jag måste byta då den inte alls är dragvänlig.
haft en volvo v70 förut men den drog så mycket soppa.
funderar nu på en v40, tror den passar mina ändamål bra men vet inte hur den är att dra ett hästsläp efter.
tips vore bra tack:)

Sv: Volvo

Ska jag vara ärlig tror jag det kan bli problem redan teoretiskt, med tanke på att de ofta inte får dra mer än 1400 kg, om du har BE-kort. Mindre på B-kort då givetvis.

Har man en liten lätt häst och ett väldigt nedvägt eller möjligen enhästarssläp så kan man kanske komma undan med tvåaxlat lagligt efter bilen, men jag måste säga att jag betvivlar att det blir särskilt säkert och angenämt...

Jag vet en tjej som stod i stallet innan som hade en v40 och hade ett boggiesläp med en totalvikt på 1400kg. Så omöjligt är det inte.

Jag själv kör med en s80 (diesel) och har ett boggiesläp med totalvikt på 1300kg.
Är supernöjd! :bow:

En av våra bilar är en v40 och jag kan säga att det var tugnt för den stackars bilen att dra ett tomt boggi släp...

Ska jag dra blir det med den andra bilen en Cheva Blazer..

Jag vet en tjej som stod i stallet innan som hade en v40 och hade ett boggiesläp med en totalvikt på 1400kg. Så omöjligt är det inte.

Jag själv kör med en s80 (diesel) och har ett boggiesläp med totalvikt på 1300kg.
Är supernöjd! :bow:

um diesel har ju ett annat drivmoment så de är i sig starkare så att säga

Jag vill inte vara petig, men jag antar att det är totalvikt 1360 kg? Och att 1400 kg är vad bilen får dra? Vilket innebär att du har BE-kort?

Låter som om det sitter ungefär samma motor som i min och som sagt det var tungt utan häst i släpet.

En annan sak att tänka på är att de är framhjulsdrivna och får du lite för mycket vikt bakpå så är de helt hopplösa att köra, man kommer knappt någonstans.
Kan vara värt att tänka på med det väglaget som råder nu.

Gillar min v40 och tycker den skön att köra billig i drift m.m. men skulle inte rekomendera den som dragbil när man har häst.

Hej!
Vi har en v40 och vi har just satt på dragkrok för att dra häst. iofs inte tänkt åka långa sträckor. Har pratat med folk som sagt att det går bra att dra med v 40 så hoppas dom har rätt för det är en stor häst vi har och vi har inte råd att byta bil nu :crazy:

Ja, framhjulsdrivet med släp bak är verkligen en mardröm. Det räckte med lite lera och svagt, svagt uppförslut för att jag skulle bli stående med tidigare ekipage. Verkligen inte roligt.

Jag har dragit med en V40 ett par gånger, och upplevde det som om släpet var ute och åkte med bilen, istället för tvärtom. Mycket obehagligt! Jag skulle satsa på en Tyngre bil!

Japp nu e det klart....blir en volvo v70 xc 4x4
lite dyrare att åka med men jag åker iaf rel säkert :banana:

Japp nu e det klart....blir en volvo v70 xc 4x4
lite dyrare att åka med men jag åker iaf rel säkert :banana:

Skönt att det blev en bra bil :rofl:

Får jag bara fråga vilken årsmodell ?
Du sa ditt släp vägde 1360...

Min gamla XC70, -98, fick dra 1380 så det funkar ju med en äldre.
Men min nya, -06, får dra 1280 med B kort.....( jag valde denna bil ändå och bekostade ett BE kort istället ).

Bara så tänker dig för om du tror att alla xc70 får dra samma.......
men du verkade ju ha koll så det är säkert ingen fara :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: tara
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 427
Senast: Smurfoff
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka