Bukefalos 28 år!

Vovven blev biten

Sv: Vovven blev biten

Hon stannade med cykeln utanför gården och hundarna skulle fram och hälsa.
Just den här meningen gör att det känns som att du inte kommer få rätt. Många hundar som är kopplade är "mer aggresiva" än lösa. Och kommer det 2? hundar framrusande så där, finns ju risken att den kopplade hunden vill försvara sig.
Min förra hund som var hanilsken var med om nått liknande när en människa blev biten. Min var (som tur var) kopplad och den andra hunden var lös. Dem flög ihop, och ägaren försökte sära på dem och blev biten. Hundägarens mamma påpekade sen surt att det var min hund som bitit hennes son.
Tycker jättesynd om din lilla hund, himla otur att bettet skulle hamna i/vid ögat, men jag tycker tyvärr inte att det är den andra hundägarens fel. För det skulle betyda att alla som har en hund som inte gillar framrusande lösa hundar måste ha munkorg på sig fast dem är kopplade.
Har ingen aning vad lagen säger, det är bara vad jag tycker.
 
Sv: Vovven blev biten

Jag kanske är jamsig, men jag tycker att vet man med sig att sin hund kan bli aggresiv så gör man allt för att undvika detta - även om det innebär att ha munkorg på när man riskerar att möta andra hundar.

Nej, självklart ska inte folks lösa hundar kunna springa fram hur som helst, jag hatar personligen när lösa hundar kommer fram till oss.

Men, faktum är, man kan inte styra omvärlden, men man kan göra allt för att förhindra att olyckor händer utifrån de kunskaper man har om sin egen hund.
 
Sv: Vovven blev biten

Just den här meningen gör att det känns som att du inte kommer få rätt. Många hundar som är kopplade är "mer aggresiva" än lösa. Och kommer det 2? hundar framrusande så där, finns ju risken att den kopplade hunden vill försvara sig.
Min förra hund som var hanilsken var med om nått liknande när en människa blev biten. Min var (som tur var) kopplad och den andra hunden var lös. Dem flög ihop, och ägaren försökte sära på dem och blev biten. Hundägarens mamma påpekade sen surt att det var min hund som bitit hennes son.
Tycker jättesynd om din lilla hund, himla otur att bettet skulle hamna i/vid ögat, men jag tycker tyvärr inte att det är den andra hundägarens fel. För det skulle betyda att alla som har en hund som inte gillar framrusande lösa hundar måste ha munkorg på sig fast dem är kopplade.
Har ingen aning vad lagen säger, det är bara vad jag tycker.

Jag håller med, okej strikt ägaransvar men det var ju ändå era hundar som sprang fram till den kopplade hunden. Har inte ni något ansvar alls då eller? Vad skulle hon med den kopplade hunden ha gjort? Hålla hunden instängd? Ha munkorg på den jämt i fall det kommer några lösspringande hundar?

När jag hade min gamla hund som var lite hanilsk så råkade jag ut för en händelse en gång där jag var ute och gick med honom i koppel.
Gick förbi en gård där en hund satt bunden (på andra sidan gatan flera meter från den andra hunden), den bundna hunden blev helt tokig (min brydde sig knappt om den) och lyckades slita sig loss. Sprang fram till oss och hoppade direkt på min hund. :mad:

Min stackars hund som ju hade koppel på hamnade först under och jag trodde seriöst att han skulle bli dödad :cry: men sen jag gett honom mer rörelsefrihet så lyckades han ta sig upp och bet sig då fast i den andra hunden (han gjorde ofta så om han hamnade i slagsmål, antagligen för att den andra inte skulle komma åt att skada honom), nu kom ägaren utspringande och började slita min hund i bakbenen för att han skulle släppa (inte så schysst med tanke på att han var gammal och hade problem med höfterna men jag var för chockad och skräckslagen för att kunna säga något), till slut fick vi iaf isär hundarna.

Fick höra sen att hon hade fått vara till veterinären med sin för den hade fått något sår men hon krävde då aldrig någon ersättning av mig. Hade hon gjort det så vet jag inte vad jag hade gjort:mad:, jag anser ändå att den som har sin hund lös (eller i mitt fall inte tillräckligt fastsatt) bär ansvaret för om det händer något. I mitt fall kunde det lika gärna varit min hund som blivit skadad (och vem vet hur ont han hade i höfterna efter att hon hade varit där och dragit?) då den andre hunden var allt annat än vänlig och dessutom betydligt större och yngre (min var nog runt 10 år då) så vi hade tur.:bow:

Men enligt er som skrivit här i tråden så skulle alltså den här händelsen vara mitt fel och jag skulle egentligen ha betalt för den andra hundens skador? :crazy:
 
Sv: Vovven blev biten

nu kom ägaren utspringande och började slita min hund i bakbenen för att han skulle släppa (inte så schysst med tanke på att han var gammal och hade problem med höfterna men jag var för chockad och skräckslagen för att kunna säga något), till slut fick vi iaf isär hundarna.

Oftast får man ju lära sig att ta hundarna i bakdelen för att sära två hundar som slåss.
Hur föreslår du att man ska göra?

Dessutom tycker jag att era två historier skiljer sig en aning.

Du passerade en icke korrekt fastspänd hund.

I TS fall så stannade hundägaren med den kopplade hunden vid gården där denne SÅG att det fanns lösa hundar varav en valp. Har man en hundilsk hund så sätter man väl sig inte i en situation där det är UPPENBART att det kommer gå illa?

Min tik är inte glad i andra hundar, om jag skulle gå med henne kopplad och se kompisarna ha sina hundar lösa på deras bakgård och vilja stanna för att snacka lite, så ber jag dem nog att koppla sina hundar FÖRST, annars får jag ju stå för konsekvenserna av vad som kan hända.
 
Sv: Vovven blev biten

Måste bara påpeka att kvinnan stannade vid tomtgränsen, hur många är vi som inte har hundarna lösa inne på gården? Min tjej sprang aldrig ända fram till hunden, en bit ifrån flyger denna hund på henne( så kvinnan hade kunnat dra hunden till sig om hon hade varit uppmärksam, hunden morrade ju) . Jag tycker inte att min vovve gjort ngt fel, men det är hon som fått lida, bara 8-månader gammal och redan fått bli osäker på människor, djur och livet.
 
Sv: Vovven blev biten

*KL*

Det spelar ingen roll ur rent strikt hundägaransvar vems hund som var bunden och vems som inte var det. Den är så strikt så om din hund är inne på inhägnad tomt, en annan hund hoppar in, flyger på din, som försvarar sig så den andra får skador, så är du ersättningsskyldig för skadorna på den andra hunden.

STRIKT hundägaransvar alltså. Samma sak om hunden biter en inbrottstjuv, du är fortfarande ansvarig.

Dock, om andra parten i sin tur kraftigt brustit i tillsyn över sin hund, så kan det innebära att ersättningen jämkas etc.

Men, lös eller kopplad, på din tomt eller annans - strikt hundägaransvar för vad din hund ställer till med, oavsett om den blev påhoppad och försvarade sig, eller om den hoppade på.
 
Sv: Vovven blev biten

Ja, precis så. Funderar lite på om polisen som tog emot anmälan faktiskt hade koll på vilket ansvar man har som hundägare, just att det handlar om ett strikt hundägaransvar gör ju förhållandet annorlunda.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 735
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 802
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp