Vrickning - motion?

Tillis

Trådstartare
Min häst och jag blev “jagade” av en lös hund i torsdags, vilket resulterade i en mycket upprörd pålle som sprang mer i dikena än på vägen. Vi klarade oss från taggtrådar och annat vasst, men istället lyckades pållen troligtvis vricka sig i röran som blev. :(
Jag upptäckte skadan på fredagskvällen – en svag svullnad samt värme i kotleden höger bak. Ingen synlig hälta, men han fick självklart vila ändå tills jag fick upp veterinär på måndagen.
Vet tror att han har vrickat sig och fått en akut kotledsinflammation och därför fick han antiinflammatoriskt i blodet samt ordinerades vila i tre veckor innan återbesök (han var halt vid böjprov av denna led).

Nu är dock problemet att jag har en mycket livlig häst som blir väldigt besvärlig om han skall hållas helt still. Han står nu inne nattetid och i utebox på dagarna. Min fundering är dock om man vågar promenera honom lite varje dag? Ofta är ju viss rörelse bara bra för läkningsprocessen, och om jag håller “igång” honom försiktigt genom dagliga promenader tror jag inte att han blir så laddad. Inte blir ju den riktiga igångsättningen så spännande sen då heller…

Veterinären tyckte det var bäst med boxvila – om det gick – annars fick han gå i hagen.
Då måste ju lätta promenader under ordnade former vara bra mkt bättre än fri gång i stor hage…

Gör jag ngt galet om jag gör så här tror ni? :confused:

/Tillis
 
Nej om veterinär har sagt att hage är ok så borde ju även promenader vara det. Dock ska det väl vara lugna promenader så hoppar han runt för mycket hade jag avstått.

Jag är av den åsikten att just vrickningar är en sådan skada som man ska vila ut. Oftast är ju leder och senor runt om gärna påfrestade så de bör få vila.
 
vila och vila. Jag tror inte att boxvila är bra, oavsett om hästen är stuphalt pga. vrickning, eller överbelstning eller annat. Om din häst får skritta under sadel 1 timme om dagen och får gå ute i hagen dag tid, ska han bli ok av sig själv. Går svullnaden ner i hagen, då mår benet bättre av att få röra sig ochså. Det är jag begis på. Men jag har FULL förståelse om du följer din vetrinärs råd. Å andra sidan är jag övertygad om att om du frågar en annan vet. så får du en annan åsikt än boxvila. Jag skulle kunna godkänna denna diagnos om din häst blivit röntkad eller att man gjort ultraljud och där sett några förändringar. Men en vrickning allvarlig eller lindrig, kan inte boxvila var nödvändig
hälsningar gulan fd.gulla
 
På de två första dagarna som han gick i hagen (innan vet kom), så märktes ingen skillnad på svullnaden när han kom in. Svullnaden är mycket liten och ser mer ut som en svag utdragen galla om ni förstår vad jag menar...
Hästen är inte synligt halt utan endast vid böjprov.
Står lindad nattetid med BackOnTrack, vilket jag hoppas ska hjälpa läkningen ngt.

Tror att jag provar en mindre promenad idag och ser hur han beter sig - är han lugn så borde det vara bättre än total stillhet.

/Tillis
 
Håller han sig på mattan är det nog inte fel med en promenad, men du kanske ska vänta några dagar om han blivit sprutad. Jag har en häst som var halt i ett halvår pga vrickning och jag gick långa promenader den sista tiden innan han blev frisk. Hagen däremot tror jag inte på, risken är att vrickningen går upp gång på gång :(.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp