Bukefalos 28 år!

Vsd är grejen med chili?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?
 
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?
Det lyfter smakerna mer och ger hetta 🔥
Men man ska inte överkrydda, då försvinner alla andra smaker, precis som du skriver.
Jag har däremot lagt märke till att var den gränsen går är rätt så individuell. Vissa tål knappt någon hetta alls och andra tål hur mycket som helst.
 
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?
Det är en vanesak. Ju mer man äter ju mindre känslig blir man. Är det så mycket chili att det bränner i munnen och man inte kan känna någon annan smak så är det för mycket, tycker jag. Det blir inte gott.

Det är ju just eldigheten man vill åt, det förstärker andra smaker.
 
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?

Jag är på din sida. Fattar oftast inte grejen. Ibland är det gott, men oftast för starkt.
 
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?

Det finns en vansinnig mängd chili med olika smakprofiler och styrkor. Som @Sporthorse skriver så vänjer man sig också, den hetta jag tycker är lagom idag skulle ha varit alldeles för stark innan jag började äta chili i större omfattning.

Sedan äter och odlar jag inte vad jag kallar "macho idiotchili", dvs de superheta varianterna. De är inte goda. En bra chilikryddning tar fram andra smaker. Sedan finns det chili som har en stor volym i smaken och andra som är mer snipiga och platta, oavsett hettan. Facing heaven och ancho tar fram andra smaker och bildar en bra bas. Vill man ha det hetare (båda är rätt milda) tar man en till sort som tex Thai dragon eller De Arbol. Vill man ha lite paprikakaraktär men med hetta tar man jalapeño. Diavolicchio är god till en arrabiatasås osv.

Sedan passar naturligtvis inte chili till all typ av matlagning, traditionell husmanskost skulle jag inte använda den till.

Edit: Jag glömde Erotica... en chilli med bra drag och en fantastisk kryddighet.
 
Jag gillar chili! Jag tycker att det lyfter en hel maträtt, om kryddningen känns lite platt så kan chili göra att det blir sjukt gott! Jag har en favoriträtt på ett uteställe, där är det så mycket chili att man svettas. :laugh: så kryddar jag dock aldrig själv, jag tror att jag skulle misslyckas. Men inte ens då smakar det "bara chili".
 
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?

I lagom mängd i vissa rätter (oftast mer asiatiska eller mexikanska) passar det bra enligt mig.
Men det finns en anledning till att de flesta Michelinrestauranger inte använder chili i någon större utsträckning.
Det minskar ju definitivt smakupplevelsen av efterföljande rätter.
 
Jag är jätte känslig för stark mat. När smakerna lyfts fram för andra bränner det bara för mig och då försvinner all smak tråkigt nog.

Har försökt att ha i lite chili i olika former (de milda) och harjag bara i lite, lite så kan det smaka riktigt gott men oftast närdet är lagom och alla andra i sällskapet tycker det är så gott så bränner det bara i min mun. Riktigt tråkigt

Det är jag och alla småbarn som äter samma :rofl:
 
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?

Chili förstärker andra smaker. I vanligaste fallen om den används rätt.

Däremot är jag på tvärs mot andra i tråden ganska förtjust i att också ibland dra på smaker i obalanserade mängder (i den egna tallriken)- särskilt chili. Vindaloo, räkor med vitlök o chili, snabbwokat grönt, tokhet sriracha på ramen mm
Då bränner det mer än smakar av själva chilin. Sen finns det sorter som ger mer smärta än njutning och så långt ut på skalan vill inte ens jag gå.
 
Jag tycker att chili funkar som salt, att det förstärker de andra smakerna. Dessutom har den en egen smak som kan vara mer eller mindre god. Jag upplever inte att de andra smakerna dör av för mycket chili, men magen kan ju bli lite ledsen när maten är för stark.

Jag tillhör typen som har en chiliburk på jobbet och kryddar allt utom frukostgröten med några flingor. Ätit chili sedan barnsben och har alltså gradvis vant mig under många år.
 
Jag säger som de flesta andra, chili förhöjer och fördjupar smakerna i många rätter. Jag är inte en Chili-på-allt-typ, men älskar chili till mycket.

Håller också med i att jag tror att det som förstör chili för många är att de fått smaka på rätter där kocken överanvänder/överdriver kryddan, så det istället för att lyfta de andra smakerna överskuggar dessa. Samma egentligen som alla kryddor som överanvänds, bara att chili har blivit en sån grej som många TROR att det ska användas överdrivet mycket och in absurdum och att "tåras inte ögonen och käften brinner har man haft för lite chili i" (som @athena_arabians skrev, lite machokultur har kletat av sig på chillin).

Det enda jag VERKLIGEN inte gillar med chili är när man är så korkad att man hackar den, och sen petar sig i ögat.... fast det är ju inte chilins fel :p !
 
Håller med de som säger att chili funkar som en smakhöjare. Så använder jag också mycket chili när jag lagar mat till fler än mig själv. Men sen är jag sån som häller på sambal eller sriracha på mycket jag äter eftersom jag vill ha hettan också. Gör samma med vitlök, det finns inget som heter för mycket vitlök eller chili :D

Angående den här machogrejen som blivit med chili så håller jag med. Lite synd då en del av de superstarka faktiskt är väldigt goda, men knappast när man stoppar in en hel jävla ghost pepper i käften. Jag och lillebror provade Carolina Reapern när den var världens starkaste (tror någon gått om den nu?) och ja det brann. Däremot var den väldigt fruktig och god så när jag använde den i en köttgryta gjorde den sig riktigt jäkla bra, ekonomiskt också eftersom jag behövde använda typ 0.000001g för att ge smak och hetta åt 2 kilo kött :idea::angel:
 
Jag älskar chili och odlar det varje år på balkongen för hushållsbruk, fryser in frukterna och använder i matlagningen året runt.
Chili kommer bäst till sin rätt om man blandar 2-3 olika sorter i matlagningen, det förhöjer smaken ytterligare.
 
Jag älskar chili och odlar det varje år på balkongen för hushållsbruk, fryser in frukterna och använder i matlagningen året runt.
Chili kommer bäst till sin rätt om man blandar 2-3 olika sorter i matlagningen, det förhöjer smaken ytterligare.

Har du testat Facing Heaven? Den är helt underbar att ha som bas och sedan lägger man till något annat för styrkan. Den har en helt otrolig volym i smaken (jag kan inte beskriva det bättre).

Tyvärr ville den inte gro för mig när jag testade att odla den förra året.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 822
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: miumiu
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 839
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 151
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp