VSM på Sävebanan

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare HrafnKatla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 405
H

HrafnKatla

hej,

Var det någon mer en jag som var där??

Inte jättehöga siffror direkt men personligen tyckte jag att det var lite klent i vad som visades.

Min absoluta favorit var Alexandra Montan och Bragi som utklassade det mesta, wow vilket ekipage.

Sen är det ju alltid kul att se MH Tindra och Louise Löfgren de går som tåget och hästen verkar vara extremt jämn på banan. Såg precis ut som SM i somras. (inkl. de vita tyglarna ;) )

Har någon någon annan favorit?

Tyvärr var det många sågningar med händer som får mitt hjärta att hugga till. Svårt naturligtvis när hästen ligger på men det var många som behövde stödet från handen. Syntes naturligtvis mest i kurvorna.

Gjorde en liten undersökning dvs jag kollade var domarna tittade om det var på raksträckor eller i kurvtagningen (generaliserat). Vill ni gissa :angel: nej ni vet nog svaret (tyvärr tycker jag) :crazy:

Visst är det knepigt att man blir så sugen på att ge sig hem till stallet och fortsätta kämpa med sitsen, böjningarna, handen, förhållningarna, kosten, småblemorna, oron, vädret, tiden och pengarna....
det måste vara kärleken :)
catarina

Sv: VSM på Sävebanan

Tyvärr så var jag inte där (för långt att åka!), men du får gärna rapportera mera om vad du såg :)

Sv: VSM på Sävebanan

Lite mer från mig kommer här på begäran ;)

- Vädret var bedrövligt (regnställ, paraply och vinterkläder).

- Lite folk på tävlingarna.

- Banan och området runt omkring börjar ta form. De kunde förståss ha klippt gräset runt ovalbanan så man hade sett hästarnas underben och hovar :smirk:

- Urval på några trevliga hästar;
Två "skimliga" gentlemen Hrimnir och Steini tål alltid att tittas på.

- Urval på trevliga ryttare;
Alexandra M (Bragi) och Magnus Skulason (Hraunar) som jag alltid tycker gör bra ifrån sig.

- En lite svårbedömd häst.
Mentor (brunblackskäck) en stor, grov och rejäl häst som var extrem i tölten med ett riktigt andalusiersteg. Bärig och ruggigt samlad.
Såg nästan ut som han hade hemmorojder då han klämde rumpan så grymt. Hur som helst var han maffig. Tyvärr tyckte jag inte att han visade något annat bra :( . Skritten var bedrövlig...

- Domarna
Jisses här kunde jag skrivit spaltmeter. Helt klart är i varje fall att bedömningsgrunderna inte är det samma. Ett exempel var när en domare inte "såg" en gångart och dömde O poäng medans andra dömde 6.5 på samma gångart.
Många gånger skiljde det upp till 2-2,5 poäng och då måste väl något vara fel :confused:
De frös visserligen jättemycket och hade det inte så lätt men helt klart så var det ingen commonality där inte.

- jag själv
Satt naturligtvis och dömde en massa hit och dit. Svor emellanåt och den enda gåshuden var när en liten flicka 5 år sa att hon trodde den ljusbruna hästen skulle vinna, (innan ekipagen kom in på banan skall tilläggas)fast hon hoppades på "den vita hästen", gissa vem som vann :rofl: ......fuxen
Nytt domarämne kanske :D

Nu får nån annan ta över...rapporten

Catarina

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka