Bukefalos 28 år!

Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag kanske bara passar in halvt här, men vill vara med ändå! :laugh: Jag är 18 år, har en islandshäst. Men eftersom jag inte gillar islandsridning så sysslar vi med hoppning, dressyr och uteritter :D Jag är 160 cm lång, 52 kg. Min Týr är 140 cm hög men väldigt maffig. Jag tävlar för visso inte, inte min grej helt enkelt, sen vet jag inte vad jag skulle tävla heller. Skulle kanske kunna få godkänd poäng i lätt C dressyr, och 50-60 cm hoppning... men men! Vi har kul på träningar :laugh:

32060684.jpg


Har ägt honom 1 år, hade honom på foder 1 år innan det. Sen var jag medryttare på honom under 2006 och 2007 också, så har känt honom ganska länge :love:
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Klart du passar in! Han är jättefin :) Kul att du rider honom som in "icke-islandshäst" om du förstår vad jag menar :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Ja, jag ville inte ha en islandshäst men jag ville ha honom :angel: Faktiskt så har både trav och galopp blivit taktfastare, han är mindre framtung överlag och han hade inga spänningar när massören var ute :laugh: så det verkar funka fint för oss båda!
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag är 21 och min älskade är stor c-ponny:laugh: han kommer stanna hos mig tills han ramlar av pinnen. Köpte honom som 4åring av uppfödaren och nu är han 8.:laugh:

Världens bästa häst!:love:

Z5.jpg


Z1.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag förstår ärligt inte vad omgivningen reagerar på? Varför är det så udda att vilja rida ponny?
När jag red på ridskola så red jag d-ponny, jag är 36 år och tyckte det var det bästa. Min man red också ponny, en fjording och trivdes bra med det.
Har sett många trådar där folk nervöst frågar om dom är för långa att rida ponny, jag förstår inte....
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Min man har ridit fjording, och han väger 100 kg, var inga som helst problem:)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Att de är starka, det vet jag :) Dock tycker jag nog personligen att 100 kg är lite för mycket om hästen rids regelbundet av en så tung ryttare. Jag brukar tycka att ryttaren inte ska väga mer än 20% av hästens vikt. Generellt sett, sedan finns det ju de som bär mindre och de som bär mer :)

Sedan tycker jag inte mans ka belasta en 2,5 åring med 70-80 kg, även om den orkar det som äldre. En så ung och liten häst tycker jag ska sittas/ridas in av en hyfsat lätt ryttare.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Glömde säga att jag är ca 161cm och väger ca 50kg och Zacke är en liten connemara:laugh: Vi ägnar oss nästan enbart åt skogsmulleridning och har nästan aldrig varit av hemmaplanen då lastningen krånglat en del. Dock har ridklubben startat en brukshästsektion som ägnar sig åt både brukskörning och TREC där vi rider och tömkör "hinderbanor", jätte roligt! Har lyckats vara med två gånger men hoppas det ska bli mer nu när vi hittat ett sätt som verkar funka med lastningen(använda linor).
I våras hade dom även brukshästträffar där dom tog dit en dressyrtränare några gånger och sen hade en tävling för alla skogsmullar, dock hade jag förhinder varje gång så missade det.:(

Har inte fått så mycket kommentarer eftersom vi inte har varit ute bland folk så mycket, men har väl nån bekant som frågat ett antal gånger om när jag ska gå upp till häst osv. Har även frågat en del hästkunniga om vad dom tycker. Den ena har sagt "Ja du har ju rätt långa ben" medans en westernryttare jag red med ett tag tyckte att han var precis perfekt stor för mig. Synen på det där är verkligen olika:laugh: Men jag litar mycket på uppfödarna jag köpte honom av, dom verkade kunniga och väldigt måna om sina hästar och dom tyckte ju att jag passade bra.:laugh:

Kan faktiskt erkänna att jag nog aldrig ens suttit på en häst över 150cm och då har jag varit i hästsvängen i snart 14år:o Började på shettis, köpte sedan en överväxt grov shettis(b-ponny) och gick sedan direkt upp på min fjording på 143cm och nu har jag då Zacke som nog ligger på gränsen till D-ponny ungefär.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

*kl*

Jag håller äntligen på att bli vuxen ponnyryttare. Köpte min ponny när hon var 7 månader och har under sommaren börjat suttit lite på henne och skrittat något varv i paddocken och det går fantastiskt bra.
Visst stöter man på en hel del folk som undrar varför jag köpte en liten ponny men ingen har varit negativt inställd. Jag har inget tävlingsintresse alls (förutom ev körning i framtiden).

photo.php


photo.php


photo.php


photo.php


photo.php
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxna ponnyryttare!

*KL

Jag sällar mig till skaran. Köpte min ponny när jag var 21 år gammal, fast att jag egentligen inte letade häst alls. Han är en connemara f. 1992 som skulle pensioneras från ridskolan och som jag alltid avgudat. Så de frågade om jag ville köpa honom mot en billig peng :laugh:

Jag är ~165 cm och han ligger på ~145 cm i mankhöjd. Jag kan känna mig stor emellanåt, men får ofta höra att det bara är dumheter så då glömmer jag av det igen :p

Vi hobbyrider mest, men tävlar även en del dressyr. Annars blir det allt möjligt med dressyrande, uteritter, tömkörning, vi har provat på distans och igår hoppade vi terränghinder för första gången. Han är verkligen en riktig pärla, honom kommer jag aldrig släppa ifrån mig! Enda problemet är att han verkar helt omöjlig på att tappa sina "trivselkilon"...

Bildbomb också :D

AnnicaLennartssonPetersborgGedionST.jpg


DSC01256.jpg


IMG_1558.jpg


DSC01686.jpg


Mitt livs stora kärlek :love:
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Ponnyryttare här med! Har ett welshsto på 24år, 147cm. Jag själv är 21, 167cm och väger ca 55kg. Vi har inte tävlat då hon är triangelmärkt men jag har inga tävlingsambitioner heller :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Hästar klarar jättemycket, det är bara i modern tid som vi tror annorlunda.
Man ser direkt om det är för tungt för hästen, mycket handlar om balans.
Nu kommer vi få två isisar på foder och maken kommer rida en av dom, går hur bra som helst
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Är också ponnyryttare. 35 år 160 cm och alldeles för många kilon som är på väg bort nu. Ska så fort han är frisk rida d-ponnyvalack. Arab, 143 cm och 3 år. Är ponnyfrälst.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Ja mycket handlar om balans, men inte ska hästen behöva visa att det är för tungt, då har det gått på tok för långt och är på tok för tungt för hästen.
Men det hör inte till den här tråden att diskutera, det finns redan en längd och vikttråd.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag är 38år 163cm lång & väger runt 60kg,rider runt på min älskade Arthur som är maxad-D ,vi gör i stort sett allt utom att tävla då;)
varför jag rider ponny är för att jag dom senaste åren ägt Arabhäst och dom brukar ligga runt ponnymått. Haft alla möjliga raser och storlekar men Araben slår mitt hjärta extra hårt för så är det bara:love:
står i ett stall med bara "stora bruna" men ingen är negativ snarare tvärtom:)

Lite bilder.
32623301.jpg

32449179.jpg

32529529.jpg

32338009.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Hoppar in här jag med :)

Jag är 28år, 159cm och väger 46kg. Min pälskling är en connemara val på 148cm och 18år. jag fick honom i födelsedags present när jag fyllde 14 och han 4. :love:

Vi har provat de flesta olika inriktningarna och är mer intresserade av träning än tävling :)

Jag har haft storhästar med men det finns ingen som min Diamant :love:

32482891.jpg


32482865.jpg


 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Lånar din knapp...och bidrar med en till connemara med tillhörande vuxenryttare. :D

Min mara heter Roisin och ca 142cm och jag är 165cm och väger just nu för mycket för henne, ska ned till ca 75kg.
Så mycket vägde jag när jag kunde hålla i gång henne sist och det kändes balanserat och bra.

Tyvärr har hon verkligt svåra problemhovar, som gör att hon inte gått att rida långa perioder, de bara går sönder, skorna har inte suttit kvar och hon blir extremt ömfotad också med skor på...

Just nu har vi en superhovis som gjort underverk, hon rör på sig frivilligt, rejsar i hagen och vill trava mest hela tiden när vi är ute och går. :love:
Så hon har gått ned många nödvändiga kilon i sommar, även om det är en bit kvar.
Det har gjort en hel del för min egen motivation att gå ned i vikt, vill så gärna komma igång och rida henne ordentligt igen. :bump:

Har inga nya ridbilder på oss, ska se om jag kan fixa det någon där jag i alla fall sitter på henne.
Apropå det, jag satt lite på henne häromdagen, det var så mysigt.

Här är några bilder på ponnyn, så länge:




Kram, Maya
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

KL

Nu har det varit dött i tråden sen i lördags! Kom igen nu hörrni, in med mer bilder!:D
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Om du insisterar så :D

Ett par bilder med mig och pålle, har inga riktigt fina tyvärr då jag saknar fotograf :mad:

DSCN5835red2.jpg


DSC_1252.jpg


Tycker faktiskt att det vore direkt onödigt med en större häst till lilla mig, inte är jag för stor precis?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 810
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: Dessie2010
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 998
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp