Walker täcke.

Inka-90

Trådstartare
Vad har ni för walkertäcken till era hästar?
jag tömkör min ena häst ganska mycket och har tidigare använt en vanlig filt men funderar nu på att köpa ett walker täcke åt honom.
vad har ni för täcken att rekomendera?
har tittat på rambo, de litar jag på att de e bra men finns det fler bra alternativ?

Sv: Walker täcke.

varför inte köpa ett körtäcke istället? Jag har precis beställt ett från mias, ska komma inom några veckor:love:

jag använder back on track:
24833365.jpg

tyvärr lute stort än på killen, men har får ha dne att växa i helt enkelt. :)

Vad är det som gör ett walkertäcke bättre än ett vanligt körtäcke? :confused:
Med ett körtäcke blir ju frampartiet helt fritt, vilket ju måste vara det mest ultimata.

Eller blir det för mycket "trav" för ridfolket? ;)

sitter bättre tycker jag att de gör, + att om du bara ska släppa hästen och de är riktogt kallt, så behöver de bara at ha på täcket, i ställer för att du ska behöva slänga på en gjord också.

nån bild på ett körtäcke?
Skall börja tämköra min madame lite, så att hon får gå även när det är mörkt (matte är lite harig för att rida i mörker pga hästens tillfälliga oberäknelighet, och vi båda tycker att det är tråkigt att promenera i mörker..:p . Ursäkter..jag vet). Funtat på walker-täcke, eller att "fuska" och lägga en vanlig ullfilt under gjorden :D Inte hört/sett körtäcke förut, mig veterligen, nu är det nyfiket här!

Kanske för att ett walkertäcke är konstruerat för att användas vid de tillfällen hästen går i skrittmaskinen eller leds vid hand, även vid tömkörning och longering. Vid de två första, även det sista brukar man inte ha gjord.

Jag har också ett sånt täcke. Är inte särskilt förtjust i det då det glider, använder det mest vid promenad. Använder mitt BoT ländtäcke istället när jag tömkör, funkar bra för han är så kort :p

Köper nog ett körtäcke nästa gång.

Ska du sätta gjorden ovanpå ett walkertäcke när du tömkör?

Jag gillar inte att något ska vara över bogen/bringan när jag tömkör. Jag tömkör helst naken, men är det kallt så fäster jag bara ett ländtäcke på tömkörningsgjorden. Sitter bra och bogen är fri.

Jag har aldrig tyckt att dessa täcken är någon hitt. Kanske bara när man är ute på promenad, men jag föredrar då en filt med en gjord.

:laugh:

det är ju skrittmaskin-täcken, inte longer/tömkörningstäcken. eftersom du har en gjord så är det bättre med ett galopptäcke eller körtäcke, dvs ett sånt som är fyrkantigt.

Walkertäcke hade jag inte använt till mer än skrittarbete, det sitter ju rätt tajt runt bringa/bog och kommer säkert att kännas på hästen i trav och galopp.

Vi har körtäcke när vi tömkör, alternativt fleecefilt (som ligger under gjorden), dock har filten samma effekt som en padd, d v s ändrar gjordens passform vilket jag tycker är negativt.

okey, jag är öppen för alla förslag.
kan ni tipsa på bra täcken som man kan ha till tömkörning?

Joho då, om man har en kort häst :angel: Som jag har :D Smidigt!

Provade det på hästen, han är normal i ryggen och det gick super, vad har ni för sketna täcken egentligen? :p

Horseware såklart:p, finns det andra täcken:confused:

Men har bara modeller som är utskurna för sadeln, så det funkar inte såbra. Hade helst av allt velat ha ett Golden Stripe ridtäcke i ull, mmmmm!

då kanske jag skulle köpa ett Rambo Newmarket Exercise Fleece istället då, ett ridtäcke utan hål för sadeln.
det kostar ju bara hälften utav rambo walker.

köp ett färdigt körtäcke istället så får du ett väl anpassat täcke.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 831
Senast: Murray
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025