Webshop betalar inte tillbaka returnerad order

BernT

Trådstartare
Beställde en grej från ett ''fotoföretag'', betalade med kort. Sen när den kom inte alls var vad jag ville ha. Mailade företaget att jag ville returnera den, inga problem och det gjordes ett par dagar senare. De mailade bekräftelse på att returen kommit in och lovade återbetalning inom ''några dagar''. Det har nu gått 60 dagar och när jag mailat får jag ett ''det kommer snart'' eller ''oj då, personal är på plats på måndag, kollar upp det då''. Enligt lag har de ju 30 dagar på sig att betala tillbaka och nu har dubbla tiden gått. Ska ringa direkt på tisdag när de öppnar men vilka rättigheter har jag?

Kan jag vända mig till Mastercard och få hjälp? Betalade med ett vanligt företagsMastercard. Jag vägrar låta de komma undan, det är mina pengar och jag ska ha tillbaka det. Beloppet är på 1000kr så det är ju ingen svindlande summa så de borde inte ha svårt att betala tillbaka.

Är för övrigt ett hyfsat stort företag som funnits länge så jag fattar inte att de inte har någon rutin för att betala tillbaka.
 
Maila och tala om att om inte pengarna är återbetalda inom 3 arbetsdagar så går du vidare till ARN. Om du vill vara säker på eld i baken-faktor så skriver du det som ett inlägg på deras Facebook sida. Inkludera datum för beställning, återsändelse, deras bekräftelse på returen och datumen för deras bortförklaringar.
 
Maila och tala om att om inte pengarna är återbetalda inom 3 arbetsdagar så går du vidare till ARN. Om du vill vara säker på eld i baken-faktor så skriver du det som ett inlägg på deras Facebook sida. Inkludera datum för beställning, återsändelse, deras bekräftelse på returen och datumen för deras bortförklaringar.

De har ingen facebooksida, kollade nu. Ska se om de har instagram iaf. Annars är det väl ARN jag får vända mig till. Ska kolla med banken om mitt kort har köpskydd också.
 
Jag hade gjort som ovan men även skrivit på deras trustpilot, Pricerunner och prisjakt. Företag är väldigt sårbara när det kommer till recensioner.
Tala även om för de att du kommer vara väldigt beskrivande i din dåliga recension av de på alla sidor möjliga... tråkigt att de inte hade FB för de brukar ta fart då men kola instagram, blogg, kommentarsfunktion på deras hemsida osv.
 
Jag och min man har båda råkat ut för företag som lurat oss på pengar. I bägge fallen betalade banken som stod för kortet tillbaka pengarna omedelbart, och tog sedan själva itu med lurendrejaren. Så vore jag du skulle jag skippa företaget och gå direkt på den bank som utfärdat kortet, eller rättare sagt MasterCard. De brukar vara väldigt snabba med att rätta till problemet för kunden och vill inte ha att göra med folk som är oärliga. Företaget kan snabbt förlora sin tillgång till MasterCardbetalningar. Shoot!

Att för ett företag ha kortbetalning som alternativ är ett privilegium och ingen rättighet. @BernT
 
Jag och min man har båda råkat ut för företag som lurat oss på pengar. I bägge fallen betalade banken som stod för kortet tillbaka pengarna omedelbart, och tog sedan själva itu med lurendrejaren. Så vore jag du skulle jag skippa företaget och gå direkt på den bank som utfärdat kortet, eller rättare sagt MasterCard. De brukar vara väldigt snabba med att rätta till problemet för kunden och vill inte ha att göra med folk som är oärliga. Företaget kan snabbt förlora sin tillgång till MasterCardbetalningar. Shoot!

Att för ett företag ha kortbetalning som alternativ är ett privilegium och ingen rättighet. @BernT

Tack för tipset :) Ska kontakta Mastercard också och se om de kan hjälpa mig. Det är inga problem att det gått så lång tid? Köpet gjordes 30/1.
 
Tack för tipset :) Ska kontakta Mastercard också och se om de kan hjälpa mig. Det är inga problem att det gått så lång tid? Köpet gjordes 30/1.
Nä, det spelar ingen roll.Vi väntade jättelänge (på delar till ett bilbygge) som betalats men som aldrig kom. Kör!!
 
De har ingen facebooksida, kollade nu. Ska se om de har instagram iaf. Annars är det väl ARN jag får vända mig till. Ska kolla med banken om mitt kort har köpskydd också.

Summan är för låg för ARN tyvärr. Om du inte kan komma på omkostnader du haft i samband med det här som gör att summan nu överstiger 1500 kr.
 
Jag hade en order som aldrig anlände där jag inte fick svar från företaget när jag försökte ta kontakt med dem (fanns ej telefon nummer).

Hade betalat på MasterCard så efter två månader gick jag till banken, tog med utskrifter på e-mailen jag skickat där det inte kom något svar och en utskrift som visade att produkten inte skickats från företagets hemsida. Då företaget var i USA (och min bank i Singapore) så gav de officiellt 60 dagar för en lösning då de skickade en förfrågan till företagets bank. Efter 60 dagar fick jag tillbaka pengarna (runt $1500, skönt att vi fick tillbaka det då det var anslags pengar till ett projekt och vi inte hade pengar annars till det vi behövde köpa).

Det finns förhoppningsvis en försäkring på kortet från banken.
 
Summan är för låg för ARN tyvärr. Om du inte kan komma på omkostnader du haft i samband med det här som gör att summan nu överstiger 1500 kr.
Jag skulle, som sagt, gå direkt på banken som utfärdat Master Card-kortet. MC är måna om sitt rykte och man ska kunna känna sig säker när man handlar med deras kort, att inga ohederliga eller struliga har tillgång till deras service. I vårt fall tycks jag minnas att vi fick våra pengar tillbaka nästan direkt, både jag till mitt svenska konto och min man till sitt brittiska. :)
 
Jag har haft en historia med MC/Statoil och de var väldigt tillmötesgående. DEt var en reseförsäkring för en resa till USA och det visade sig att jag inte haft nån försäkring på hela tiden, vilket visade sig då jag ville förlänga 2 dagar. Ingen hade gjort nåt fel egentligen utan bara otur med datorer och jag fick försäkringen retroaktivt gratis. MC sa att de ville släppa mina pengar med mottagaren ville inte ha dem. :confused:.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Long story short: Beställde en produkt på kvällen söndagen den 28/4, från ett svenskt företag, baserat i Sverige. Produkten var...
2
Svar
35
· Visningar
3 678
Senast: Tonto
·
Äldre Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Hej Jag beställde ett täcke för snart 4 veckor sen på nätet. På hemsidan står leveranstid 4-5 arbetsdagar. När det gått 10 dagar ringde...
Svar
6
· Visningar
1 695
Senast: kenneth
·
B
Hästmänniskan Tänk att det ska vara så svårt för ett företag att betala tillbaka pengar på en returnerad vara.... Jag beställde i somras ett täcke...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp