Wellington Elite

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sunnyday
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 410
S

sunnyday

På jakt efter sadel efter att sadelprovaren varit ute. Hon rekommenderade mig att prova en Wellington elite eller edingburgh bomvidd 5. Vilket är helt omöjligt att få tag på begagnat! Är det någon som har en sådan? Vad tycker ni om dem? Vore bra att veta om det är värt att köpa en ny, men jag vill inte lägga ut 15 000 och sedan passar den inte då jag inte fått prova om sadeln är okej då det knappt finns några.:mad: Och de finns definitivt inte i nätheten av mig. :crazy:
Får väl fortsätta med tömkörning och barbacka ridning för alltid känns det som.
Vill iaf veta vad folk har för åsikter om dessa sadlar...

Sv: Wellington Elite

Hej, min kompis har en Wellington. Helt underbar att rida i tycker jag.
Man hamnar oxså väldigt rätt över hästen och den ligger helt perfekt.
Är det en väldigt bred häst du har.
Jag vet var det finns en edinburg (begagnad) till salu, men det är i vidd 3...
Skicka ett pm ifall du vill ha adressen.

Lyckat till

jag har ridit i en wellington elite i 2.5 år då jag hade foderhäst.
Helt underbar o rida i och använde den på min d ponny oxå :D

dock svåra o få tag i beg...

Jag hade en Wellington Greenline med bomvidd 4 tidigare, men när hästen vuxit ur den bytte jag till en Wellington Elite bomvidd 5. Anledningen till att jag valde Elite var att Greenlinen gått upp så mycket i pris, samt att min sadelmakare tyckte att jag blev något låst i Greenlinen (som ju är mycket djupare). Eliten är inte så smal i "midjan" som Greenlinen, och detta tillsammans med att jag gick upp en bomvidd gjorde att jag i början tyckte jag satt på en ladugårdsdörr!!! (Och det gjorde jag ju i och för sig, då min häst faktiskt är en ladugårdsdörr!) Nu har jag vant mig vid att sitta lite "friare" i sadeln och är mycket nöjd med denna!

En helt ok sadel med andra ord. :)
Det tråkiga är att det finns ont om just 5:or eftersom det är den bredaste. (tror jag) Iaf extra vid. Extremt svår att få tag på. Finns det andra sadlar som är liknande i bom och linje osv?

Jag vet faktiskt inte vilka sadlar som är liknande i modellen. Provade hur många sadlar som helst innan jag kom rätt med Wellingtonen. Tyvärr är det ju så att om man har så pass breda hästar som vi har så är det nästan omöjligt att få tag på något begagnat (särskilt om man som jag måste ha en 18'' dessutom), vilket märke det än är. Båda mina dressyrsadlar har jag varit tvungen att köpa nya.

Jag har en Edinburgh som skulle vara jättebra på alla sätt och vis om den inte vore 17,5 tum och jag behöver 16,5... Synd på en fantastiskt skön sadel i övrigt. Passar min häst perfekt och hon är ganska bred över ryggen. Min har dock bomvidd 3 till sin breda rygg. Din måste alltså ha en riktigt bred rygg? Eller är storlekarna olika på Wellington och Edinburgh?

storlekarna är samma, iaf vad jag har hört..
Blir väl att beställa en ny, måste ju specialbeställa en eftersom jag ska ha 17,5" och vidd 5. Bara jag får den på öppetköp. Har ju som sagt inte provat om modellen fungerar... Men men, får gräva djupt i plånboken, men jag vill ju också ha det som passar bäst!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 754
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Jeps
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 671
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité... 2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka