K

KaZa

Min kompis dotter har varit och tittat på en ponny som hon ev.ska bli medryttare på. Det skulle vara en Welsh Cob, men när jag åkte förbi och såg den gåendes i hagen såg det ut som allt annat än en Cob. Nu är jag ingen expert på Cobbar :p men de får väl ialla fall inte vara skäckar :confused: Och denna var ca 135 cm hög. Ska de inte ligga runt maxad D och upp till 158 cm i mankhöjd?
 
Det finns väl welsh av cobtyp också, de brukar väl ligga runt c-d-ponnymått, men skäck tror jag inte de får vara.

piggy
 
Inga Welsh cobbar får vara skäckar så det är troligen inte en skäck då det inte får avlas på detta anlag. Även sekt C vilket är en liten cob under 138 får inte vara skäck. Är du säker på att det är en WELSH cob och inte en irish cob? En W cob utan papper är inte en W cob.
 
Inga Welsh cobbar får vara skäckar så det är troligen inte en skäck då det inte får avlas på detta anlag.

Tja, jag är visserligen inte bra på rasen Welsh Cob, men att ponnyn är skäck, det kan jag satsa min kära hund på att den är! :)

Men ägaren säger att den är Welsh Cob och då flickan bara ska vara medryttare är ju rasen obetydlig och att kräva att få se några papper känns lite överdrivet. Men det hade varit roligt att veta.

Welsh, kan jag pm en bild till Dig så kan du väl titta!? Men det får bli i helgen då jag inte har bilden utan den finns hos min kompis dotter.
 
Ja gör det. Kan vara intressant. Jag tror inte på en renrasig W cob/ welsh ponny av cobtyp då jag inte hört att det ska finnas någon skäckfärgad i Sverige/england. En form av skäck finns men då är det höga vita ben med bukfläck som inte heller är godkänd för avel men som dyker upp ibland. Om du kan få fram namnet på ponnyn så kan jag kolla upp om den finns med i registret. Mysterier är till för att lösa :banana:Är du säker på att den inte är skitigt skimmel :rofl: då jag tydligen inte trodde på att den var skäck :rofl: fingrarna skriver iväg själva ibland (fniss :o)
 
Att den är en skitig stämmer alldeles utmärkt, då ägaren inte har visat sig i stallet på flera veckor, men nog har den en hel del stora bruna fält som inte är intorkad lera. :smirk:

Jag pm:ar dig om namnet så får vi se om du kan lösa mysteriet
 
hejsan!
jag är jätte nyfiken på vad hästen heter eller vart den står. jag vet att det är en liten chans men den låter som min gamla ponny.
 
En welsh cob ska vara över 137,2 cm (min e 142 och nätt i modellen) men d kan vara en welshponny av cobtyp...däremot tror jag att du har rätt i att de inte får vara skäckar...kanske blandat ihop det med Irish Cob? (= tinker)?
 

Liknande trådar

Gnägg Då har dottern alltså fallit för en riktigt snygg ponny.. Hon tävlar FEI med hennes ponny och vi söker efter en till ponny för eliten...
2
Svar
20
· Visningar
5 168
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 775
Senast: Happimess
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp