Welsh + halvblod?

Vi har haft en ponny där mamman var halvblod, Dorisse, och pappan welsh, The Hale Helios. Tävlas fortfarande i dressyr. Många av syskonen har haft fina framgångar. Dorisse och hennes avkommor går att se på nätet!
 
Jag har en sådan född 2014. Kan lägga in bild sen om intresse. Är ju svårt säga så mycket än - men han är trevlig att se på och rör sig bra i alla fall.

Mamma är hblsto e:Cardento u: fbl. Pappan är Welsh sekt B - Downland Wild Fowler.

Jag gillade kombon redan på papper, och resultatet än mer så köpte honom när han var typ 1 månad. Högställd, ganska finlemmad men ändå en del ponnynaraktär. Rör sig mycket trevligt som sagt och fint temperament. Ponnycool men med en hel del nerv och reaktivitet samtidigt. Men resten får ju tiden utvisa. Jag tror det kommer bli utmärkt.
 
Trådkap. Jag ska besiktiga en liten (150 cm hög bak, max) 3-åring nästa vecka e Last Liberty - Anart, mamman tillhör F.2. Tanken är en liten allroundhäst till mig själv (har korta dvärgben), sen kommer hon förhoppningsvis växa lite till iaf. När jag kollar bakåt i leden har mamman gett större avkommor (165 resp. 163 cm), och pappan är 167 cm. Även Anart är väl känd för att lämna större hästar.

Ponera att man skulle vilja ta föl på detta stoet längre fram, bör man chansa och lägga en liten ponnyhingst på henne, eller ett halvblod? Hade det inte varit för att det bara finns större hästar längre bak så hade valet fallit på ponny, men nu känns det som att "mitt" sto är ett undantag och om man lägger ponny på henne riskerar man att avkomman också växer över ponnymåttet.
 
Trådkap. Jag ska besiktiga en liten (150 cm hög bak, max) 3-åring nästa vecka e Last Liberty - Anart, mamman tillhör F.2. Tanken är en liten allroundhäst till mig själv (har korta dvärgben), sen kommer hon förhoppningsvis växa lite till iaf. När jag kollar bakåt i leden har mamman gett större avkommor (165 resp. 163 cm), och pappan är 167 cm. Även Anart är väl känd för att lämna större hästar.

Ponera att man skulle vilja ta föl på detta stoet längre fram, bör man chansa och lägga en liten ponnyhingst på henne, eller ett halvblod? Hade det inte varit för att det bara finns större hästar längre bak så hade valet fallit på ponny, men nu känns det som att "mitt" sto är ett undantag och om man lägger ponny på henne riskerar man att avkomman också växer över ponnymåttet.

Det blir lotto hur man än gör. Ponnyston med enbart ponny bakåt som betäcks med ponnyhingst kan ge överväxt avkomma och idel ädel halvblodsavel kan ge ponny.

Viktigast i ditt fall tycker jag är vad du ska ha avkomman till och hur big deal det är om den växer över ponnymåttet och stannar på samma höjd som mamman? Där tycker jag att du har svaret på om du ska sikta på att tillverka en ponny eller en storhäst :)
 
Först och främst är tanken att hon ska bli en rolig liten allroundhäst till mig att skutta runt på, avelsbiten är bara en liten parantes som slagit mig då stammen är hyfsad.

Om hon nu inte säljs innan kan man kanske tänka att man vill lägga en ponnyhingst för en ev framtida barnponny. Å andra sidan kan jag rida ponny också, men tycker det är roligare med storhäst så då kanske jag chansar och kör en stor hopphingst istället.☺
 
Det är relativt vanlig korsning och kan bli riktigt fina hästar/ponnyer, men som alltid med korsningar är det svårare att förutsäga hur avkomman blir.

Vet bl.a en fin D-ponny e. Castor II RW 98 - Warsteiner. Gått ungponny-SM dressyr.
Även en e. Simberg Superman RW 133 - Bernstein som gått väldigt bra på kvalitetsbedömning (9-9 hopp och 999-10 gångarter).

Plus även ganska många korsningar som är "tvärt om", dvs halvblodshingst på welshsto.

Min uppfödning den där e: Castor II (Han har även en helbror som blev stor häst).
Jag har en ettåring nu welsh pappa hbl mamma.
Fött upp 4 st med welsh pappa och fullblods-mamma och har en frieser dräktig med welsh nu.
Ska betäcka 1 hbl och 1 fbl med welsh iår.

Gillar welsh partbred blir oftast väldigt bra hästar, dock är det svårt att förutse storleken. Det bästa tycker jag är maxad D men kan även bli tråkiga 149-150 cm (hellre då att de går upp mot 160 cm)
 
Någon som har erfarenhet av avkommorna till Salstas Cocktail, Kulltorps Arkitekt ,Joelsbo Carusel,Moflos Zelmerlöw eller Castor?Ska användas till ett litet halvblod :)
 
Det är relativt vanlig korsning och kan bli riktigt fina hästar/ponnyer, men som alltid med korsningar är det svårare att förutsäga hur avkomman blir.

Vet bl.a en fin D-ponny e. Castor II RW 98 - Warsteiner. Gått ungponny-SM dressyr.
Även en e. Simberg Superman RW 133 - Bernstein som gått väldigt bra på kvalitetsbedömning (9-9 hopp och 999-10 gångarter).

Plus även ganska många korsningar som är "tvärt om", dvs halvblodshingst på welshsto.
Hej, Såg ditt gamla inlägg om D-ponnyn. Har en med samma stam fast han är storhäst. Tänkte om du vet vad den heter. Bara nyfiken :).
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: Robina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 305
Senast: cewe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp