Welsh korsningar?

Centaur

Trådstartare
Läste tråden om connemara/halvblod.. Undrar om ni vet om några fina welsh-korsningar?? :confused: Tycker dom är underbara :love: men jag är lång och behöver en stor häst.... :crazy: Hur blir till ex welsh cob och ett stort fullblod?
 
Welsh Cob och fullblod är en mycket populär korsning... trevlig, snygg häst med god hoppförmåga och bra huvud.
Jag har sett iaf 10 st som alla var sådana.
 
Tyvärr inga bilder... :( hade givetvis ingen kamera med mig på semestern...
Jag träffade dem i ett hoppstall på irland, merparten av hästarna var welsh cob-fullblodskorsningar, + några rena fullblod. Mankhöjd 165-170...
Enligt min vän där var det en mycket vanlig korsning, jag hade helt klart kunna tänka mig en, i den mindre modellen.
 
Welsh Partbred

Welsh Partbred är korsning welsh/fullblod. De hamnar på d-ponnyhöjd ungefär. Min erfarenhet är att de är mjuka, känsliga och intelligenta hästar.
 
Hej! Min häst på bilden och på hemsidan är en Welsh Cob Korsning! Vi tror hon är korsad med Haflinger! Hennes mamma va iaf Welsh Cob! :D
 
Re: Welsh Partbred

Nja, welsh partbreed är inte riktigt bara korsningar med fullblod utan korsningar över huvud taget som innehåller minst 25 % welsh. Kan alltså vara welsh/new forest, welsh/russ elelr andra korsningar också.
Precis som namnet antyder - part=del, breed=uppfödning...
 
Den bästa Welsh Cob-korsningen tycker jag är Welsh Cob/Welsh Cob! :rofl:

Varför korsa något som är så suveränt i sig själv?! :bump:
 
Jag har en korsning halvblod/welsh.

så jag kan med andra ord säga att han är en welsh partbreed :) *läste ett svar här ovan*
 
Har en korsning där pappan är welsh cob och mamman är fransk travare. Han är ca 170 cm i mkh. Han är den fullfjädrade allround hästen.
Jag kör honom, hoppar(m plac 1.10), tränar dressyr(tävlar LA)rider lite western, barock ryttare har ridit honom och däremellan är vi ute och miljötränar lite överallt, inne i stadstrafik osv osv.
 
:love:Jag har en Welsh Cob men liite russ i!! :love:

Han är helt underbar och den mest intelligenta häst jag känner! :idea: Han är robust och tålig samtidigt som smidig och vill han så kan han :D Gillar att testa nya grejer och är väldigt lätttränad...han lixom fattar direkt vad man menar! Och han är snygg, fast han nu är 26år gammal :d
Fast han kan samtidigt vara envis och han har minne som en elefant :p

Jag älskar Welsh Cobs! Ska ha massa :love: :love: fast det ska ju helst vara den renrasiga... :bow:
 
Ursäkta en dum fråga - men brukar det inte vara vanligare med connemara/fullblodskorsningar på Irland? De brukar inte plocka över andra ponnyer i samma storlek som sin egen connmara till Irland!?
Stuteri Ollies föder upp cob/fullblod.
 
Hmm, ursäkta om jag var otydlig... Det var alltså i ett och samma stall jag träffade dessa korsningar, och just de ryttarna var mycket förtjusta i denna korsning. Sedan är det ju lättare att hitta en welsh cob på 160 än en connemara som är det, så man slipper storleksproblemet i första generationen.
 
jag hade en ponny som var korsning welsh cob/tinker.. riktigt fin var han!
 
Re: Welsh Partbred

och det är även en Brittisk Ridponny.........

Blomman
 
Har en absolut underbar korsning. Halften welsh cob och 25% new forest och 25% varmblod. 1,55 pigg och framat, lattlard och helt oradd for det mesta (dock ej snoplogar, men som alla vet sa ater dom hastar) :banana:
 
Min är welsh/franskt varmblod. Ser enbart ut som en welsh med sitt JÄTTESÖTA huvud!!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 194
Senast: Ramona
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp