welshponny av cobtyp/cob

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Welsh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 234
  • Visningar Visningar 22 574
Sv: welshponny av cobtyp/cob

för mig som är ny på detta område, kan ni förklara skillnaderna mellan montain och c, dvs vad skiljer typerna åt?
En mountain som växer över blir det en c-sektion samt om en a samt en c betäcks , blir det en c? Om nu en montain betäckt med en c blir en c-sektion varför används inte mountin mer i avel för attfå fram fler / bättre hingstar? Finns det något minimimått för en c, såg ett sto som bara var 124 , är det ok i utställningsammanhang?
Utbudet av de c hingstar som finns i sverige verkar vara väldigt snålt, vad tycker ni om hingsten tallylan abel?

En WM är bara en WM om den har WM föräldrar som är stamboksberättigade. En WM som växer över 122 blir en sekt B alltså en welshponny. Ingen annan welsh oavsett sektion kan bli en WM bara för att den blir mindre än 122.

De sekt C med A blod i sig jag sett har varit typade, vi fick en 9a på typen på vår så sent som i söndags MEN jag har även sett den korsningen som ser mer ut som en sekt B.
Ang T.Abel så kan jag inget säja då jag inte sett hingsten men ett stort plus i mina ögon är att de kör honom:d Jag vurmar ju för att sekt C ska vara inkörda. Precis som en riktig familjeponny ska vara.:love:

Ang typen så hörde jag på en avelskonferens att om man ställer sekt A C D brevid varandra men med olika avstånd så ska de se lika ut. Men det krävs nog en krallig WM för det. Det finns ju en lättare typ och en sådan vill nog inte äns Haily jämnföra med cob ;)

ok så att en vm och en c blir c? Och hur var det med höjden på c hur små får det vara ?

vi har ett A+C sto hemma...hon är liten... bara 120 och två år... hon har jättefin stam... en av dom bästa sektion C i världen är hennes pappa... men hon är tyvärr ( än så länge) inte en rastypisk C... kanske kan växa till sig lite till...

men vad säger rastypen på en c , hur liten får den vara och ändå få bra poäng på typ? och om en vm och en c blir c , varför finns det inte fler bra c hingstar, det finns ju ändå så många fina vm, borde de inte nedärva detta även med ett välanpassat ex c sto och således få fram bra c hingstar, eller finns det någon anledning att inte använda vm med c?

varför blir en övervuxen vm inte istället en c om en a och en c blir en c och c får vara hur små som helst? Jag menar a och c har väl betydligt mer gemensamt än a och b.

Har jag förstått det rätt om det ända sättet att få en c är antingen c och c alt c och a?

hingstsugen skrev:
varför blir en övervuxen vm inte istället en c om en a och en c blir en c och c får vara hur små som helst? Jag menar a och c har väl betydligt mer gemensamt än a och b.

Har jag förstått det rätt om det ända sättet att få en c är antingen c och c alt c och a?

Ja, man kan ju fråga sig varför en mountain över 122 (eg 121,92) cm mankhöjd (12HH) blir en B och inte en C. Men så är det och så har det alltid varit...

Du kan avla en C, som alltså har maxhöjd 137 (eg 137,16) cm (13.2HH) och ingen minimihöjd (precis som sektion A eller B, de får oxå bli "hur låga som helst") på flera olika sätt: A + C, A + D, B + C, B + D, C + C, C + D, D + D (jodå! det kan hända). Huvudregeln är att NÅGON av föräldrarna måste vara antingen C eller D-registrerad. Och när man en gång blandat in C eller D blir avkommor i framtida generationer aldrig åter A eller B-registreringsberättigad.

HH = hands high. 1 hand = 4 inches, 1 inch = 2,54 cm.

Hingsten Flashjack syftar på är väl den svarte norskägde glänsaren Gweunydd Sionyn, stor utställningsvinnare i Norden och nu även i Storbritannien?

Senast ändrad av en moderator:

Ragnhild skrev:
Nyfiken som jag är, så måste jag fråga vilken du tycker att det är!?
R

Rädd att det är Flash Jack ? ....:rofl:

Det är Gweunydd Sionyn... godkänd och prisbelönt i flertalet länder.. var verksam i Norge då denna damen blev till.. han är tillbaka i Wales nu !! ;) en av dom finaste i mitt tycke...

Equilibrium skrev:
Ja, man kan ju fråga sig varför en mountain över 122 (eg 121,92) cm mankhöjd (12HH) blir en B och inte en C. Men så är det och så har det alltid varit...

Du kan avla en C, som alltså har maxhöjd 137 (eg 137,16) cm (13.2HH) och ingen minimihöjd (precis som sektion A eller B, de får oxå bli "hur låga som helst") på flera olika sätt: A + C, A + D, B + C, B + D, C + C, C + D, D + D (jodå! det kan hända). Huvudregeln är att NÅGON av föräldrarna måste vara antingen C eller D-registrerad. Och när man en gång blandat in C eller D blir avkommor i framtida generationer aldrig åter A eller B-registreringsberättigad.

HH = hands high. 1 hand = 4 inches, 1 inch = 2,54 cm.

Hingsten Flashjack syftar på är väl den svarte norskägde glänsaren Gweunydd Sionyn, stor utställningsvinnare i Norden och nu även i Storbritannien?

Min nya har en store bror med samma mamma (C) men han växte över och blev D som 4 eller 5 åring...fast min har annan pappa så han blir en C...om han inte tänker växa med raketfart framöver !! ;)

HalyBailey skrev:
Du vet, jag tycker ju om långbenta grunda saker med spinkinga halsar utan späck och fett

Hu då, det låter inte särskilt trevligt. Kan du inte sätta in en bild här på en welsh cob du tycker är snygg? Helst en brittisk, som kanske ingen av oss svenskar känner till så väl.

Nej, varför skulle jag göra det? Det var ju dom svenska hästarna som diskuterades, eller hur?

Rodde skrev:
Ska ni till Linköping o ställa ut?

Glömde visst svara dig, sorry!
Nope ska inte ställa ut där, är i afrika då och njuter av minsta möjliga kontakt med hästar :o :D

Får leta upp nån annan bra utställning att åka på i sommar :)

HalyBailey skrev:
Nej, varför skulle jag göra det? Det var ju dom svenska hästarna som diskuterades, eller hur?

Du får lägga in en bild på en afrikansk cob om du föredrar det - de har visst cobbar i Sydafrika - bara det är en cob som du vill framhålla som ett bra exemplar.

Jag tänkte att det kanske var mindre känsligt att diskutera typ etc på cobbar som inte befinner sig i svensk ägo - men gärna för mig...

Vi kan börja med att diskutera denna dam som är svenskägd. På bilden dräktig. Lägg gärna in andra STON så håller vi hingstarna utanför Tack!
idasida.jpg

Copyright Patrick Malm
Grov? Smäcker? Kort hals?
Kom nu med kritik. Bedömningar från massor av domare finns så kör hårt :)

Oj, vad hon var lik en av våra uppfödningar! ÄR det månne Flamenco? :)

Senast ändrad:

hingstsugen skrev:
men vad säger rastypen på en c , hur liten får den vara och ändå få bra poäng på typ?

Vi hade ett sektion C sto som var 131 cm och som fått 9:a på typ, så rätt små ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka